• 0

Zakelijk bakbrommer / APE 50 rijden wat komt daar bij kijken?

c89b3f064f9828f6df7ee72940f06483.jpg

 

Wat komt er bij kijken als je zakelijk een 50cc Piaggio Ape 50 rijdt. Hoe kijkt de belasting hier tegenaan. Het is me bekend dat ik geen motorrijtuigenbelasting hoef te betalen en alleen een WA verzekering hoef af te sluiten. Ik doel meer op afschrijving, wat als je er 1 tweede hands koopt (btw, marge), is het eigenlijk wel mogelijk de APE op naam van het bedrijf te zetten? Etc, etc. Wat zijn de haken en ogen? Kan ik de kosten gemaakt voor onderhoud, stalling, benzine etc van mijn winst afhalen? Over de regelingen voor auto's kan ik voldoende vinden :P over deze "Brommers" niets tot zeer weinig.

 

Groet Latte

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het onderwerp "privégebruik" kan je wel vergeten, zo te zien, want ik denk niet dat iemand met recht kan denken dat je hiermee op vakantie gaat e.d.

En het is geen personenauto (wat is het eigenlijk wél...!?) dus het valt niet onder de autokostenfictie.

 

Afschrijvingstermijn is gewoon (fiscaal gezien) 5 jaar.

BTW: als je een inkoopfactuur met BTW hebt kan je de BTW gewoon terugvragen natuurlijk.

 

En het zal inderdaad verplicht ondernemingsvermogen zijn (100% zakelijk).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Max. laadvermogen wordt niet voor niks bepaald. Dat heeft met constructie en veiligheid te maken. In theorie kun je bekeurd worden lijkt me en als dat juridisch mogelijk is dan pleeg je tevens een economisch delict met een overbeladen brommobiel.

 

Aansprakelijkheid is een leuke als je iemand aan zou rijden...

 

Even praktisch gezien: hoe snel is zo'n kar nog als je deze standaard zwaar of overbelast en hoe goed is dat voor het motortje? Hoe goed houdt een espressomachine zich als je werkelijk veel zou gaan rijden? Rijden concurrenten hier feitelijk mee rond of zijn het vooral showmobielen?

 

Back on topic: op een brommer kun je ook woonwerk en zakelijke kilometers maken en misschien is nog ziets als kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) van toepassing op een nieuwe onderneming.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Op speciaal verzoek, gedaan door een speciaal (en héél aardig) iemand:

 

Ja, alle kosten van deze 'brommer-achtige' (100% zakelijk vermogen) kan je van de winst aftrekken. Behalve eventuele boetes en bekeuringen dan natuurlijk!

 

En de BTW terugvragen (als je met BTW belaste prestaties verricht en dat doe je wanneer je koffie verkoopt).

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden

 

Die kleinschaligheidsinvesteringsaftrek ga ik eens uitzoeken, ik meende eerder gelezen te hebben dat brommers daarvan uitgezonderd waren.

 

Mischien is het boete risico voor overbelading wel zo hoog dat ik er voor kies een aanhangertje achter de APE te hangen voor kortere afstanden. Of ik neem het risico en ga alleen op het eigen terrein van evenementen staan en vervoer de hele zwik op een aanhanger en breek de wet 3 a 500 meter afhankelijk van de afstand van de parking tot het evenemententerrein. Desnoods rol ik hem naar het eigen terrein van het event :)

 

Er zijn een aantal professionele ombouwbedrijven voor deze driewielers. Het is vrij standaard dat deze de APE 50 voorzien van een verenset voor een last van 500 Kg. Als je wat rekent met het gewicht van koffiemachine's, water en bonen van bestaande 3 wiel koffie kar concepten. Lijkt het regelmatig voor te komen dat er overbeladen gereden wordt.

 

Buitenlands voorbeeld van een APE 50 die volgens mij overbeladen is:

 

1.jpg

 

Het verschil tussen een "brommer" die een boete krijgt en een "economisch delict" is al snel 300,- euro. Lijkt me van belang om dit risico in beeld te hebben. Ik kan me wel voorstellen dat je niet meer WA verzekerd bent als je overlaad. Gelijk aan het rijden van een opgevoerde brommer.

 

Deze APE's hebben onbeladen een topsnelheid van 37 km/u. Zeg dat je met lading, inclusief berijder net geen 30km/u haalt. Veel meer als van wijk naar wijk rijden zit er dus niet in. Van stad naar stad lijkt me onzinnig. Zelfs zonder lading is het al heel hard werken om met 50cc circa 250 kg leeggewicht in beweging te krijgen. Dus slijten zal ie zeker.

 

Er zijn veel rijdende koffiemobielen op deze APE 50 gebaseerd. Je kunt ze bij de meeste Piaggio dealers laten ombouwen tot koffie versie. Ik ga er daarom vanuit dat het voor kleine ritjes geen probleem is dat de apparatuur wat heen en weer geschud wordt. Wat ik zo zie bij de APE koffiekarren is kleine ritjes met de APE zelf doen, voor grote afstanden de APE op een aanhanger achter een auto vervoeren.

 

Genoeg over die overbelading, wat komt er nog meer allemaal bij kijken?

 

Groet Latte

 

 

Link naar reactie
  • 0
De bedragen voor KIA en andere investering op de site van de Belastingdienst zijn die incl of ex. btw?
Hmm... Uit deze vraag blijkt dat je geen goed beeld hebt van wat BTW is. Lees even eerst het gratis te downloaden Handboek Ondernemen van de Belastingdienst. Daar heb je denk ik meer aan dan hier direct een antwoord te krijgen...

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.