• 0

Verkochte zaak terug kopen vanwege herrie

Hallo mijn naam is Willemijn en ik zit in een lastige situatie en hoop hier advies te vinden om een juiste beslissing te maken.

 

Mijn man en ik hebben 10 jaar lang een goedlopende bedrijf gehad dat we nu ruim een half jaar terug hebben verkocht aan mijn zusje en haar man en diens broer dus mijn zusje haar zwager.

Wij maakte zelf meubels,stofferen ed project matig en daar konden we goed van leven ,we hadden 1 medewerker in dienst.

Vorig jaar stond mijn zwager ineens op de stoep hij wilde het kopen met zijn broer.

Eerst was dat even schrikken maar we zagen ook de mogelijkheid om eens wat anders te gaan doen.

Dus bij de boekhouder geweest,verkoopprijs bepaald , zusje,zwager,broer naar de boekhouder en de bank , en aldus geschiede ons bedrijf verkocht.

We hadden afgesproken dat we nog X aantal uren mee zouden lopen zodat het allemaal wat soepeler zou overgaan.

Nu word de broer van mijn zwager "ziek" hij vind het allemaal maar zwaar en moeilijk en gooit het bijltje er na 4 maanden bij neer.

Mijn zusje haar man staat er nu alleen voor en onze uren zijn ook op

Hij kan de maandlasten niet ophoesten samen met de medewerker ,en hij is ook nog niet capabel genoeg hij mist echt ervaring op heel veel vlakken is nu gebleken.

Ondertussen lopen de zaken slecht, veel klanten hebben gehoort over de overname en dat er 1 niet meer wil, het vertrouwen is weg.

Nu heb ik mijn zusje en haar man het voorstel gedaan om hun deel weer over te kopen.

De vof moet dan worden ontbonden en de broer blijft dan met een schuld zitten , die schuld kan hij overigens omzetten naar een hypothecaire schuld.

Mijn zwager komt dan bij ons werken ,we begeleiden hem dan 2 jaar en daarna moet hij het weer terug kopen op afbetaling.

Nu wil mijn zwager iets heel anders, zijn broer blijft in de vof en staat borg voor de lening, hij gaat ipv 5 jaar in 10 jaar de bank terug betalen en mijn zusje gaat 2 dagen in de zaak werken.

Ik sta hier niet achter ,het is gedoemd te mislukken , mijn zwager mist ervaring mijn zusje weet helemaal niets op het gebied van meubels en ik moet dan ook maar 2 dagen komen om hun nog een beetje wegwijs te maken (en puin te ruimen)

Ik wil niet negatief zijn maar dat houden ze niet lang vol, ik heb dit ook eerlijk gezegd dat ik het op deze manier eigenlijk niet wil omdat het in mijn ogen niet haalbaar is.

Het modder gooien is inmiddels begonnen , mijn man en ik krijgen de zwarte pief toegespeeld wij willen niet mee werken , we zijn erop uit om het bedrijf maar voor de helft terug te kopen enz.

De hele familie word er bij gehaald en wij worden afgeschilderd als gewetenloos .

Wat vinden jullie?

Achter mijn eigen mening blijven staan of mee gaan in het voorstel van mijn zwager en zusje.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Voordat ik een kleine inhoudelijk reactie geef, wil ik je er op wijzen dat dit een goed geindexeerd forum is en dat de beschreven situatie mogelijk herkend kan worden door betrokkenen.

 

Wat mij nog enigszins logisch lijkt, is de onderneming opnieuw te laten waarderen en deze dan geheel terug te kopen. Je moet verder niet met familie ondernemen. Al helemaal niet als ze er niks van bakken. Een onderneming is geen sociale werkplaats. Je bent daarbij niet gewetenloos. Er is een zakelijke transactie geweest die door de overnemende partijen ingezet is.

 

Wat is met jullie oude medewerker gebeurd en beschikt deze over de hoognodige vakkennis die zou kunnen bijdragen aan een oplossing? Hoe groot is het probleem richting klanten?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je hebt de zaak verkocht en kunt ook zeggen dat het hun probleem is. Klinkt wat cru, maar als je de zaak terugkoopt moet je ook het personeel overnemen: zus met man en zieke zwager.

Dan staan er straks 6 personen op de loonlijst (incl. de werknemer die al bij jullie in dienst was?). Is het bedrijf dan nog rendabel te maken?

Link naar reactie
  • 0

Dan staan er straks 6 personen op de loonlijst (incl. de werknemer die al bij jullie in dienst was?).

Nee, strikt genomen maar 1 persoon, want het is een VoF.

 

Inhoudelijk ben ik het overigens wel helemaal met je eens. Een schip met vijf stuurlui waarvan er één ziek op kooi ligt, twee niet kunnen navigeren en de twee beste aan wal staan, is onbestuurbaar.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er zou een oplossing zijn als de zwager niet loyaal zou zijn naar zijn krakkemikkige broer, en je zusje blijkbaar niet het onderspit zou delven ten opzichte van haar man, want ik neem toch aan dat je zusje de boel zou terugverkopen als jullie dit aanbieden.

 

Ik zou mijn handen er vanaf trekken als ik jou was en dan maar met lede ogen aanzien hoe de boel naar de haaien gaat. Als zwager dat zo wil doen is dat zijn goed recht, jouw loyaliteit gaat waarschijnlijk ook uit naar je zusje maar die heeft blijkbaar weinig in te brengen in het verhaal.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Om heel eerlijk te zijn wil ik het bedrijf niet terug kopen , ik ben al bezig met andere dingen en het bevalt ons prima om na jaren buffelen ( met plezier hoor ) even wat rustiger aan te doen.

