• 0

IB probleem, Saldo fiscaal niet gelijk aan winst-verlies!

hallo allemaal,

 

Ik probeer al een tijd de IB formulieren van mijn VOF (3 personen ieder 33.3%) in te vullen maar zonder succes. Ik doe zelf de boekhouding in Accumulus (online boekhouding tool) en heb daaruit de exacte data die ik zou moeten invullen bij het IB programma.

 

Maar dan kom ik telkens weer op problemen uit dat het Saldo fiscaal niet gelijk is aan Saldo winst-verliesrekening. Ook het stukje specificatie samenwerkingsverband kan hier een probleem zijn.

 

EV 2012: €76

EV 2013: €22

 

Bruto Winst: €7694

Totaal kosten (inclusief €823 afschrijvingen): €6041

Netto winst: €1653

 

Activa: €22

Materiele vaste activa: €2823

Vorderingen: 2172

Liquide middelen: -€4972

 

Passiva: €22

Ondernemingsvermogen: €22

 

----

 

Priveontrekkingen/-stortingen: -€1629 (€-543 pp)

 

--------

 

Specificatie samenwerkingsverband: (van Persoon 1)

 

Persoon 1: Overig kapitaal aandeel: €7 (EV:22/3)

Persoon 1: Kapitaal aandeel vorig boekjaar: €76 (2012)

 

Persoon 1: Vergoeding voor arbeid: €543 (€1629 privé onttrekkingen/3)

Persoon 1: verdeling restant winst: Moet hier dan de €7 die overblijft van het EV einde boekjaar?

 

-----------

 

Saldo fiscale winst: €474

Saldo winst-verlies: €543

 

Het lijkt er dus op dat het iets te maken heeft met het EVb en EVe dat ik telkens opgeef.

 

Maar ik moet toch gewoon het EV van vorig boekjaar opgeven bij kapitaal aandeel?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Enkele dingen die zo opvallen.

 

De telling van de posten aan je debetzijde is € 23. De creditzijde is € 22.

 

Jullie maken € 1.653 winst, nemen € 1.629 op en toch neemt het vermogen € 54 af. Daar gaat iets niet goed.

 

Zorg ervoor dat jouw aandeel in het beginvermogen + jouw winstaandeel - jouw opnamen = jouw aandeel in het eindvermogen. Let daarbij op de afrondingen.

 

Negatieve liquide middelen kan je aan de creditzijde van de balans vermelden.

 

Bij de bepaling van het aandeel van persoon 1 in het (eind)kapitaal deel je het totaal door drie. Bij de bepaling van het aandeel in het kapitaal van vorig jaar heb je dat niet gedaan. (Maar dat moet je wel doen.)

 

Bij de verdeling van de winst moet je kijken naar jouw aandeel in de € 1.653 (dus 1/3e, € 551), niet naar jouw aandeel in de privé-opnamen. (Dit betreft de velden vergoeding voor arbeid en verdeling restant winst. De € 551 kan je onder restant winst vermelden en het eerste veld leeg laten.)

 

Je zult ook ergens jouw aandeel in de opnamen moeten opgeven. Klopt het dat alle firmanten precies dezelfde opnames hebben gedaan?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nee we hebben niet alleen dezelfde opnames gedaan. maar de verschillen zijn een kwestie van een paar euro en daarom trek ik het gewoon gelijk in de IB.

 

Je opmerking over winst & vermogen is inderdaad raar. En ik denk dat ik weet waar de fout zit...

 

In het boekhouding programma maken we gebruik van 4 rekeningen.

 

1: Zakelijke rekening

2: Persoon 1

3: Persoon 2

4: Persoon 3

 

Elke keer als er een privé opname/afname wordt gedaan dan wordt er bijv: -1000 euro geboekt van de zakelijke rekening en staat het geregistreerd als "kostenplaats" persoon 1.

 

Ik denk dat er NOG een privé opname moet worden geboekt van +1000 voor persoon 1 maar dan op rekening 2.

 

Zo komt liquide middelen niet zo gigantisch uit want nu staat er enkel alles van de zakelijke rekening en enkel onkosten van andere rekeningen.

 

Of zit ik hier verkeerd? De reden waarom ik dat niet deed was omdat anders het geld het bedrijf nooit verlaten en altijd op 1 van de 4 rekeningen bleef. En dacht dat het dan dubbel werd gerekend bij eigenvermogen en privé ontrekkingen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In de balans zit een ongelijkheid van €77,- Dit is praktisch het Eigen vermogen.

Hoe verandert het EV van 76 naar 22 bij jou?

Ben je met Acumulus (begin 2013) wel begonnen met een beginbalans?

Hoe zit het met de schuld/vordering aan BTW ?

Wat is Bruto Winst?

Bedoel je met liquide een bankrekening die rood staat voor 4972 ?

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat accumulus gewoon doortelt dus het begin balans moet toch wel kloppen.

 

Bruto staat boven, btw is verwerkt en de liquide middeen is de opsomming van de zakelijke rekening (positief) en 3 prive rekeningen (negatief vanwege aankopen zoals computers).

 

Het balans klopt toch? Zowel activa als passiva is 22 bij mij.

