• 0

Opstellen samenwerkingscontract

Ik denk dat het belangrijk is om voorafgaand aan iedere soort van samenwerking waar belangen spelen of kunnen gaan spelen goede afspraken te maken en die ook op papier vast te leggen. Helaas bezitten veel startende ondenemers zoals ik niet over de pecunia om hier een "leger" advocaten op los te laten. En dat is denk ik ook helemaal niet nodig.

 

Op het web kan ik maar weinig voorbeelden vinden. Alleen bij www.zibb.nl en www.modelovereenkomst.nl kun je iets downloaden maar je moet wel eerst betalen dus je weet niet zeker of het voor jouw situatie passend is.Juist omdat dit forum er ook voor is om onderlinge samenwerking te stimuleren zou een model samenwerkingscontract vrij op dit forum beschikbaar moeten zijn. Het verbaasd mij trouwens ook dat een dergelijke modelovereenkomst bijvoorbeeld niet bij de KvK beschikbaar is

Dus willen jullie mij helpen om een model-samenwerkingsovereenkomst op te stellen?

 

Mijn uitgangspunt is een samenwerkingsverband tussen 2 zelfstandig ondernemers, beiden met een eenmanszaak.In mijn situatie ga ik met een partner (ook een HL'er!) een onderzoeks- en ontwikkelingstraject opstarten met als doel kennis te vergaren en een product te ontwikkelen. De bedoeling is om na het doen van een haalbaarheidstest en het bouwen van een prototype een ondernemingsplan te schrijven. Als we voor het ondernemingsplan vervolgens financiering weten te vinden zal er naar verwachting een BV worden opgericht t.b.v de fabrikage en verkoop. Een andere mogelijkheid is dat we het concept in zijn geheel aan een andere partij verkopen. Behalve tijd zal er maar weinig geïnvesteerd hoeven te worden.

 

De vraag is dus welke afspraken wij nu al moeten vastleggen en hoe we dat vorm moeten geven.Ik kom tot het volgende lijstje:

 

1. In het samenwerkingcontract komen in ieder geval de bedrijfsadresgegevens van de samenwerkende bedrijven te staan plus het kvk-inschrijfnummer.

 

2. De persoonsgegevens inclusief geboortedatum en geboorteplaats van de wettelijke vertegenwoordigers van beide bedrijven (de eigenaren) dienen te worden genoteerd.

 

3. Van beide bedrijven worden de belangrijkste bedrijfsactiviteiten beschreven.

 

4.Het doel van de samenwerking dient te worden vastgelegd. Denk hierbij aan de een korte omschrijving van het marktsegement en doelgroepen waar de samenwerking zich op richt en een beschrijving van de te ontwikkelen producten en/of diensten. Leg ook duidelijk vast wanneer dit doel bereikt is en hoe dat dat meetbaar wordt gemaakt.

 

5. Bepaal welke onderlinge vergoedingen er zijn en hoe deze worden verrekend. Spreek hiervoor een uurtarief af. Natuurlijk kun je afspreken dat het geld pas nadat er inkomsten worden gegenereerd (via BV of door verkoop van het concept) daadwerkelijk wordt uitbetaald.

 

6. Omschrijf de belangrijkste samenwerkingsactiviteiten van beide partijen.

 

7. Leg ook duidelijk vast welke activiteiten niet tot de samenwerking kunnen worden gerekend als hierover verwarring zou kunnen ontstaan.

 

8. Spreek indien nodig een geheimhoudingsplicht af.

 

9. Leg vast hoe het recht op het interlectueel eigendom wordt verdeeld.

 

10.Bepaal de verdeling van de ontwikkelingskosten. Dit zijn alle kosten die gemaakt worden exclusief de eigen uren.

 

11. Spreek een exit-strategie af zodat de samenwerking zonder bloedvergieten kan worden ontbonden.(Waar allemaal op letten? )

 

12 Leg de lengte van de periode waarvoor de samenwerking duurt vast.Leg eventueel de voorwaarden vast voor een optie tot verlenging.Je kunt beter ieder jaar opnieuw nieuwe afspraken maken dan nog jarenlang "verplicht" aan elkaar vast te moeten zitten.

