• 0

offerte geaccepteerd, maar achteraf niet betalen

Beste lezer, het volgende doet zich momenteel voor. Graag ontvang ik hierin advies van ondernemers die ervaring hebben met soortgelijke vervelende zaken. Ik sta op het punt te dreigen met een aanklacht maar wil de relatie niet nog verder verstoren.

 

Een tijd terug heb ik een offerte de deur uitgedaan. Mijn fout:

 

- geen contract meegestuurd;

- geen uitgebreide technische omschrijving van 1 bepaalde werkzaamheid.

 

Echter dacht ik dat de werkzaamheden wel duidelijk zouden zijn zoals omschreven. Het spreekt tenslotte voor zich: "installatie betaalmodule".

De leek snapt de technische uitleg toch niet en het is alleen maar meer leeswerk. Een domme redenering van mijn kant, blijkt nu. Want de klant is nu aan het steigeren.

 

De klant wilt niet of kan niet snappen dat de omschreven werkzaamheden veel meer omvatten dan wat beschreven staat in de offerte. En heeft in zijn omgeving nagevraagd of het wel echt zoveel moet kosten.

 

Hij gaf aan dat ene deel uit de offerte, wat zo ongeveer de helft is van het totale bedrag, ineens te willen uitbesteden aan een andere partij. En of ik dit even in mindering kon brengen van de geaccepteerde offerte. De klant is echter wel akkoord gegaan mét digitale handtekening op de werkzaamheden zoals omschreven in de offerte. Inclusief alle kosten.

 

Om de gemoederen te bedaren heb ik, te laat, de klant uitgebreid gemaild met alle technische zaken die het omvat en zijn uitgevoerd. Het samenstellen van deze mail koste mij bijna 1 uur. En eergisteren heb ik opnieuw een mail de deur uitgedaan met extra uitleg. Weer ruim een halfuur. Dom dom dom, dat ik dit nu pas doe. Had het in de offerte moeten omschrijven! Maargoed. Dit geeft aan hoeveel werkzaamheden er omheen moeten worden uitgevoerd.

 

Hierin heb ik aangegeven dat er momenteel zo´n 65 % al is uitgevoerd. En de resterende 35% niet.

Als laatste redmiddel heb ik aangeboden de 35% die niet zijn uitgevoerd uit te kunnen laten voeren door een andere partij. En dat dus 35% van dat bedrag van de offerte af mag.

 

Hier heb ik tot op heden, 4 dagen inmiddels.. geen antwoord op mogen ontvangen.

Het was een vrij lange mail en inhoudelijk komt hij er maar niet op terug.

 

Mijn vraag is wat ik het beste kan doen? En of ik kans maak dit te winnen bij de rechter. Hij snapt niet dat de werkzaamheden eromheen samenhangen en deze net zo zorgvuldig en belangrijk zijn als de werkzaamheden die in de offerte staan beschreven...

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 1

 

Hierin heb ik aangegeven dat er momenteel zo´n 65 % al is uitgevoerd. En de resterende 35% niet.

Als laatste redmiddel heb ik aangeboden de 35% die niet zijn uitgevoerd uit te kunnen laten voeren door een andere partij. En dat dus 35% van dat bedrag van de offerte af mag.

 

 

Als ik een offerte teken voor de bouw van een nieuwe woning en het bouwbedrijf heeft berekent dat 65% van de kosten veroorzaakt worden door de fundering, en die fundering is geslagen, kan ik toch niet halverwege zeggen, stop nu maar. Een ander kan het resterende goedkoper uitvoeren, voor 50% van het totaal bedrag. Zou lekker zijn.

 

Als je klant heeft getekend voor akkoord, is deze toch akkoord met hetgeen wat is aangeboden en wat door de klant is gevraagd.

 

En in de omgeving navragen of de prijs klopt? dat doe je in het offerte stadium door meer offertes op te vragen.

 

Als je een getekende offerte hebt, de klant is duidelijk akkoord gegaan met het aangebodene en de prijs, sta je vrij sterk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hierin heb ik aangegeven dat er momenteel zo´n 65 % al is uitgevoerd. En de resterende 35% niet.

