• 0

Wil niet uit VOF stappen compagnon wel

Goedemiddag,

 

Gisteren werd ik geconfronteerd met de mededeling van mijn compagnon dat hij de zaak wil stoppen.

Het gaat al een tijdje slecht en wij nemen al een tijd geen geld uit de zaak.

Mijn compagnon heeft nu problemen met de belastingdienst en wil dus eruit.

 

Ik heb aangegeven dat hij uit kan stappen maar dat ik verder wil gaan, maar hij wil dat de hele zaak word gestaakt.

 

Nu kunnen wij de kosten voor bijvoorbeeld de lease van de auto, huur en alle andere vaste lasten waar contracten op zitten nog steeds betalen maar als de onderneming word gestaakt zit ik ineens ook met een schuld.

 

Compagnon wil perse de hele zaak stoppen en sleurt mij dus mee in het geheel terwijl hij van schuldenvrij mag opstappen en ik verder ga om alle contacten uit te dienen en dus de schulden te voldoen.

 

Wat kan ik ondernemen om te tackelen dat de onderneming gestaakt word?

Ik begrijp dat als een van de ondernemers naar de KVK stapt en zich uit laat schrijven dat de VOF dan ontbonden word en de contracten dus ook?

 

Kortom ik wil niet met direct oproepbare schulden komen te zitten terwijl dat niet nodig is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Jobb, allereerst welkom op Higherlevel

 

Inhoudelijk:

Ik begrijp dat als een van de ondernemers naar de KVK stapt en zich uit laat schrijven dat de VOF dan ontbonden word

Dat hangt af van de vraag of er een VOF-overeenkomst is of niet en zo ja, wat daar instaat. Is er geen VOF overeenkomst, dan wordt de VOF inderdaad automatisch ontbonden bij uitschrijving van een van de vennoten

 

en de contracten dus ook?

Contracten op naam van de VOF worden niet zo maar ontbonden als de VOF ophoudt te bestaan. Je bent of blijft beiden hoofdelijk aansprakelijk voor deze contracten

 

Compagnon wil perse de hele zaak stoppen en sleurt mij dus mee in het geheel terwijl hij van schuldenvrij mag opstappen en ik verder ga om alle contacten uit te dienen en dus de schulden te voldoen.

Zo werkt het helaas niet. Jij kunt de compagnon niet vrijwaren voor de huidige en eventuele toekomstige schulden (voorzover deze ontstaan uit handelingen of nalaten in het verleden). Echt volledig schuldenvrij opstappen werkt alleen met medewerking van alle schuldeisers / contractanten

 

Kortom ik wil niet met direct oproepbare schulden komen te zitten terwijl dat niet nodig is.

En je compagnon wil niet meer verantwoordelijk zijn voor toekomstige schulden. Voor beiden valt iets te zeggen.

 

Mijn advies: schakel deskundige juridische hulp in.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp je compagnon wel eerlijk gezegd... zolang de VOF niet ontbonden wordt blijft je compagnon ook aansprakelijk voor alle schulden, niet alleen jij. Als jij de rekeningen opeens niet meer betaalt kunnen er zomaar een hoop kosten bij komen (incasso, rechtszaken) en dan is je compagnon ook aansprakelijk voor die extra kosten. Dat wil hij natuurlijk voorkomen.

 

Als jij perse door wilt gaan met het bedrijf zou je kunnen proberen of je dit om kan zetten naar een (door jou op te richten) eenmanszaak, maar dan moet je de partijen met wie je die contracten hebt wel bereid krijgen daarmee akkoord te gaan.

 

De kans dat ze daarmee akkoord gaan is denk ik niet zo heel groot, want nu kunnen ze van 2 kippen plukken als het mis gaat (jou en je compagnon) en als ze het contract overzetten naar jouw nieuwe eenmanszaak ben jij alleen aansprakelijk en kunnen ze dus nog maar van 1 kip plukken. Dat is dus een groter risico voor hen.

 

Maar goed, wie niet waagt wie niet wint ;)

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

met schulden bedoel ik de vaste lasten zoals lease van de bedrijfsbus, huur pand en dergelijke.

 

Mijn compagnon is vanaf begin dit jaar niet meer fysiek en mentaal aanwezig op de zaak en kon het blijkbaar niet schelen allemaal.

Ik ben degene die verder ben gegaan en alle vaste lasten heb kunnen voldoen, dus zonder zijn inbreng rooi ik het alleen.

 

Tuurlijk snap ik dat hij er vanaf wil dan kan die de bijstand gaan aanvragen en weer proberen zijn leven op te pakken alleen ik vind het nog te vroeg en zie nog leven in de zaak.

Kan dus ook de lopende schulden voldoen en wil dat ook maar als de stekker eruit getrokken word dan zijn er alleen maar verliezende partijen en dat wil ik dus proberen te voorkomen.

 

Als het niet anders is dan is het niet anders maar zou het liever voorkomen.

 

Link naar reactie
  • 2

Het is heel belangrijk, niet alleen voor jou, maar ook voor jouw compagnon, om de beëindiging van jullie samenwerking (in een VOF) en ook de contractuele verplichtingen naar andere partijen toe goed af te wikkelen. Jullie beiden zijn en blijven hoofdelijk aansprakelijk (100% voor het geheel met onderling regresrecht) voor de verplichtingen en schulden die zijn ontstaan tijdens de VOF. Dat wordt niet anders door een ontbinding van de VOF en/of uitschrijven uit het Handelsregister bij de KvK.

