• 0

Pop up concept

Beste,

 

met de aanhoudende trends van allerhande pop-upstores vroeg ik me bij deze af of het interessant zou zijn om een pand te kopen (eventueel met appartement of woonruimte om permanent te verhuren) met daaraan een winkelruimte gekoppeld (plug en play; zodat er verschillende invullingen mogelijk zijn gaande van kledij tot restaurant) die dan per week/maand/… verhuurd zou worden aan ondernemers die hun product willen testen, een stock willen verkopen,… zonder daarbij een langdurig contract af te sluiten.

 

Mijn vragen hierbij zijn: is dit wel rendabel (voldoende klanten om de ruimte zo vaak mogelijk te verhuren), niet te veel administratieve problemen (wetgeving, onnodig veel papierwerk,…ps : dit zou in België worden gesitueerd), welke constructie op te zetten en wat een ruwe schatting van de investering zou zijn indien het pand an sich 250.000€ zou kosten (met notariskosten enzo, maar zonder inrichting van de locatie).

 

Wou even mijn licht opsteken bij (ervarings)deskundigen vooraleer overhaaste beslissingen te nemen.

Alle meningen/adviezen/kritiek meer dan welkom.

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt in de Kalverstraat en op luchthaven Schiphol (in resp. bij Amsterdam) Store for Brands zitten. Die houden zich met name voor grote merken bezig met "brand experiences en activatie". Wat een duur woord lijkt te zijn voor "als Coca Cola een smerig nieuw smaakje uitbrengt, kun je het daar gratis proeven". Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze op toplocaties zitten.

 

Wat jij wil, lijkt eerder het omgekeerde te zijn, slecht lopende locaties voor korte tijd verhuren. Ik weet zelf niets van onroerend goed en retail af, maar is dat niet iets wat elke verhuurder tegenwoordig in zijn portefeuille zou moeten hebben zitten?

 

Andere concepten waar je je mee bezig zou kunnen houden is store-in-store, pop-up store-in-store, :-) en het verhuren van schapruimte (wat ook weer een hip naampje heeft, maar dat ben ik even kwijt).

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Heb er geen enkele ervaring mee maar wel een soort van mening. Pop up concepten vind je vooral op plaatsten waar leegstand (of ruimte voor een tent) is met heel veel passanten. Tijdelijke verhuur is interessant voor een verhuurder omdat leegstand niet alleen slecht is voor de opbrengsten maar ook heel slecht als het om het vinden van een nieuwe huurder gaat. De locatie is interessant voor een huurder als er veel mensen lopen, liefst ook nog van de "juiste soort". In Breda hebben we een aantal typische pop up locaties.

 

Ik sprak recent een ondernemer die mij vertelde dat de huur per maand gaat en hij dus per maand kan sturen. Hij varieert ook met zijn aanbod om dat te optimaliseren. In die straat (Wilheminastraat) in Breda zitten een aantal herenmode zaken en de betreffende ondernemer verkoopt na trial and error vooral goede kwaliteit herencostuums in gangbare kleur voor een relatief lage prijs en hardlopende bijartikelen zoals witte overhemden en rode/blauwe dassen en pakt extra marge via de vermaakkosten die er vrijwel altijd zijn. Oude verkooptruc, lage instapprijs en dan stapelen.

 

Zomaar ergens een pand kopen waar nu nog niets is lijkt me vrij kansloos in een tijd dat ook op top locaties mogelijkheden voldoende zijn. Tenzij je een pand voor 250 K kan vinden op een top locatie natuurlijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het aantal leegstaande winkelpanden stijgt al jaren en het aantal ongebruikte vierkante meters wvo (winkelverkoopvloeroppervlak) stijgt zelfs harder. Vastgoedexploitanten proberen hun verliezen te beperken door leegstand tijdelijk te verhuren voor niet-marktconforme prijzen. Vooral dááraan ontlenen pop-up stores hun bestaansrecht: lagere huur- en loonkosten maakt prijsvechten mogelijk omdat dit de twee grootste kostenposten in retail zijn.

 

Zo ken ik ook een ondernemer die al vijf jaar "tijdelijk" dezelfde winkel huurt. Het kost een habbekrats vergeleken met wat zijn buren betalen, maar de verhuurder doet daarvoor in ruil ook helemaal niets aan onderhoud. Maakt hem verder ook niet uit dat de verwarming stuk is (want de deuren staan toch altijd open) en een gebarsten etalageruit niet wordt gemaakt (want daar plakt hij gewoon zijn SALE-koeienletters overheen).

 

Daarmee heb je dan wel meteen het grote vraagteken bij dit concept: vastgoed aankopen en het op dezelfde wijze exploiteren als onrendabel, leegstaand vastgoed, is geen goed plan. Je gaat dan concurreren met vastgoedmaatschappijen die bereid zijn verlies te nemen op de exploitatie en dat kan betekenen dat je alleen pop-up stores kunt aantrekken als je zelf ook een onrendabel lage huur vraagt. Redelijke kans dat pop-up stores het leegstaande winkelpand vijf deuren verder verkiezen als dat maar goedkoper is.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.