Als laatste redmiddel heb ik aangeboden de 35% die niet zijn uitgevoerd uit te kunnen laten voeren door een andere partij. En dat dus 35% van dat bedrag van de offerte af mag.

Met anderhalf uur mailen en aan jezelf twijfelen heb je ruim eenderde van de omzet cadeau gegaan. Dat werkt mogelijk juist averechts, want het sterkt de klant in het gevoel dat hij te veel betaalt. Het komt bovendien niet heel overtuigend over als je je in allerlei bochten moet wringen om iets dat volgens de klant krom is recht te praten.

 

Uit die "installatie betaalmodule" leid ik af dat het om een webshop of andersoortige website gaat? Heb je daarbij al iets concreets opgeleverd? Of heeft de klant nog niets gezien en hoort deze alleen maar dat er iets aan zit te komen? Kan de klant wel wat met een site die 65% af is of betaalt deze voor zijn gevoel dan opnieuw te veel voor iets dat niet werkt?

 

Ik zou er nu korte metten mee maken door de klant te bellen, twijfels en zorgen weg te nemen en uiteindelijk een duidelijke keuze voor te leggen: ik factureer nu direct die 65% of ik maak het af voor de volle 100%. Kies maar.

Link naar reactie
  • 0

Je zou de klant kunnen bellen en het netjes verwoorden dat hij akkoord is gegaan met de offerte en je dit wilt afronden. Soms begrijpen ze de technische kant niet, ook al verwoord je het goed. Het is soms lastig. Ik maak dit soort situaties ook wel mee. Ik heb een overeenkomst van opdracht laten opstellen waar alle werkzaamheden in staat en dit maakt het ook duidelijk voor de klant.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien geen antwoord op de vraag... Maar is het niet mogelijk dat je een soort begrippenlijst toont op je website over wat bepaalde vaktermen inhouden (in jip en janneke taal) die terugkomen in je communicatie of wat bepaalde (veelvoorkomende) diensten omvatten en je hiernaar verwijst in de offerte.

 

Gewoon een gedachtespinsel die bij mij opkwam bij het lezen van de berichten...

Link naar reactie
  • 0

Heb je de klant nog kunnen bereiken met bellen? Ben benieuwd of hier sprake is van kwade opzet, of een misverstand.

 

In dat laatste geval is het natuurlijk zonde als je gaat dreigen met een rechtszaak.

 

Er blijft natuurlijk ook een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Als je perse gelijk wilt krijgen, dan kan dat wel eens leiden tot vervelende berichten op internet over jouw bedrijf.

 

Aan de andere kant klopt het dat men bedrijven vaak serieuzer neemt als er gewoon duidelijk wordt aangegeven dat er een contract is afgesloten en dat je je hier aan dient te houden...

 

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie
  • 0

Als je klant heeft getekend voor akkoord, is deze toch akkoord met hetgeen wat is aangeboden en wat door de klant is gevraagd.

 

En in de omgeving navragen of de prijs klopt? dat doe je in het offerte stadium door meer offertes op te vragen.

 

Als je een getekende offerte hebt, de klant is duidelijk akkoord gegaan met het aangebodene en de prijs, sta je vrij sterk.

 

Mee eens. Prijzen vergelijken doe je door offertes op te vragen, zodra een offerte getekend is ben je akkoord met de prijs en wat je daarvoor krijgt.

 

Ik zou de klant laten weten dat het helaas niet mogelijk is de andere helft door een andere partij te laten doen en gewoon hetgeen is afgesproken opleveren en factureren. Maar je bent vast niet zo slim geweest om de helft aan te laten betalen?

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Dreigen met een aanklacht? Nadat je DIT aan dossier hebt opgebouwd? Enig idee hoe het in z'n werk gaat of heb je daar zelf eigenlijk helemaal geen kaas van gegeten? (Een beetje zoals je klant geen kaas gegeten heeft van een 'betaalmodule installeren', zo heb jij misschien geen kaas gegeten van 'naar de rechter stappen'? ;)

 

Een uur mailen stelt niks voor, voor een goede mail.

Je klant is gaan rondvragen en heeft vast wat reacties gehad van mensen "oooh maar ik ken een club en die doen het voor de helft, wat een oplichter!" en laat zich daardoor opnaaien.

Die ander is misschien net zo van de leg als jij.

En er is weinig zo vervelend of hardnekkig als het gevoel dat je besodemieterd word, of dit nou terecht is of niet.

 

"Beste ...,

helaas heb ik tot dusver niets vernomen op mijn uitgebreide mail, waarin ik onderbouw waarom het moet kosten wat het kost. Ik begrijp dat mijn offerte niet genoeg duidelijkheid gaf en daarvoor bied ik mijn excuses aan en wil ik u compenseren.

Mijn vorige mail heeft hopelijk wel laten zien wat het inhoudt en wat dat dan moet kosten. Hiervoor heeft u in principe ook getekend, dus is het eenzijdig openbreken van onze overeenkomst niet zomaar mogelijk. Ik wil hier echter liever geen principekwestie van maken. Ik werk graag toe naar een oplossing die u in staat stelt snel uw website te gebruiken.

 

Ik bied u daarom graag aan dat ik ofwel de opdracht volledig uitvoer en ik u 10% korting geef op het gehele bedrag als compensatie voor de onduidelijkheid die ik in de offerte heb laten sluipen (u betaalt dan dus 90%) of oplevering en overdracht van het tot dusver uitgevoerde, dan breng ik u 80% van het totaalbedrag in rekening; 65% reeds uitgevoerd en 15% zogenaamde "kill fee" voor het wegvallen van de voorziene inkomsten en de tijd die ik in uw opdracht heb geïnvesteerd die ik niet in acquisitie en uitvoer van andere opdrachten heb kunnen steken. Dit ook ter compensatie van uw aandeel in deze situatie.

Ik geef u hierin graag de keuze.

Uiteraard zou ik, wanneer u kiest voor de optie het door mij te laten doen, vakwerk afleveren en het naar tevredenheid opleveren."

 

Zoiets. Ik zie, als jij gewoon je werk goed doet, ook niet in waarom je iemand zomaar 'off the hook' zou moeten laten en alleen maar wat je tot dusver gedaan hebt laten betalen. Zomaar op een afspraak terugkomen geeft ook geen pas.

 

En zoek even uit hoe het werkt om zoiets tot een rechtszaak te laten komen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Is in de aanvraag of offerte een doorlooptijd of tijdsbesteding (deadline) aangeven? Je schrijft zelf te laat (!) gereageerd te hebben. Met een mailwisseling als communicatiemiddel zou ik mijn verlies nemen. Wat is zo moeilijk aan bellen bij problemen?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 2

Als je dit soort dingen niet bij de horens durft te pakken en enkel via email probeert eea duidelijk te maken dan is het bijna categorie kansloos.

 

Mijn ervaring is dat email voor koetjes en kalfjes heel goed is maar bij zelfs het gevoel alleen al dat misschien dingen verkeerd begrepen worden moet je direct bellen. Heel pro-actief in gesprek en als dan nog niet duidelijk langsgaan.

 

Nadeel van email is dat de een denkt er zo makkelijk af te komen en de ander denkt; als ik er nu maar genoeg tijd in steek om email te schrijven komt het goed etc etc. Maar per email los je dit soort dingen nooit nooit op.

Iedereen gaat dan heel lang nadenken, elk woord 10x analyseren en einde van het verhaal is dat het resultaat precies tegenovergesteld is van wat je probeerde te bereiken. Direkt kontakt 1 op 1 en dan is het meestal in 10min opgehelderd.

Link naar reactie
  • 0

Flauwekul dat een mail geen valide communicatiemiddel zou zijn.

Het is wel zo dat een telefoongesprek of face-to-facegesprek tot een oplossing KAN leiden, omdat je op elkaar kunt reageren en ervaart dat er een intentie is tot wederzijds open overleg, maar vaak wordt er alleen maar harder geprobeerd het eigen belang te verdedigen en zaken onder het tapijt te moffelen. Een gesprek is vaak een manier om 'met meer bullshit weg te komen' in plaats van meer op te lossen en/of tot de kern van de zaak door te dringen.

Voor veel mensen is het iets opschrijven bovendien een goede manier zaken op een rijtje te zetten, of juist zeer helder te communiceren - al is het niet iedereen gegeven dat ook te kunnen. Het gaat vooral om het vermogen een vaardig denker/strateeg te zijn en in welke vorm je dat doet kan zelfs een middel zijn in die strategie. (Denk ook aan dossier opbouwen)

In direct contact moet je ook werkelijk kunnen analyseren, luisteren en openstaan om er iets mee op te lossen.

Er zijn wél redenen te bedenken waarom een email soms ongewenste effecten sorteert, maar het is onzin dat alles wel ineens opgelost zou zijn als je elkaar face to face spreekt of belt. Vaak houden mensen toch vast aan hun 'agenda' (ego), op welke manier je het ook benadert.

 

@Ramsz

Eén ding snap ik trouwens nog niet helemaal aan deze kwestie.

De offerte was (bij wijze van spreken) 100 euro, en dat was opgesplitst in 'ontwerpen' en 'betaalmodule bouwen'. De klant zei: 'ok, doe maar'. Je ging aan de slag, maar had niet in je offerte gezet 'ontwerpen 50 euro, betaalmodule 50 euro'. Ondertussen ging klant navraag doen en zei: 'Ik heb gehoord dat een betaalmodule maken maar 10 euro hoeft te kosten, ik wil je voor het totaal nog maar 60 euro betalen'.

Ging het zo?

Heb je ook nog de mogelijkheid totaal niets op te leveren trouwens, om opdrachtgever geen recht te geven jouw werk te gebruiken?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mail KAN een valide communicatiemiddel zijn, maar dat ligt voor het grootste deel aan de ontvanger, en secundair ook aan de boodschap (en manier van overbrengen natuurlijk).

 

Als het om belangrijke zaken of conflicten gaat is het in veel gevallen handiger om persoonlijk(er) te communiceren.

 

Kies daarvoor wel het goede moment, dus zeker niet als je ergens boos over bent (want; waar 2 roepen luistert er niemand meer).

 

Heb je dat moment, dan ga je waarschijnlijker meer genuanceerd een gesprek in dan per mail, en krijg je ook directe feedback waardoor je vaak sneller tot een oplossing komt.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Een goede oplossing: even bellen en vervolgens hetgeen is besproken per e-mail bevestigen.

 

Het nadeel van telefonische afspraken is namelijk dat het niet is vastgelegd, waardoor de ander bij conflicten kan zeggen "ja maar dat is zo niet afgesproken". Door het per e-mail te bevestigen voorkom je dat soort situaties.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Flauwekul dat een mail geen valide communicatiemiddel zou zijn.

Het is wel zo dat een telefoongesprek of face-to-facegesprek tot een oplossing KAN leiden, omdat je op elkaar kunt reageren en ervaart dat er een intentie is tot wederzijds open overleg, maar vaak wordt er alleen maar harder geprobeerd het eigen belang te verdedigen en zaken onder het tapijt te moffelen. Een gesprek is vaak een manier om 'met meer bullshit weg te komen' in plaats van meer op te lossen en/of tot de kern van de zaak door te dringen.

Voor veel mensen is het iets opschrijven bovendien een goede manier zaken op een rijtje te zetten, of juist zeer helder te communiceren - al is het niet iedereen gegeven dat ook te kunnen. Het gaat vooral om het vermogen een vaardig denker/strateeg te zijn en in welke vorm je dat doet kan zelfs een middel zijn in die strategie. (Denk ook aan dossier opbouwen)

In direct contact moet je ook werkelijk kunnen analyseren, luisteren en openstaan om er iets mee op te lossen.

Er zijn wél redenen te bedenken waarom een email soms ongewenste effecten sorteert, maar het is onzin dat alles wel ineens opgelost zou zijn als je elkaar face to face spreekt of belt. Vaak houden mensen toch vast aan hun 'agenda' (ego), op welke manier je het ook benadert.

 

@Ramsz

Eén ding snap ik trouwens nog niet helemaal aan deze kwestie.