Maar ik voel me nog verantwoordelijk en ik zie ook dat mijn zwager het niet kan en zijn broer met wie hij de vof heeft ,wil niet meer.

De oud medewerker heeft veel vakkennis en kan mijn zwager helpen, maar de cijfers zijn gebaseerd op 3 fulltime arbeiders waarvan er nu 1 weg is en mijn zusje moet alles nog leren en komt dan 2 dagen .

Dus dan is de medewerker leraar en arbeider , er loopt een leerling en een ondernemer die ook nog begeleiding nodig heeft.

( er zijn al een aantal keer een paar foute offertes de deur uit gegaan waardoor ze orders mislopen en er zijn al klanten die ons privé bellen of wij het niet willen maken)

Maar goed er word in iedergeval te weinig geproduceerd waardoor je de omzet ziet terug lopen, als er niet word ingegrepen zijn ze met een half jaar failliet .

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat vinden jullie?

Achter mijn eigen mening blijven staan of mee gaan in het voorstel van mijn zwager en zusje.

OK, even recapituleren, maar dan zonder de familiecomponent.

 

Je hebt een goedlopend bedrijf en verkoopt het zodra er iemand op je stoep staat. Persoonlijk zou ik dat niet eens overwegen (vanwege de manier waarop). Maar goed, je had altijd Nee kunnen zeggen, als je er echt problemen mee zou hebben gehad. Ik ga er dus vanuit dat je een goed bedrag hebt kunnen beuren voor dat goedlopende bedrijf. Vervolgens draai je na de overname ook nog een paar maanden mee om ze op weg te helpen. Tot zover helemaal niets mis mee.

 

Maar vervolgens is de zaak natuurlijk niet meer jouw verantwoordelijkheid. Je hebt de boel verkocht en de overkopers moeten het zelf zien te redden. Die kopers maken er helaas een puinhoop van, hetzij door incompetentie, hetzij door ziekte, whatever. Het goedlopende bedrijf is inmiddels een slechtlopend bedrijf geworden. De goodwill lijkt volledig verspeeld. Ondernemen komt immers niet met een geld-terug-garantie of überhaupt garanties...

 

Je zegt dat je nu de helft van je zus en haar man wil overnemen. Ik denk dat zo'n vleesch-noch-visch -oplossing niet gaat werken. En waarom zou je dat nog willen? Je had jezelf toch juist door die zwager laten overhalen om het bedrijf te verkopen, omdat je 'weer eens wat anders' wilde? En waarom zou je het sowieso nog willen overnemen, als de goodwill is verspeeld? En waarom zou je dan nog de helft als die andere helft uit een onwillige en 'zieke' zwager bestaat? En bovendien zegt die andere helft blijkbaar duidelijk dat hij niet achter de (terug)overname staat. Dan is daar de kous toch mee af? Ook al betekent dat dus dat je met enorm juikende handen aan de zijlijn moet staan. Je hebt het bedrijf immers verkocht, dus je zult lijdzaam moeten aanzien hoe die nieuwe eigenaren het verder verprutsen.

 

Maar aan de andere kant van het spectrum is de oplossing van DaMedia is ook zo gek nog niet, als je echt overweegt om de boel (deels) te kopen: stel voor aan de zwagers om het bedrijf te laten taxeren en kijk of je het bedrijf in z'n geheel kunt overnemen (als het echt verprutst is, zal dat dus wellicht niet zoveel meer waarde zijn), dus zonder wie dan ook van de firmanten meteen weer in dienst te nemen. Dan kan ook niemand klagen dat je maar de 'helft' wil overnemen.

 

Dus kort gezegd zou ik aanraden om je zakelijk als oud-eigenaar nergens meer mee te bemoeien óf juist weer de toko volledig overnemen (als dat mogelijk is). Maar als dat ook van tafel wordt geveegd, dan zul je je echt moeten neerleggen bij het feit dat je zakelijk niets meer voor hen kunt betekenen. Als het nu lijkt op een faillissement uit te draaien, dan zal dat (helaas) met jouw hulp ook gebeuren. Maar dan met een langere aanloop en grotere vertraging.

 

Ik snap natuurlijk ook wel dat je je verantwoordelijk voelt voor de financiële problemen van je zus. Als je die al wil helpen, doe dat dan direct (gewoon privé van zus tot zus). Maar...zolang de bodemloze put van een slechtdraaiende VOF niet door die twee broers zelf wordt gedempt, moet je mijns inziens proberen om er alles aan te doen dat je jezelf niet hun zelf gecreëerde drijfzand te laten trekken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het modder gooien is inmiddels begonnen , mijn man en ik krijgen de zwarte pief toegespeeld wij willen niet mee werken , we zijn erop uit om het bedrijf maar voor de helft terug te kopen enz.

De hele familie word er bij gehaald en wij worden afgeschilderd als gewetenloos .

 

Als de tegenpartij niet in staat is een zakelijk gesprek te voeren over een zakelijke oplossing voor iets wat in wezen jouw probleem niet is, dan zie ik geen enkele reden om ook maar één oplossing verder te bespreken.

 

Ik zou ze eerst maar even richting familie laten uitleggen dat jou geen blaam treft, dat ze er zelf een zootje van maken en dat ze jou nodig hebben voor een oplossing.

 

Zolang ze dat niet doen, moet je ook geen morele verplichting voelen om hun problemen op te lossen.

 

(Los daarvan lijkt me het deels kopen van het bedrijf, vervolgens de boel weer op de rit helpen en daarna weer terugverkopen, gevoelsmatig geen oplossing waar jij op termijn gelukkig van gaat worden)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.