• 0

Ondernemingswinst in eindjaar balans

Hallo,

Ik heb vorige jaar juni gestart als ZZP er, inschreven bij KvK. Voor mij is het een beetje onduidelijk hoe je de winstbelasting verwerkt in de eindjaar balans en ook beginjaar balans van volgend jaar.

1- Is de post winst in de balans van 31 dec, de winst na belastingaftrek (de belasting is nog niet betaald op dat moment, maar bekend) of de belastbare winst?

2- Als die belastbare winst is, en in het jaar daarop de belasting wordt betaald, hoe verwerk je deze betaling in de boeken en de eindjaar balans van nieuw jaar? Immers de belasting is geen kosten?

 

Alvast bedankt voor jullie helder uitleg

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Oei...EV en balans zijn boekhoudtermen. Balans noem je zelf in je vraag al. EV is Eigen Vermogen. Ken je die termen niet, dan kan je zakelijke IB-aangifte nog lastig worden. Het aangifteprogramma conroleert op evenwicht tussen activa en passiva en doet een vermogensvergelijking adhv. de ingegeven balansposten.

 

Wat voor aangifte heb je over 2014 gedaan? Ik nam aan dat het hier gaat om de zakelijke winstaangifte voor de IB van je eenmanszaak.

 

Misschien is het verstandig om een boekhouder te zoeken?

Link naar reactie
  • 1

Oei...EV en balans zijn boekhoudtermen.

niet zo flauw doen mmint.. zo te lezen begreep hij je antwoord prima maar snapt alleen een afkorting die jij gebruikt niet, dat maakt niet opeens dat hij dan naar een boekhouder moet.

Daarbij ook al wordt in het spraakgebruik vaak over eigen vermogen (EV) gesproken boekhoudkundig geizen gebruik je ook de verkeerde term een eenmanszaak heeft geen eigen vermogen maar een kapitaalrekening en in de aangifte IB is er sprake van ondernemingsvermogen, dus gebruik jij ook niet de goede termen. Moet jij nu ook maar naar een boekhouder gaan omdat je termen niet kent of verkeerd gebruikt?

 

Dus als ik goed begrepen heb, resultaat in balans is zelfde als winst voor belasting (omzet-kosten). klopt dat?

Ja je hebt het goed begrepen. De winst gaat in zijn geheel naar de balans als onderdeel van het kapitaal van de ondernemer.

 

In de meeste boekhoudingen is het kapitaal van de ondernemer op de balans opgedeeld in 4 rekeningen.

 

1. Kapitaalrekening

2. Resultaat lopend boekjaar

3. priveopnamen

4. prive stortingen

 

dit wordt apart bijgehouden omdat deze gegevens nodig zijn voor je aangifte inkomstenbelasting.

dus hoewel je de belasting niet verwerkt in je boekhouding wordt in veel boekhoudingen wel rekening gehouden met de gegevens die nodig zijn om eenvoudig aangifte te doen.

 

in de beginbalans van het nieuwe jaar boek je de rekeningen 2 tm 4 weer naar nulsaldo met de kapitaal rekening als tegenrekening en zo hou je per jaar op de balans zichtbaar hoe de mutaties in kapitaal zijn opgebouwd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, ik wist de afkorting van EV niet omdat ik geen boekhouder ben.

 

Wat voor aangifte heb je over 2014 gedaan? Ik nam aan dat het hier gaat om de zakelijke winstaangifte voor de IB van je eenmanszaak.

Misschien is het verstandig om een boekhouder te zoeken?

 

vorig jaar was ik de eerste helft werknemer en tweede helft zelfstandig ondernemer. Dus het was een mix van twee. Ik vind een prima advies, maar vind ik ook als ondernemer goed om te begrijpen hoe die dingen in elkaar zit. In IB formulier wordt inderdaad de term ondernemingsvermogen gebruikt als de kapitaal van de onderneming. Een deel daarvan kan privé kapitaal zijn.

Mijn beginkapitaal was alleen de restwaarde van een van mijn auto's die ik uitsluitend zakelijk rij. rekening houden met de afschrijving, betekent dit dat de ondernemingsvermogen boekwaarde einde boekjaar gedaald is? hoe moet ik het dit zien?

 

Bedankt Roel J voor helder en uitgebreide uitleg.

Link naar reactie
  • 0

Dat je als ondernemer wilt begrijpen hoe de dingen in elkaar zitten is zeker belangrijk. Je wilt als ondernemer weten hoe de vlag er financieel bijhangt. Hoe je aan de benodigde kennis komt is een andere vraag. Je kan overwegen een basis cursus boekhouden te volgen of een basisboek door te lezen. Het internet biedt ook een schat aan informatie en er zijn natuurlijk ook bijeenkomsten van de kvk die je op weg kunnen helpen, bijvoorbeeld de startersdag: www.kvk.nl/startersdag

 

Vervolgens kun je de administratie een stuk makkelijker maken door te werken met een boekhoudpakket. Dit helpt je om gestructureerd te werken en de overzichten dienen als basis voor je belastingaangifte. Als je niet veel tijd (of zin) hebt om hier veel mee bezig te zijn kun je ook een boekhouder vragen je te helpen met het opzetten zodat je daarna de administratie gedeeltelijk zelf doet en de boekhouder vraagt om bijvoorbeeld de belastingaangifte te doen.

 

Mijn beginkapitaal was alleen de restwaarde van een van mijn auto's die ik uitsluitend zakelijk rij. rekening houden met de afschrijving, betekent dit dat de ondernemingsvermogen boekwaarde einde boekjaar gedaald is? hoe moet ik het dit zien?

Je begint met de bedragen die je gestort hebt toen je begon met je bedrijf. Vervolgens tel je daarbij het resultaat en de privéstortingen gedurende het jaar. Daar trek je de privé onttrekkingen vanaf om zo bij een eindstand te komen.

 

Als er geen privé stortingen en onttrekkingen zijn en je hebt alleen die afschrijving van de auto als resultaat dan is je eindstand lager dan je beginstand.

Ficsus.nl - Online boekhouden makkelijk én leuk! Vanaf 8,75 per maand.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.