• 0

Wel of geen ondernemer

Goedendag allemaal,

 

Jullie hebben mij laatst geholpen met vragen over mijn eigen administratie.

Het heeft mij erg geholpen.

Namens een vriend wil ik graag nog een vraag stellen.

Naast zijn vaste baan bij de brandweer verhuurt hij zichzelf ook als zzp'er voor beveiligingsklussen.

Hiervoor heeft hij zich ingeschreven bij de KVK en heeft ook een btw nummer ontvangen.

Dit doet hij vanaf 2014.

Hij twijfelt alleen of het wel goed gaat, want zijn enige opdrachtgever is een bemiddelingsbureau. Daar stuurt hij zijn facturen heen.

Over het jaar 2014 moest hij als ondernemer aangifte doen.

Hiervoor had hij een boekhouder ingeschakeld. Er was geen ondernemersaftrek afgetrokken, maar wel mkb winstvrijstelling. Ook toen had hij maar een opdrachtgever.

 

Hij is gaan twijfelen toen een collega hem erop wees dat wat hij doet onder de schijnzelfstandigheid valt.

Hij regelt niet zelf zijn opdrachten, dat doet het bemiddelingsbureau.

Met andere woorden, hij mag geen kosten aftrekken, voorbelasting aftrekken en gebruik maken van de mkb winstvrijstelling. Dit zijn de woorden van zijn collega.

 

Over 2014 heeft hij hier niks over gehoord, ook niet van de boekhouder.

Wel heeft hij kosten in aftrek genomen zoals km vergoeding, kosten telefoon en nog wat zakelijke kosten.

Daarnaast is er wel gebruik gemaakt van het terugvragen voorbelasting, althans dat werd verrekend met de af te dragen btw.

 

Wat is hier nu van waar, kan hij zo in de problemen komen door zijn bijbaantje als zzp'er?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Van de website van de belastingdienst:

 

"Als u via een uitzend- of detacheringsbureau werkt, vinden wij meestal dat u in dienst bent bij dat bureau. Werkt u via 1 of meer bemiddelingsbureaus, dan beschouwen wij u meestal als zelfstandig ondernemer."

 

Hij werkt (volgens jou) via een bemiddelingsbureau dus dan zal er in de meeste gevallen geen probleem zijn, mits hij via dat bemiddelingsbureau bij meerdere opdrachtgevers terechtkomt (en dus niet een heel jaar voor dezelfde opdrachtgever).

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Tussen ondernemerschap en loondienst zit nog het oneindige grijze gebied van de Overige Werkzaamheden.

In dat gebied is kosten-aftrek nog steeds toegestaan, maar is er geen mkb-winstvrijstelling.

 

Met slechts één opdrachtgever, niet aan acquisitie doen, beperkte tijdsbesteding, etc vind ik die categorie (ROW) ook beter passen dan 'winst uit onderneming'.

 

Je schrijft "over 2014 moest hij als ondernemer aangifte doen."

Dat is een van de grootste misverstanden. De Belastingdienst zet voor vrijwel iedereen met een KvK-inschrijving een winst-aangifte klaar en nodigt je daarvoor uit, maar het is altijd je eigen verantwoordelijkheid om de juiste aangifte in te vullen.

 

Als de Belastingdienst overigens vindt dat hij in loondienst is bij het bemiddelingsbureau, zullen ze in eerste instantie bij het bemiddelingsbureau langs gaan voor de loonbelasting en de premies werknemersverzekeringen.

Blijkt nu dat hij een VAR-WUO heeft afgegeven bij het bemiddelingsbureau, dan kom je in een hele bijzondere situatie.

 

Als hij zijn boekhouder niet vertrouwt, kan hij of daarover het gesprek aangaan, of een ander zoeken. Hij kan natuurlijk ook zijn situatie even schriftelijk voorleggen aan een belastinginspecteur, dan krijgt hij zekerheid. Maar je moet niet bang zijn voor slecht nieuws.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.