 

13 Leg de eigendomsverhouding vast als het de bedoeling is om in de toekomst een gezamelijk bedrijf te starten.

 

14 Leg de stemrechtverhouding vast. Deze kan afwijken van de eigendomsverhouding.

 

15. Beschrijf alle overige zaken zoals rechten, verplichtingen, winstdeling,aansprakelijkheid, eigendom, vorderingen etc.

 

Een paar zaken om op te letten.

-Wil je een subsidie aanvragen doe dat dan vóór het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst.

- Wordt er voor gezamelijk rekening geïnvesteerd in bijvoorbeeld apparatuur leg dan heel goed vast wie de eigenaar is. Bij eventuele onderlinge problemen kan het recht op "natrekking" gelden waardoor degene waarbij de apparatuur staat opgesteld feitelijk als eigenaar kan worden aangewezen.

 

Ok, wie vult dit aan ?

 

Gr, Niek

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat gebeurt er met tussentijdse spin offs.

 

Tijdens het ontwikkelproces ontstaan vaak nieuwe ideeen, het zou handig zijn als deze ontwikkelingen opgenomen kunnen worden in de samenwerking zonder dat het contract weer dramatische wijzigingen moet ondergaan.

 

Productaansprakelijkheid lijkt me ook iets om wat meer aandacht aan te schenken, met name wie voor welk deel aansprakelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Wat gebeurt er met tussentijdse spin offs.

 

Tijdens het ontwikkelproces ontstaan vaak nieuwe ideeen, het zou handig zijn als deze ontwikkelingen opgenomen kunnen worden in de samenwerking zonder dat het contract weer dramatische wijzigingen moet ondergaan.

 

Ben ik met je eens maar hoe geef je daar vorm aan? Bij een werkgever/werknemerrelatie is het toch zo dat alle rechten automatisch toekomen aan de werkgever ? Bij een samenwerking zul je denk ik per idee moeten bepalen of je dit binnen het samenwerkingsverband gaat oppakken. Je zou dit in een bijlage kunnen opnemen. Het blijft natuurlijk wel een kwestie van vertrouwen dat alle ideëen binnen het samenwerkingsverband worden gemeld. Maar als dat vertrouwen er niet is dan kun je net zogoed direct de samenwerking opzeggen.

 

Productaansprakelijkheid lijkt me ook iets om wat meer aandacht aan te schenken, met name wie voor welk deel aansprakelijk is.

 

Dit is natuurlijk pas aan de orde als je je product gaat verkopen. In principe zal voor een nieuw product een appart bedrijf worden opgericht waar alle productaansprakelijkheid komt te liggen. Hoe het zit bij een samenwerking waarbij het ene bedrijf technologie van het andere bedrijf in zijn producten verwerkt is een beetje vaag. Misschien kunnen de juristen daar iets over zeggen. Maar daar open ik dan wel even een apart topic voor.

 

Link naar reactie
  • 0

Niek en anderen: let op!

 

de meeste samenwerkingsverbanden waarin zowel research, productie en verkoop worden geregeld, mislukken!

 

hoe komt dat en vooral: hoe kan je dat voorkomen?

 

heel simpel. als je maar heel duidelijke afsrpaken maakt over de tijd- en geldverdeling van de investeringen, inclusief protoypes, externe uitgaven, seminar/beursbezoek en marrketing en verkoopinspanningen. voordat je het weet doet partij A meer of minder dan partij B.

 

Uitsluitend indien je dit vooraf goed met elkaar doorspreekt en een eerlijke vergoeding onderling afspreekt voor tijd en geld, blijven de verhoudingen goed. doe je dit niet, krijg je na verloop van tijd scheve gezichten en gooien A en B het kind met het badwater weg. Hier ligt dus de kern van samenwerking en succes.

 

voor de overige aspecten lijkt me jouw opsomming behoorlijk compleet. ik raad je aan als je een concept overeenkomst maakt, deze overeenkomst ook uit de ogen van de andere partij te bekijken. is alles duidelijk omschreven? is alles eerlijk? waar kunnen de tegenstrijdige belangen liggen?

 

je weet, als je inhoudelijk een meelezer nodig hebt, mail maar.

 

succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.