De offerte was (bij wijze van spreken) 100 euro, en dat was opgesplitst in 'ontwerpen' en 'betaalmodule bouwen'. De klant zei: 'ok, doe maar'. Je ging aan de slag, maar had niet in je offerte gezet 'ontwerpen 50 euro, betaalmodule 50 euro'. Ondertussen ging klant navraag doen en zei: 'Ik heb gehoord dat een betaalmodule maken maar 10 euro hoeft te kosten, ik wil je voor het totaal nog maar 60 euro betalen'.

Ging het zo?

Heb je ook nog de mogelijkheid totaal niets op te leveren trouwens, om opdrachtgever geen recht te geven jouw werk te gebruiken?

 

 

 

 

Hoi Annedien,

 

Het probleem, en dat is misschien enkel mijn ervaring, is dat bij 95% van de mensen een gevoel van emphatie ontbreekt die ze in staat stelt een communicatie per email zo op te stellen dat in een conflict situatie een positief resultaat bereikt kan worden voor BEIDE partijen.

 

Over het algemeen schrijven mensen emails in die gevallen die enkel de discussie polariseerd, door enkel en alleen hun eigen positie/zienswijze op het geschil contrasterend en overdreven te beschrijven.

 

Dan moet je als de ontvanger eerst even rustig ademhalen, kop koffie gaan halen en dan vervolgens (meestal) precies hetzelfde maar dan omgekeerd retourneren aan de zender. Op dat moment kom je er meestal alleen nog maar uit door face to face gesprek. Maar meestal wordt dat ontweken omdat men vaak onderbewust al weet dat de positie zwakker was dan eerder voorgesteld.

 

Het is soms zo erg dat je het kan vergelijken met kamikaze zaken doen en meestal overkomt dit beginnende ondernemers omdat ze de emotie en objectief zaken doen (nog) niet kunnen scheiden.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Paul,

 

Ik zie in dat niet iedereen vaardig is in heldere uiteenzettingen en dat het niet voor iedereen geschikt is. De 'grooming' component kan in een gesprek de overhand nemen en uiteindelijk staan twee partijen vast wel soort van tevreden weer buiten omdat er over en weer genoeg gevlooid is om weer door te kunnen. Ik ben zelf wat minder van het prolongeren van moerassig gepruts, maar voor sommigen is er geen andere optie.

Link naar reactie
  • 1

Geinige app, maar dan zal je van tevoren moeten zeggen dat het gesprek wordt opgenomen anders is het volgens mij niet rechtsgeldig.

Je mag eigen gesprekken opnemen, ook als je dat de wederpartij niet vertelt. Als je dat echter structureel doet en de gesprekken archiveert, moet je dat inderdaad melden en heeft de wederpartij inzagerecht.

Link naar reactie
  • 0

Implementatie van een betaalmodule is meestal het sluitstuk op heel veel meer voorbereidend werk en go voor omzet draaien.

 

Als je dat niet adequaat oppakt en verzorgt, tja... dan krijg je dus discussie over de mail met een klant die wil gaan draaien. Dat zou ik echt niet willen vertragen door uitgebreide simplex-communicatie met uitblijvende reacties.

 

Dat is een valide middel, maar blijft echt een verkeerde keuze in dit geval.

 

TS, update? Wachttijd is inmiddels drie-en-half dagen. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je mag eigen gesprekken opnemen, ook als je dat de wederpartij niet vertelt. Als je dat echter structureel doet en de gesprekken archiveert, moet je dat inderdaad melden en heeft de wederpartij inzagerecht.

En dan ook niet vergeten te melden bij het CBP.

 

Overigens, al zou het opnemen onrechtmatig zijn, dan hoeft dat in een civiele procedure geen beletsel te zijn. Bewijs kan door alle middelen geleverd worden en de rechter is vrij in de waardering daarvan.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Dag allen,

 

Hartelijk dank voor jullie meedenk werk. Dat stel ik op prijs. Ik kreeg geen notificatiemails meer na de 2e reactie op mijn topic en verwachtte niet dat er nog een reactie zou zijn. Het tegendeel blijkt waar, ik ben nieuw en mijn dank is groot.

 

Helaas zijn we nu een week verder, er is een inhoudelijke reactie beloofd op mijn lange mail maar die is er nooit gekomen. Het is zo dat ik communiceer met 2 partijen. De klant, die kortaf is en soms wel keurig Nederlands typt maar vaak ook niet, bijzonder. En zijn vriendin, die heel redelijk en welbespraakt overkwam maar nu steeds minder spraakzaam is. Vandaag sinds afgelopen maandag een mail gehad van haar. Vrij 'kattig' en niet specifiek bericht gekregen dat mij doet denken aan het niet willen begrijpen van mijn mail. En simpelweg ook negeren van mijn uitleg. Ze wensen de website af te maken en dat ik verder ga met hun feedbacklijst. Maar ik vind dat geen wijze zet en wil graag eerst opheldering over hoe zij de betaling voor hun zien. De schrik zit er namelijk goed in en ik wil NIET dat ik achteraf alles oplever en niet het afgesproken bedrag krijg.

 

Zoals al geopperd werd in een van de reacties is het vrij vervelend dat zij het gevoel hebben opgelicht te zijn. Dit gevoel wil ik zeker ook koste wat kost wegnemen. Maar een telefoonnummer heb ik niet. En na twee keer wijzen op mijn voorkeur voor een telefonisch gesprek (zonder resultaat) heb ik die hoop maar opgegeven.

 

Een aanbetaling heb ik inderdaad niet om gevraagd. Dom. Het klantcontact is altijd goed gegaan bij andere klanten, mijn klanten zijn constructief, redelijk en ik heb prettig contact met ze. Per mail, telefonisch, of persoonlijk. Dit is een project waar ik even de keerzijde van de medaillon krijg te zien. Had nooit verwacht dat men terug zou komen op een ondergetekende offerte! Erg onredelijk, en ik word er moedeloos van want het einde lijkt nog steeds niet in zicht. Ik waardeer jullie input dan ook zeker en ervaar jullie ideeën als steun.

 

En dat is correct Annedien Hoen, ik heb helemaal geen ervaring met de rechtspraak. En aan jouw woorden af te leiden maak ik nul kans? Zou je dit kunnen toelichten?

 

@Annedien Hoen

"Eén ding snap ik trouwens nog niet helemaal aan deze kwestie...... Heb je ook nog de mogelijkheid totaal niets op te leveren trouwens, om opdrachtgever geen recht te geven jouw werk te gebruiken?"

 

Nee, zo ging het niet. De offerte is per onderdeel gespecificeerd. Elk onderdeel haar eigen prijs. De specificatie van het onderdeel 'betaalmodule installeren' met eigen prijs kon achteraf gezien zeker uitgebreider maar was dit niet. Met de reden dat de klant de technische werkzaamheden tóch niet snapt. Ik argumenteerde bij mezelf dat het tenslotte gaat om de betaalmodule en niet om de voorbereiding etc. eromheen. Het werk wat hoort bij de betaalmodule is overigens al voor circa 65% uitgevoerd. Dus niets opleveren is niet mogelijk en ongewenst. Ik heb ze eerst als compensatie voorgesteld de resterende 35% bij een andere partij naar wens uit te laten voeren. Hier is dus geen inhoudelijke reactie op gekomen. Zelfs de vraag wat er volgens mij niet duidelijk was en waar ze dan op moesten reageren... ik ga nu jouw voorbeeldtekst mailen (hartstikke dank hiervoor, echt waar!) en kijken wat er uit zal komen.

 

 

@Paul Stuyver

 

Het voelt als categorie kansloos. Maar ik geef niet op. De redelijkheid moet komen, hoe dan ook.

 

"Het probleem, en dat is misschien enkel mijn ervaring, is dat bij 95% van de mensen een gevoel van emphatie ontbreekt die ze in staat stelt een communicatie per email zo op te stellen dat in een conflict situatie een positief resultaat bereikt kan worden voor BEIDE partijen."

