• 0

Employee Incentive Scheme - Exit regeling in box 1?

Hallo!

Ik ben nieuw op dit forum, uberhuapt of fora (behalve 1x coffegeeks.com dan)

Ik heb een innovatieve groeionderneming, met 9 man op de payroll hier in Nederland. We hebben investeerders aan boord. Er wordt nog niet marktconform beloond.

Samen met de grootaandeelhouders willen we de werknemers een incentive geven. Dit zou de vorm krijgen van een exit regeling. Onder bepaalde voorwaarden (minimale IRR bij exit voor de investeerders) kan dit flink oplopen voor het team.

Maar: als ik het goed heb, wordt alles dan in box 1 belast. Zonde natuurlijk.

Zijn er andere constructies mogelijk, via een BV bijvoorbeeld?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Nee alle bv constructies tbv exitregelingen (lees stamrecht bv's) zijn afgeschaft

de simpelste oplossing is een exit regeling bedenken waardoor 1, 2 of meer jaren een recht ontstaat op een inkomensaanvulling. belangrijk is dan wel dat het niet alleen en gespreidde uitbetaling van een recht dat ontstaat op moment van uit dienst treden (want dan is hij alsnog volledig belast op dat moment)

voor investeerders of uittredende aandeelhouders is er soms een earn-out regeling waarbij over meerdere jaren nog verplichtingen zijn, wellicht is zoiets ook op te tuigen

Ik vind het overigens ZEER opmerkelijk dat de werknemers pas beloond of betaald gaan worden NADAT de investeerder zijn gewenste IRR behaald heeft.

Dat is namelijk een omdraaiing van zaken.. werknemers krijgen een marktconform salaris en lopen in ruil daarvoor geen of weinig risico.

Investeerders krijgen niks zolang het niet goed genoeg loopt maar maakt een financiële klapper als het wel een succes wordt.

Maar goed wellicht gaat in jou bericht wat nuance verloren doordat je het kort en bondig probeerde uit te leggen.

ik zou vooral ook kijken naar een beloningssysteem die werknemers die nu bereid zijn met minder genoegen te nemen alsnog te belonen zodra het financieel kan (en dat zal zijn ver voordat de investeerder zijn gedroomde IRR bereikt) ook als ze nog niet uit dienst zijn... Je zou toch niet willen dat werknemers bedenken.. goh als ik weg ga maak ik een financiele klapper. als ik blijf krijg ik gewoon redelijk betaald..

• 0

Beste Roel, Richard,

Dank voor jullie antwoorden.

Het gaat inderdaad om werknemers die nu niet marktconform verdienen, maar bij een exit van de investeerders in het bedrijf een incentive van enkele tienduizenden tot zelfs honderdduizenden euro kunnen krijgen.

Zit niet echt meer in de vrije ruimte geloof ik. Zijn er andere mogelijkheden? de investeerders staan er wel open voor om de constructie fiscaal aantrekkelijker aan te kleden.

Ik zelf hen ne aandelen met mijn bv in het bedrijf. Is het mogelijk om de incentive daarop te onvtangen?

Groet Roland

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar