• 0

BTW verrekenbaar in contanten BV / wanneer vrijstelling DGA salaris aanvragen

Hallo leden,

 

Eind vorig jaar heb ik een kasgeld / contanten B.V. opgericht. In deze holding B.V. heb ik een groot bedrag gestort ten behoeve van het aandelenkapitaal. Doel was om prive niet aangeslagen te worden voor de vermogensrendementsheffing. Het gestorte geld heb ik voorlopig niet nodig en mocht ik het in de toekomst (horizon 15 jaar) nodig hebben dan stempel ik de aandelen af en liquideer ik de B.V. weer. Ik weet dat wanneer ik een uitkering aan mezelf doe dat ik dividendbelasting moet betalen maar zoals gezegd zal dat pas over 10 a 15 jaar zijn. Ook weet ik dat ik elk jaar vennootschapsbelasting moet betalen. Heb dus nu een aanmerkelijk belang.

 

Wat heb ik gedaan met het gestorte bedrag? Deze heb ik (natuurlijk via een zakelijke betaalrekening) gestort op een deposito. De rente die ik daarop ontvang is mijn “winst”.

 

Maar nu heb ik een aantal vragen. Mijn eerste fiscale boekjaar loopt van november 2014 t/m 31 december 2015. Een OB nummer is reeds in mijn bezit. Heb tot nu toe nog geen bericht gekregen van de belastingdienst dat ik een opgave voor Omzetbelasting moet doen. Ga er van uit dat ik deze eind 2015 krijg.

 

Door de oprichting van deze holding B.V. heb ik notariskosten moeten betalen. Kan ik de btw op deze factuur terugvorderen? Inschrijvingskosten KvK en notariskosten heb ik ook geactiveerd als oprichtingskosten en zal daar op afschrijven.

Ik heb op een laptop aangeschaft en die geactiveerd op de balans en afschrijvingskosten genomen. Ik moet tenslotte internetbankieren en rondkijken voor investeringen. Mag ik de btw van deze laptop terugvorderen?

Daarnaast heb ik een mobiele telefoon (zonder abonnement) gekocht. Ook deze heb ik als volledige kosten opgenomen in het verlies. Mag ik de btw van deze mobiele telefoon ook terugvorderen?

Om deze telefoon regelmatig te voorzien van een prepaid saldo wordt deze 3 keer per jaar opgewaardeerd. Mag ik hiervan ook de btw terugvorderen?

Onlangs ben ik naar de Second Home beurs geweest in Utrecht. Doel : wellicht investeren in onroerend goed. Mag ik de reiskosten ad € 0,19 per kilometer en de parkeerkosten in rekening brengen (middels een factuur) bij de B.V. en de btw op de parkeerkosten ook terugvorderen?

Daarnaast heb ik in prive een abonnement op de televisie, internet en bellen. Ik doe 20 % van de internetkosten doorbelasten aan de B.V. middels een factuur. Mag dit en mag ik de btw ook hiervan terugvorderen?

Ik ben NIET werkzaam in deze B.V.. Moet ik vooraf een vrijstelling DGA salaris aanvragen of moet ik gewoon wachten tot er een keer een belastingcontrole komt. De inkomsten van deze B.V. is voor 100% voor genoten rente (op deposito). De uitgaven zijn alleen maandelijkse bankkosten, maandelijkse internetkosten, afschrijvingskosten laptop en oprichting, en dus genoemde incidentele kosten voor aanschaf mobiele telefoon en reiskosten. Kan ik problemen krijgen met genoemde uitgaven in combinatie met de (nog aan te vragen ) vrijstelling DGA salaris?

 

Hopelijk helpen jullie mij op weg. Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ten eerste: dit is geen echte ondernemersvraag dus je loopt de kans dat er een 'slotje' op je vraag komt.

 

BTW kun je niet terugvorderen. Daarvoor moet je BTW belaste prestaties verrichten, dat doe je niet en ga je in de toekomst ook niet doen. Je hebt een beleggings-BV.

 

Dat betekent ook dat je voor de vennootschapsbelasting alleen die kosten kunt aftrekken die als zakelijk zijn te bestempelen. Een laptop die waarschijnlijk overwegend privé wordt gebuikt kan dan al een lastig verhaal worden.

 

De combinatie niet werken voor de BV maar wel allerlei hulpmiddelen aanschaffen om te kunnen werken staat natuurlijk haaks op elkaar.

 

Probeer er dus een goede mix in te vinden.

 

Wel wil ik je nog de tip meegeven dat als je op zoek bent naar belastingvoordeel middels deze spaargeld-BV dat je dan ook voldoende kennis verzameld over wat er bij komt kijken en hoe je het voordeel zo optimaal mogelijk kunt krijgen. Overweeg dus een goede boekhouder of belastingadviseur te zoeken. Doe het zelven kan duur uitvallen.

Slugo.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.