 

Dit is zeker waar. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik door hun gebrek aan diepgang / constructief mailen al dit stadium gepasseerd ben. Ik ervaar geen empathie, en merk dat mijn constructieve houding weinig teweegbrengt. Je opmerking over 'kamikaze' mailen herken ik mij in. Interessant dat dit vaak voorkomt bij jonge ondernemers. Hoe ga je dit tegen? Een kop koffie halen en nuchter reageren? Je moet het maar kunnen tegen een onredelijk persoon die 3 regels tekst stuurt op een mail van een kantje.

 

@Webwinkel Meerwaarde

Ja, vind ik ook een mooie oplossing. Ik ga hem versturen. En eigenlijk dreig ik liever met niets. Maar wat moet je als men terugkomt op een ondertekende offerte. Ik wist en weet eigenlijk nog steeds niet wat mij overkomt.

 

@Highio

"Implementatie van een betaalmodule is meestal het sluitstuk op heel veel meer voorbereidend werk en go voor omzet draaien."

 

Correct. Maar probeer dat eens aan mijn klant en hun derde partij duidelijk te maken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook niet juridisch onderlegd, vandaar dat ik de link gaf.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechtspraak-en-geschiloplossing/vraag-en-antwoord/hoe-verloopt-een-civiele-procedure

;)

 

Van wat je hier vertelt klinkt het alsof je klant het er op aan laat komen en ze behoorlijk moerassig lopen te doen. No more mister nice guy dan maar, ik zou de zaken dan op scherp stellen.

Misschien weten zij ook wel dat je voor een paar honderd of paar duizend euro niet zo snel een rechtszaak begint, bijvoorbeeld. Wat niet wegneemt dat je de rekening kunt opmaken als je er verder niet uitkomt, zij zich ook niet coöperatief opstellen en jou niet in staat stellen deze kwestie (die toch vooral bij die lui vandaankomt! met hun 'opgelichte' gevoelentjens) netjes op te lossen, dan vragen ze er om.

De fasering zou kunnen zijn dat je ze een finaal voorstel doet om dit af te handelen, met daarbij dat als ze daar niet op in wensen te gaan je de balans opmaakt tot dusver en dan komt de vordering op x bedrag, wat je per direct in rekening zult brengen en na x termijn uit handen zult geven (niet meer de gewone opbouw van een factuur, een herinnering, enz.) aan een stevig incassobureau.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is afgesproken over (tussen)oplevering en betaling? En de feedbacklijst, houdt deze ook meerwerk in wat niet op de offerte staat? Dat kan dan na ontvangst van betaling uitgevoerd worden.

 

Je kunt er vergif op innemen dat dit project voor nog meer hoofdbrekens gaat zorgen. Ik zou zo snel mogelijk opleveren wat aan jouw eisen voldoet. Een zakelijke opdrachtgever die niet telefonisch bereikbaar is en inhoudelijk/constructief reageert, is natuurlijk kul.

 

Mijn reactie over het realiseren van een betaalfunctie was vooral gericht tot jou als ontwikkelaar. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Maar een telefoonnummer heb ik niet. En na twee keer wijzen op mijn voorkeur voor een telefonisch gesprek (zonder resultaat) heb ik die hoop maar opgegeven.

Een betaalmodule maar geen telefoonnummer? Dat lijkt me sterk (maar niet onmogelijk).

 

Ze wensen de website af te maken en dat ik verder ga met hun feedbacklijst. Maar ik vind dat geen wijze zet en wil graag eerst opheldering over hoe zij de betaling voor hun zien. De schrik zit er namelijk goed in en ik wil NIET dat ik achteraf alles oplever en niet het afgesproken bedrag krijg.

Dit heet opschorting, en als je gerechtvaardigde twijfels hebt over of de tegenprestatie zal worden voldaan, mag je die stap nemen. Hier zitten wel allerlei regels aan vast, dus zoek even op hoe dat werkt. (Edit: aangenomen dat die feedbacklijst binnen de oorspronkelijke opdracht valt.)

 

Je moet het maar kunnen tegen een onredelijk persoon die 3 regels tekst stuurt op een mail van een kantje.

Waarom denk jij dat een mail van een kantje redelijk is? Jij zet e-mail in voor een spervuur van informatie. Op die manier is het meer een wapen dan een vredesvlag.

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.