Link naar reactie
  • 0

Het balans klopt toch? Zowel activa als passiva is 22 bij mij.

Het is wat dubieus om een zakelijk saldo in 3 prive-rekeningen te hebben. In principe komt dat in het Eigen vermogen van de vof te zitten. Maar dat terzijde. Als ik het goed heb kan ik het volgende toepassen:

Activa: 2823+2172+1629= 6624

Passiva: 76+4972+1653= 6701

Verschil activa-passiva = -77 (teveel passiva, of te weinig activa)

Misschien kan je het zo eens bekijken. Het voordeel is dat je dit op elk tijdstip in het jaar kunt controleren. Pas op het einde bereken je een nieuw Eigen Vermogen uit. Maar als dit niet klopt heeft het (nog) geen zin.

Mijn eerste gok is dat je beginvermogen niet klopt..
.

Als dit 0 (met afronding) is dan klopt de balans inderdaad volgens de aangenomen gegevens ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zal er eens na kijken!

 

Het lastige is is dat het boekhouding programma autpmatisch het balans opsteld en hier op 22/22 komt zonder verschil.

 

Ook raad het programma het aan om bij een vof 3 prive rekeningen toe te voegen en samen te voegen bij liquide middelen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is wel zo dat enkel de zakeijke kosten erin worden verwerkt dus het saldo van de prive rekeningen klopt niet. Het is enkel om aan te tonen dat bijv -3000 van die rekening is afgehaald voor de aanschaf van een computer of dat 1500 euro naar de prive rekening is gegaan als prive ontrekking.

 

Nog steeds verkeerd? Want het programma biedt helaas geen andere mogelijkheid.

Link naar reactie
  • 0

Nog steeds verkeerd? Want het programma biedt helaas geen andere mogelijkheid.

NEE?

Stel in Acumulus koop je de computer via de zakelijke bank dan boek je toch iets van materiel activa tegen Bank.

Koop je deze computer en betaal je die prive dan boek je materiele active tegen prive storting*. Dat is alles. Waar dat geld prive vandaan komt is niet meer relevant.

Je moet je 'liquide' met prive's echt ontrafelen. Daar klopt iets niet. Althans het maakt meer onduidelijkheden wat er gebeurd is.

 

* Bij een vof is het 'prive storting van persoon x' als het alleen door die persoon (x) betaald is. Maar zijn priverekening komt niet meer aan de orde in de boekhouding.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog steeds verkeerd? Want het programma biedt helaas geen andere mogelijkheid.

NEE?

Stel in Acumulus koop je de computer via de zakelijke bank dan boek je toch iets van materiel activa tegen Bank.

Koop je deze computer en betaal je die prive dan boek je materiele active tegen prive storting*. Dat is alles. Waar dat geld prive vandaan komt is niet meer relevant.

Je moet je 'liquide' met prive's echt ontrafelen. Daar klopt iets niet. Althans het maakt meer onduidelijkheden wat er gebeurd is.

 

* Bij een vof is het 'prive storting van persoon x' als het alleen door die persoon (x) betaald is. Maar zijn priverekening komt niet meer aan de orde in de boekhouding.

 

 

 

 

Bij een uitgave selecteer je van welke rekening er betaald is. Daar heb je dus de optie zakelijk of privé.

 

Indien het privé is dan komt het bedrag op de privé rekening in de min te staan en uiteindelijk wordt dit automatisch geteld bij liquide middelen.

Link naar reactie
  • 0

Helaas heeft het niet gewerkt, zelfs met het invoeren van alle begin saldo's.

 

Het blijft het exact zelfde verschil en dit komt door begin EV (-76 (1/3 van 228)) die van de 550 afgaat. Nu kwam het eind EV uit op -1085 (1/3 van -3255) met de aanpassingen van beginsaldo's op alle rekeningen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is de enige waar ik bijna met zekerheid kan zeggen dat die klopt. Het jaar ervoor was namelijk het start jaar en er was redelijk weinig omzet/kosten gedraaid dus was de berekening redelijk makkelijk.

 

Dit is het eerste jaar waarmee ik te maken heb met beginEV en dat levert gelijk problemen op. Want bij de saldo fiscale winst berekening zie ik staan -76 beginEV en dat is ook direct het probleem.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik tevens ook zo raar vind is dat ik bij het IB kopje "Onderneming" de vraag heb

 

"Is het fiscale ondernemingsvermogen aan het begin van dit boekjaar gelijk aan..."

 

Als ik dan "ja" zeg kan ik nergens dit eindEV invoeren! Terwijl ik op screenshots zie dat je hier een bedrag kan invoeren.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is opgelost na contact met acumulus.

 

Schijnbaar doet Acumulus automatisch beginEV-Priveontrekkingen/opname en vult dit bedrag in bij privéontrekkingen/opname.

 

Dus het beginEV moet altijd ingevuld worden als 0.

 

En dan klopt het inderdaad weer.

 

Ik heb ze echter even wat vragen gesteld zoals je opmerkte over liquide middelen om daar wat opheldering over te krijgen.

 

Maar in vedergeval enorm bedankt voor de hulp!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.