Wat de precieze manier is dat deze VOF beeindigd kan worden en/of dat jij de onderneming (wordt dan eenmanszaak) kan voortzetten wordt in eerste instantie bepaald door de vennootschapsovereenkomst (VOF-contract) en anders door de wet. In overleg / onderhandeling kunnen jij en je compagnon afspraken hierover maken over o.a. beëindiging of voortzetting, overname van vermogensbestanddelen, waarde, betaling. Voor lopende contracten zullen de contractspartners moeten instemmen zoals al door Norbert gezegd is. Die verplichtingen komen niet ten einde door het ontbinden van de VOF.

Dus, het kan best allemaal, maar goede en duidelijke afspraken, en ook de juiste vastlegging daarvan in een overeenkomst, zijn wel noodzakelijk althans zeer aan te raden.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is een oplossing dat je een eenmanszaak/BV opricht die de activiteiten en verplichtingen overneemt van de vof? Probleem lijkt me wel dat je schuldeisers hier akkoord mee moeten gaan maar geconfronteerd met de feiten zullen deze onder bepaalde voorwaarden wel akkoord gaan. Denk bijvoorbeeld aan extra garantstelling of iets dergelijks.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus je hebt laten gebeuren dat je compagnon een jaar lang z'n snor drukt?

Hij sleurt je niet mee, jij bent het afgelopen jaar met hem mee naar beneden gelopen, vrijwillig - door te accepteren dat hij wel vennoot was maar niks deed - en dat hij je nu dat laatste stuk laat struikelen als het aan hem ligt is wat anders dan dat hij je ineens meesleurt.

Wel even eerlijk naar jezelf kijken en je aandeel in dit verhaal.

Link naar reactie
  • 0

Bij het ontbinden van mijn vorige VOF viel mij op dat op het moment dat één vennoot zich uitschrijft uit de VOF dan blijft de VOF nog enkele weken/maanden als VOF met het huidige KvK-nummer ingeschreven staan bij de KvK. Je wordt wel uitgenodigd om je VOF-met-maar-één-vennoot om te zetten in een éénmanszaak (met nieuw Kvk-nummer) of om een nieuwe vennoot op te geven.

 

Feitelijk draai je in die tijd dus als eenmanszaak (want alleen verantwoordelijk voor alle verbintenissen die je aangaat vanaf het moment dat de andere vennoot is uitgeschreven) maar nog als dezelfde bedrijfsentiteit voor de buitenwereld. Bestaande verbintenissen die gekoppeld zijn aan de KvK inschrijving blijven dus gewoon doorlopen (bank, leasecontracten, belasting etc.).

 

Die tijd kun je eventueel gebruiken om een nieuwe vennoot te zoeken of om de VOF netjes te ontbinden (contracten afkopen etc.) of over te zetten naar een eenmanszaak.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Dus je hebt laten gebeuren dat je compagnon een jaar lang z'n snor drukt?

Hij sleurt je niet mee, jij bent het afgelopen jaar met hem mee naar beneden gelopen, vrijwillig - door te accepteren dat hij wel vennoot was maar niks deed - en dat hij je nu dat laatste stuk laat struikelen als het aan hem ligt is wat anders dan dat hij je ineens meesleurt.

Wel even eerlijk naar jezelf kijken en je aandeel in dit verhaal.

 

Je hebt helemaal gelijk, ik heb het zelf zo ver laten komen idd, nooit ontkent ook ;-)

Maar om nou een volwassen vent aan zijn handje te nemen en hem constant op zijn verantwoordelijkheid te wijzen gaat mij een beetje te ver.

Ik ben dus zelf verder gegaan en heb de zaak in de lucht gehouden zodat de kosten nog betaald werden.

 

Tuurlijk is het beter om de wegen te laten scheiden maar ik wil graag verder in tegenstelling tot mijn compagnon.

 

Of ik het zo had moeten doen, ik vond van wel een hoop niet maar dat was mijn besluit.

 

Link naar reactie
  • 0

Bij het ontbinden van mijn vorige VOF viel mij op dat op het moment dat één vennoot zich uitschrijft uit de VOF dan blijft de VOF nog enkele weken/maanden als VOF met het huidige KvK-nummer ingeschreven staan bij de KvK. Je wordt wel uitgenodigd om je VOF-met-maar-één-vennoot om te zetten in een éénmanszaak (met nieuw Kvk-nummer) of om een nieuwe vennoot op te geven.

 

Feitelijk draai je in die tijd dus als eenmanszaak (want alleen verantwoordelijk voor alle verbintenissen die je aangaat vanaf het moment dat de andere vennoot is uitgeschreven) maar nog als dezelfde bedrijfsentiteit voor de buitenwereld. Bestaande verbintenissen die gekoppeld zijn aan de KvK inschrijving blijven dus gewoon doorlopen (bank, leasecontracten, belasting etc.).

 

Die tijd kun je eventueel gebruiken om een nieuwe vennoot te zoeken of om de VOF netjes te ontbinden (contracten afkopen etc.) of over te zetten naar een eenmanszaak.

 

Dank voor je antwoord, hoop dat het hier ook zo kan gaan!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.