• 0

Kerstpakket en belasting

De kerstpakkettentijd zit er weer aan te komen, en dus ook de fiscale rompslomp eromheen. Ik ben er dit jaar maar eens goed voor gaan zitten, om dit eens een keer voor alle soorten belastingen goed te krijgen. Mijn verwarring werd er niet minder op, behalve dan dat ik me realiseerde dat ik die kerstpakketten voor elke soort belasting (omzet, ib/vpb, loon) simpelweg ánders lijk te moeten verwerken. Ik denk dat ik er uit bent, maar er bleven nog wat onduidelijkheden over. Wie kan zeggen of ik het onderstaande goed doe?

 

Dit jaar zal er waarschijnlijk per kerstpakket ongeveer 50 euro (exclusief 5 euro btw) worden besteed. Daarnaast zullen 1 voormalig personeelslid (dit jaar uit dienst gegaan wegens pensionering) en ook 1 vaste buitenbewasser (zelfstandige, niet in loondienst) hetzelfde kerstpakket ontvangen. Een klein aantal andere klanten krijgt een ander, kleiner, pakketje (zo'n 15-20 euro).

 

Omzetbelasting

Ik verkeerde enigszins in de veronderstelling dat ik de btw niet terug kon vragen, als de ontvanger een werknemer of privépersoon was. Maar op de pagina van de Belastingdienst wordt dit onderscheid niet gemaakt. Op basis van die pagina zou ik die 5 euro btw volledig kunnen terugvragen, zolang het totale bedrag per 'ontvanger' maar niet hoger was dan de drempel van 227 euro, ongeacht de soort 'ontvanger'. Klopt dat wel?

 

Inkomstenbelasting/Vennootschapsbelasting

Hoewel het dus lijkt dat de volledige btw teruggevraagd kan worden, mag je voor de winstbepaling de kosten juist onder een drempel niet te mogen aftrekken. Omdat er relatief weinig gemengde kosten zijn, pas een procentuele correctie toe in plaats van deze drempel. Ik boek 73½ % van elk kerstpakket (dus 36,75 euro) in als kosten. De rest boek ik als "onvrijwillige onttrekking" via de R/C DGA. Dat laatste is wellicht onderhevig aan boekhoudkundige smaak, maar op deze manier hoef ik geen correctie meer in de winstaangifte zelf te doen.

 

Loonbelasting

Als ik het goed begrijp, is een kerstpakket in principe 'loon in natura' en dus eigenlijk belast met loonbelasting. Nu is het alleen zo dat deze verstrekking aangewezen mag worden als eindheffingsloon dat in de vrije ruimte valt. Nu heb ik begrepen dat dit mag voor zowel huidige als voormalige werknemers.

 

Klopt het dat de waarde inclusief btw moet worden aangehouden voor het bepalen van de afname van WKR-budget? De waarde van hetzelfde pakket heeft dan voor verschillende belastingen een andere waarde: 36,75 euro voor de ib/vpb, 50 euro voor omzetbelasting en 55 euro voor de loonbelasting.

 

En wat moet er gedaan worden met het kerstpakket dat is verstrekt aan degene die niet in loondienst is? Begrijp ik goed dat deze verstrekking per definitie via eindheffing (45%/75%) worden belast, ongeacht of er nog ruimte in het WKR-budget? En klopt het dat de kleine kerstpakketjes (max. 20 euro) aan andere klanten kan worden gezien als Voordelen buiten de dienstbetrekking en dus niet als loon wordt gezien?

 

[verandering: titel]

 

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Over de BTW had je in de eerste instantie gelijk.

Je kan dus niet de BTW als voorbelasting terugvragen/verrekenen.

 

Het heeft te maken met het onderwerp 'Personeelsvoorzieningen' (art. 1,1,c en 2 BUA) en ik kan mij niet voorstellen dat zij dit fatsoenlijk omschreven hebben op de site van de belastingdienst (zoals vaker).

 

In het kort komt het hier op neer:

Aftrek van voorbelasting is niet mogelijk voor door de ondernemer aangeschafte goederen en diensten als deze gebruikt worden om in persoonlijke behoeften/doeleinden van werknemers te voorzien.

 

En verstrekking van kerstpakketten is een voorbeeld van loon in natura waarbij de aftrek van voorbelasting is uitgesloten.

Hetzelfde geldt overigens ook voor het verstrekken van gewone kleding bijvoorbeeld.

 

Een voorbeeld waarbij aftrek niet uitgesloten is, is bijvoorbeeld het verstrekken van parkeergelegenheid. Of het verstrekken van een uniform.

Dat schrijf ik gewoon om het verschil te verduidelijken (tussen bedrijfsbelang en persoonlijk belang dus).

 

 

EDIT:

Dit is natuurlijk alleen van toepassing op kerstpakketten aan het personeel.

Voor anderen is het representatie/relatiegeschenken met weer andere regels.

Link naar reactie
  • 1

 

Inkomstenbelasting/Vennootschapsbelasting

De rest boek ik als "onvrijwillige onttrekking" via de R/C DGA. Dat laatste is wellicht onderhevig aan boekhoudkundige smaak, maar op deze manier hoef ik geen correctie meer in de winstaangifte zelf te doen.

 

 

Voor het belastbaar bedrag maakt dit niet uit, maar daardoor boek je feitelijk wel Vordering op DGA aan Winst voor de B.V. Met als gevolg dat er te zijner tijd nog eens belasting moet worden betaald als die winst naar privé wordt uitgekeerd, hetgeen niet het geval is als je de kosten 100% zakelijk boekt en de fiscale correctie toepast.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aftrek van voorbelasting is niet mogelijk voor door de ondernemer aangeschafte goederen en diensten als deze gebruikt worden om in persoonlijke behoeften/doeleinden van werknemers te voorzien.

Voor het btw-gedeelte ben ik toch maar verder gaan zoeken. Het lijkt er inderdaad op dat de btw in beginsel niet mag worden afgetrokken volgens het Besluit uitsluiting aftrek omzetbelasting 1968. Maar beneden die drempel van 227 euro lijkt toch echt weer een uitzondering op die uitsluiting te gelden! De tekst op de website van de Belastingdienst zou dan toch goed zijn en de btw kan toch worden teruggevraagd!

 

Oftewel: je mag die btw eigenlijk niet terugvragen (uitsluiting aftrek), maar toch weer wel als het onder de ƒ 500,= blijft (uitzondering uit 1968). De redenering zou zijn dat anders alle ondernemers elk wissewasje zouden moeten gaan lopen corrigeren voor de omzetbelasting, of om te zorgen dat de btw-aangiftes wegens deze uitzondering alsnog goed gaan (omdat ondernemers de BUA waarschijnlijk toch in 95% van de gevallen 'vergeten').

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Oftewel: je mag die btw eigenlijk niet terugvragen (uitsluiting aftrek), maar toch weer wel als (...)

 

Nogmaals:

'Aftrek van voorbelasting is niet mogelijk voor door de ondernemer aangeschafte goederen en diensten als deze gebruikt worden om in persoonlijke behoeften/doeleinden van werknemers te voorzien.'

 

En volgens "de Bijbel" (Elsevier BTW Almanak, die ook door de belastingdienst als naslagwerk gebruikt wordt) is aftrek uitgesloten bij verstrekking van kerstpakketten (zijnde het uitkeren van loon in natura dan).

 

Maar er zullen vast ondernemers zijn die dit anders doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inkomstenbelasting/Vennootschapsbelasting

De rest boek ik als "onvrijwillige onttrekking" via de R/C DGA. Dat laatste is wellicht onderhevig aan boekhoudkundige smaak, maar op deze manier hoef ik geen correctie meer in de winstaangifte zelf te doen.

Voor het belastbaar bedrag maakt dit niet uit, maar daardoor boek je feitelijk wel Vordering op DGA aan Winst voor de B.V. Met als gevolg dat er te zijner tijd nog eens belasting moet worden betaald als die winst naar privé wordt uitgekeerd, hetgeen niet het geval is als je de kosten 100% zakelijk boekt en de fiscale correctie toepast.

Verdomd! Je hebt gelijk! Ik heb me dit bij de overgang van eenmanszaak naar bv echt onvoldoende gerealiseerd! De Vpb komt inderdaad altijd precies goed uit, maar zonder die fiscale correctie komt het eigen vermogen in mijn benadering te hoog uit, waarmee ik mezelf in m'n vingers snijd bij het uitkeren van dividend. :-[

 

Bestaat er een woord voor het tegelijkertijd hebben van het gevoel van euforie en teneergeslagenheid? Het eerste vanwege het krijgen van een nieuw inzicht, en het tweede vanwege het feit dat je jezelf als gevolg van dat inzicht wel voor je kop kunt slaan?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Oftewel: je mag die btw eigenlijk niet terugvragen (uitsluiting aftrek), maar toch weer wel als (...)

Nogmaals:

'Aftrek van voorbelasting is niet mogelijk voor door de ondernemer aangeschafte goederen en diensten als deze gebruikt worden om in persoonlijke behoeften/doeleinden van werknemers te voorzien.'

Ik bedacht me net dat ik het Besluit uitsluiting aftrek omzetbelasting 1968 uiteraard ook even kon opzoeken op wetten.nl.

 

In artikel 1.1.b staat inderdaad dat aftrek [van omzetbelasting] wordt uitgesloten [..] voor het geven van relatiegeschenken [..]. Maar in artikel 4.1 staat vervolgens dat indien [..] de kostprijs [..] niet meer bedraagt dan € 227, die prestaties [..] voor de toepassing van dit besluit buiten aanmerking blijven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor,

 

Het samenstellen van de Elsevier BTW Almanak wordt door de 'creme-de-la-creme' van de hoog-geleerden op fiscaal gebied in NL gedaan (heb ik vernomen).

 

En zij weten ook heel goed dat je geen kerstpakket aan je personeel uit zakelijke motieven (want daar gaat het in jouw link om) doet als werkgever, maar voor persoonlijk gebruik.

 

Lijkt mij tenminste.

 

EDIT:

Het blijft lastig lezen, dat besluit...

Ik ken verder niemand die kerstpakketten aan personeel geeft, dus ik heb daar ook nooit heel goed gekeken moet ik zeggen.

 

(Misschien lukt het op een stil moment, dan laat ik het wel weten)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik bedacht me net (...)

 

Wat ik zou doen, wanneer je een klant van mij was geweest, is dit:

 

- Ik zou bellen met de belastingtelefoon. Uiteraard doorvragen, dus een BTW expert aan de lijn vragen.

- Dan de vraag stellen, refererend naar zowel art 1 en 4 in BUA als naar de tekst van de Elsevier BTW Almanak (die heeft de expert ook!).

- En gewoon een antwoord vragen: Hoe zit dit nou precies? Wel of niet...

 

(Maar je bent geen klant, dus zal je zelf moeten bellen voor hun standpunt!)

 

Link naar reactie
  • 0

Zie het bua 1-1-b

indien aan hen ter zake omzetbelasting in rekening is of zou zijn gebracht, deze in het geheel niet of hoofdzakelijk niet voor aftrek in aanmerking komt of zou komen;

Personeel kan geen btw terugvragen dus geen voorbelasting

Ik heb inmiddels een uitgewerkt voorbeeld van de fiscus zelf (zie Rekenvoorbeeld) gevonden, waarin ze aangeven dat de btw teruggevraagd mag worden op basis van de uitzondering op de uitsluiting van de aftrek. Het voorbeeld is zó expliciet, dat ik me afvraag hoe je dat anders kunt interpreteren. Of lees ik het nou echt zo verkeerd?

 

Hier is het voorbeeld, maar dan ingekort (zonder 'uitje'):

 

U geeft al uw personeel een kerstpakket van € 75 exclusief btw. Aan 1 werknemer hebt u een jubileumhorloge van € 150 exclusief btw cadeau gegeven. Hierbij geldt dan het volgende:

[*] U mag de btw aftrekken van het kerstpakket dat u geeft aan personeel.

[*] U mag de btw van het horloge aftrekken. De kosten (€ 225) blijven dan onder het drempelbedrag van € 227.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Omzetbelasting

De Omzetbelasting die u als BTW-plichtige ondernemer betaalt, mag u in vooraftrek

nemen. Vanwege het beperkte zakelijke karakter geldt er bij de Omzetbelasting een

beperking. Alle Omzetbelasting betaald over personeelsvoorzieningen en geschenken aan

werknemers zijn aftrekbaar zolang de totale nettowaarde (zonder Omzetbelasting) van

de voorzieningen en geschenken per jaar en per werknemer niet meer bedraagt dan

€ 227. Wordt de grens van € 227 overschreden dan heeft u over het gehele bedrag geen

recht op vooraftrek meer.

talloze bronnen bijv deze en deze

 

 

 

Artikel 4 Besluit uitsluiting aftrek omzetbelasting 1968 Geldend op 17-03-2011

 

1.Indien het totaal van de aanschaffings- of voortbrengingskosten dan wel de kostprijs, de omzetbelasting niet daaronder begrepen, van alle door de ondernemer in een boekjaar ten behoeve van eenzelfde belanghebbende verrichte prestaties als zijn bedoeld in artikel 1, eerste lid, letters b en c, en het op die belanghebbende betrekking hebbende deel van het in artikel 3, eerste lid, bedoelde verschil niet meer bedraagt dan € 227, blijven die prestaties en dat deel van bedoeld verschil voor de toepassing van dit besluit buiten aanmerking.

wettelijke basis Las ergens dat dit artikel ooit Artikel 3 was van Besluit uitsluiting aftrek omzetbelasting bijv in deze uitspraak waar de fiscalisten mogelijk ook de wetsgeschiedenis uit kunnen destilleren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe zo spreken de bronnen elkaat tegen dan Peter? Of bedoel je dan sec de afwijkende interpretatie van Elzevier? Het is de wet die zichzelf (schijnbaar) tegenspreekt. Het mag in bepaalde gevallen niet maar onder omstandigheden (niet meer dan €227) toch wel.

 

Artikel 1

b. het geven van relatiegeschenken of het doen van andere giften aan degenen bij wie, indien aan hen ter zake omzetbelasting in rekening is of zou zijn gebracht, deze in het geheel niet of hoofdzakelijk niet voor aftrek in aanmerking komt of zou komen;

 

BUA 1 1 b wordt overruled door BUA 4 1 (zie boven)

 

Ook de bovengenoemde jurisprudentie is volgens mij duidelijk. Het mag wel mits ...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben het met Hans eens:

 

Omzetbelasting, heffing privégebruik auto en toepassing BUA artikel 3.6 Geldend op 21-10-2015

3.6. Loon in natura; gratis kerstpakketten

Ondernemers verstrekken aan hun werknemers goederen of diensten als loon in natura als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c, van het BUA, zoals gratis kerstpakketten.

 

Een ondernemer kan de aan de verstrekking toe te rekenen voorbelasting in aftrek brengen als hij uitsluitend belaste handelingen verricht en het totaal van de verstrekkingen per werknemer per jaar beneden de grens van € 227 blijft (artikel 4, eerste lid, van het BUA). Als een ondernemer uitsluitend vrijgestelde handelingen verricht heeft hij geen recht op aftrek van voorbelasting, ook niet als de grens van € 227 niet wordt overschreden.

 

 

Dit betekent dat wanneer de onderneming regulier uitsluitend belaste handelingen verricht. Dit heeft geen betrekkening op de inkoop van het kerstpakket op zich en de uitdeling daarvan, door dit als geen reguliere belaste handeling te betitelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Omzetbelasting, heffing privégebruik auto en toepassing BUA artikel 3.6 Geldend op 21-10-2015

3.6. Loon in natura; gratis kerstpakketten

Ondernemers verstrekken aan hun werknemers goederen of diensten als loon in natura als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c, van het BUA, zoals gratis kerstpakketten.

 

Een ondernemer kan de aan de verstrekking toe te rekenen voorbelasting in aftrek brengen als hij uitsluitend belaste handelingen verricht en het totaal van de verstrekkingen per werknemer per jaar beneden de grens van € 227 blijft (artikel 4, eerste lid, van het BUA). Als een ondernemer uitsluitend vrijgestelde handelingen verricht heeft hij geen recht op aftrek van voorbelasting, ook niet als de grens van € 227 niet wordt overschreden.

Dan denk ik dat ik hier de oorzaak van de verwarring heb gevonden. De 'hij' in deze quote is de gever en niet de ontvanger! De uitzondering op de uitsluiting is dus gewoon van toepassing (4.1 overrulet 1.1.b, zoals Hans het kort zei), als de gever maar btw-plichting is.

 

De discenting opinions lijken er van uit te gaan dat de btw-plicht van de ontvanger het criterium zou zijn. Dit was overigens ook wat ik oorspronkelijk in mijn hoofd had zitten, maar ik heb eigenlijk nergens verdere onderbouwing voor dit standpunt kunnen vinden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hoe zo spreken de bronnen elkaat tegen dan Peter?

 

Nou Hans,

 

Als het fiscale naslagwerk dat de BD gebruikt (Elsevier BTW Almanak) stelt dat:

 

"En voorbeeld van loon in natura waarbij de aftrek is uitgesloten:

- verstrekking kerstpakketten;"

 

En vervolgens dezelfde BD op hun site met voorbeelden van aftrek van BTW op kerstpakketten als voorbelasting gaat werken, dan vind ik dat nogal tegenstrijdig.

 

Als ik er aan toekom zal ik straks toch het standpunt van de BD in deze opvragen. Want ik vind het persoonlijk niet heel nuttig om zelf op de stoel van rechters en belastingambtenaren te gaan zitten door de BUA te proberen te interpreteren, hoewel er al een 'leger' van geleerden zijn die dat al gedaan hebben.

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

Maar het was toch al duidelijk dat het in principe niet mag (in lijn met de Almanak) behalve als het voordeel van alle voorzieningen/verstrekkingen samen per werknemer minder dan € 227,- is. Alleen dan is de btw tóch aftrekbaar. Je zal dat laatste dus moeten kunnen aantonen en daar een aparte administratie van bijhouden indien de voorzieningen per personeelslid anders zijn. Doe je dat niet dan is de BTW niet aftrekbaar.

 

Het enige wat ik zou verwachten is dat dit laatste ook in de BTW Almanak zou staan. Die heb ik niet dus ik kan dat niet nazoeken.

 

De belastingdienst om een standpunt vragen lijkt mij overbodig. Want als ze het standpunt van de Almanak volgen zonder "behalve" dan is dat standpunt niet te rijmen met de gangbare uitleg, jurisprudentie en de site van de BD zelf.

 

*(en naar ik nu lees hieronder ook de Staatssecretaris)

Link naar reactie
  • 0

Vreemde stelling, bua is hierin duidelijk.

 

Mogelijk weet Ronaldinho het antwoord. Ik pm hem wel.

 

Groet

Joost

 

Omzetbelasting is niet helemaal mijn ding, maar de Staatssecretaris heeft er wel iets over geschreven:

3.6. Loon in natura; gratis kerstpakketten

 

Ondernemers verstrekken aan hun werknemers goederen of diensten als loon in natura als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c, van het BUA, zoals gratis kerstpakketten.

 

Een ondernemer kan de aan de verstrekking toe te rekenen voorbelasting in aftrek brengen als hij uitsluitend belaste handelingen verricht en het totaal van de verstrekkingen per werknemer per jaar beneden de grens van € 227 blijft (artikel 4, eerste lid, van het BUA). Als een ondernemer uitsluitend vrijgestelde handelingen verricht heeft hij geen recht op aftrek van voorbelasting, ook niet als de grens van € 227 niet wordt overschreden.

 

In het geval dat een ondernemer zowel belaste als vrijgestelde handelingen verricht, geldt het volgende. Als de ingekochte prestaties volledig toerekenbaar zijn aan de vrijgestelde handelingen heeft de ondernemer geen recht op aftrek van voorbelasting. Als de ingekochte prestaties volledig toerekenbaar zijn aan de belaste handelingen heeft hij recht op aftrek van voorbelasting, mits de grens van € 227 niet wordt overschreden. Als de ingekochte prestaties niet specifiek toerekenbaar zijn aan de belaste of de vrijgestelde handelingen van de ondernemer, is sprake van algemene kosten. De voorbelasting is dan aftrekbaar volgens het pro rata. Uitsluiting van die aftrek vindt plaats voor zover (vervolgens) de grens van € 227 wordt overschreden.

 

Lijkt me vrij duidelijk omschreven, althans het eerste deel. Het gaat om het totaal aan verstrekkingen per werknemer per jaar. Blijft dat onder €227, dan is de btw aftrekbaar.

 

Overigens over de Elsevier Almanak: het btw-deel staat voor een belangrijk deel onder redactie van btw-ers die binnen de Belastingdienst ook het een en ander te vertellen hebben. De standpunten komen mede daardoor vrij regelmatig overeen, maar dat zegt nog niet zoveel over hoe de rechter erover denkt. Ik zal bij de rechter niet zo snel roepen: "ja maar de almanak zegt", zeker niet als ik ook kan roepen "ja maar de staatssecretaris zegt zelf ook...". Dat doet niets af aan de kwaliteit, maar aan sommige bronnen kun je nu eenmaal (meer) vertrouwen ontlenen en soms zijn er ook andere standpunten denkbaar (dat is nu juist het leuke aan ons vak).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.