Sinds 2008 heb ik een eenmanszaak. Ik ben deze onderneming destijds begonnen omdat ik wat elektronica verkocht en begrepen had dat het noodzakelijk was om hiervoor een onderneming op te starten. Toen der tijd was ik ook student en had ik dus veel vrije tijd. Na mate mijn studie minder en minder ging en hier dus meer tijd ingestoken moest worden is de eenmanszaak verwaarloosd geraakt. De afgelopen 3 jaar (vanaf 2011) zijn er geen bedrijfszaken meer uitgevoerd. Voor de BTW aangifte had ik niks meer om aan te geven.
Tussentijds ben ik voor een afstudeer stage naar Nieuw Zeeland geweest. Bij terugkomst had ik een brief dat per 1 augustus de eenmanszaak voor de BD niet meer bestond en dat er dus geen BTW aangifte meer gedaan hoefde worden. Na terug komst van NZ ben ik voornamelijk bezig geweest met het zoeken naar een baan en is er ook geen aandacht meer geweest voor het bedrijf.
Nu zit ik momenteel met het probleem dat de bedrijfszaken afgerond moeten worden en hiermee zit ik flink met de handen in het haar. In de begin jaren ben ik vrij enthousiast bezig geweest, boekhouding via een online pakket en de aangiftes allemaal zelf gedaan. Nu ik bezig ben met de afronding kom ik er achter dat ik alles toch niet zo netjes bijgehouden heb als ik had gehoopt. Overzichten zijn kwijt, kopieen van BD aangiftes zijn niet allemaal aanwezig en een voorraadbeheer is nooit heel goed bijgehouden. Vooral van de laatste jaren is er niet veel (er is ook geen activiteit geweest).
Nu is mijn vraag vooral, hoe moet ik hier nu mee om gaan. Is het verstandig om een boekhouder in de arm te nemen en hopen dat er binnen redelijke tijd (en vooral kosten) een nette boekhouding geproduceerd wordt. Het probleem zit voor mij vooral in het feit dat ik alles bij elkaar een omzet heb gedraaid van ~7000 euro over 3 jaar (de begin jaren) waarvan de winst na aftrek van de kosten nagenoeg nihil is geweest. Of is het alles zo goed mogelijk zelf organiseren en hopen dat er bij een eventuele controle geen al te grote fouten gemaakt blijken te zijn?
Elke vorm van hulp/advies is zeer welkom gezien ik zelf niet goed weet in welke richting ik uberhoupt moet beginnen om dit tot een goed einde te brengen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Condor2000
Condor2000
Hoi,
Sinds 2008 heb ik een eenmanszaak. Ik ben deze onderneming destijds begonnen omdat ik wat elektronica verkocht en begrepen had dat het noodzakelijk was om hiervoor een onderneming op te starten. Toen der tijd was ik ook student en had ik dus veel vrije tijd. Na mate mijn studie minder en minder ging en hier dus meer tijd ingestoken moest worden is de eenmanszaak verwaarloosd geraakt. De afgelopen 3 jaar (vanaf 2011) zijn er geen bedrijfszaken meer uitgevoerd. Voor de BTW aangifte had ik niks meer om aan te geven.
Tussentijds ben ik voor een afstudeer stage naar Nieuw Zeeland geweest. Bij terugkomst had ik een brief dat per 1 augustus de eenmanszaak voor de BD niet meer bestond en dat er dus geen BTW aangifte meer gedaan hoefde worden. Na terug komst van NZ ben ik voornamelijk bezig geweest met het zoeken naar een baan en is er ook geen aandacht meer geweest voor het bedrijf.
Nu zit ik momenteel met het probleem dat de bedrijfszaken afgerond moeten worden en hiermee zit ik flink met de handen in het haar. In de begin jaren ben ik vrij enthousiast bezig geweest, boekhouding via een online pakket en de aangiftes allemaal zelf gedaan. Nu ik bezig ben met de afronding kom ik er achter dat ik alles toch niet zo netjes bijgehouden heb als ik had gehoopt. Overzichten zijn kwijt, kopieen van BD aangiftes zijn niet allemaal aanwezig en een voorraadbeheer is nooit heel goed bijgehouden. Vooral van de laatste jaren is er niet veel (er is ook geen activiteit geweest).
Nu is mijn vraag vooral, hoe moet ik hier nu mee om gaan. Is het verstandig om een boekhouder in de arm te nemen en hopen dat er binnen redelijke tijd (en vooral kosten) een nette boekhouding geproduceerd wordt. Het probleem zit voor mij vooral in het feit dat ik alles bij elkaar een omzet heb gedraaid van ~7000 euro over 3 jaar (de begin jaren) waarvan de winst na aftrek van de kosten nagenoeg nihil is geweest. Of is het alles zo goed mogelijk zelf organiseren en hopen dat er bij een eventuele controle geen al te grote fouten gemaakt blijken te zijn?
Elke vorm van hulp/advies is zeer welkom gezien ik zelf niet goed weet in welke richting ik uberhoupt moet beginnen om dit tot een goed einde te brengen.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50813-stoppen-verwaarloosde-eenmanszaak/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag