• 0

Deelnemingsvrijstelling

Beste Deskundigen,

 

Op deze site en op die van de belastingdienst vind ik hier wel informatie maar dit is niet helemaal consistent.

 

De belastingdienst meldt: deelnemingsvrijstelling voorkomt dubbele belastingheffing.

 

Deze website meldt:

'Als de holding winst maakt maakt is dat normaliter belast met vpb, maar verkoop van een werkmaatschappij valt daar niet onder. Een holding is namelijk in de meeste gevallen vrijgesteld van belasting over de gerealiseerde winst bij de verkoop van de aandelen in een werkmaatschappij. Dat is nu net een voordeel van een holding + werkmaatschappij ten opzichte van alleen een werkmaatschappij.'

 

Wat is nu juist?

 

Mvg,

 

Circulatie

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Als beide beweringen juist zijn, dan begrijp ik de zin niet: ''dat is nou juist het voordeel van een holding + werkmaatschappij tov. alleen een werkmaatschappij". Wat is dan het voordeel?

 

Als de werkmij (of enig andere BV, natuurlijke persoon, ondernemingsvorm of rechtspersoon) zijn/haar IP verkoopt aan een derde, dan is dat belaste winst.

Zit dat IP echter in een apart BV en verkoop je (als Holding) de BV met IP als geheel, dan valt die verkoopwinst (onder voorwaarden) onder de deelnemingsvrijstelling.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de snelle reactie en ik denk dat ik begrijp wat je zegt.

 

Maar is het dan zo dat de holding vervolgens winst heeft gemaakt door de verkoop en dat deze winst belast is met vpb? En als dat zo is, dan is deze situatie toch gelijk aan die waarbij de holding de IP direct verkoopt?

 

Groet Circulatie.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar is het dan zo dat de holding vervolgens winst heeft gemaakt door de verkoop en dat deze winst belast is met vpb?

 

Het kwartje valt dus toch nog niet :P :-[

Deze verkoopwinst valt onder deelnemingsvrijstelling, en is dus niet belast met VPB.

 

En als dat zo is

Maar dat is dus niet zo.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Hartelijk dank, ik hoop dat ik er nu helemaal ben.

 

Voor de zekerheid schrijf ik een samenvatting. Wil je die bevestigen als hij klopt?

 

Situatie holding omvat IP

Stel een holding heeft allerlei activiteiten en omvat tevens IP, bijv. een patent dat verkocht wordt. De verkoopsom (minus de boekwaarde, maar die is bij een patent vaak nul) landt in de holding. Als de holding winst maakt (mede door de verkoop van het patent) dan dient daarover vpb betaald te worden.

 

Situatie holding heeft aandelen IP-BV die op zijn beurt IP omvat.

Stel de IP-BV wordt in zijn geheel verkocht waardoor de holding winst maakt op dezelfde manier als in de situatie hierboven. Nu wordt de winst die de holding maakt tgv. de verkoop van de IP-BV niet belast met vpb door gebruik te maken van deelnemingsvrijstelling, dat scheelt dus afhankelijk van het vpb-tarief 20-25% belasting over de winst.

 

Mvg, Circulatie

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.