• 0

BTW van private lease (gedeeltelijk) aftrekbaar?

Goede morgen,

 

Afgelopen dagen op verschillende plekken op zoek geweest naar een antwoord, maar de vraag die ik heb, zie ik nergens gesteld danwel beantwoord.

 

Even voorstellen: ik ben een ZZP-er (sinds 2014) en heb mij aangesloten bij een maatschap. Op dit moment maak ik gebruik van mijn 10 jaar oude diesel voor mijn zakelijke en privé kilometers.

 

Het gaat om het volgende. Ik wil privé een auto leasen (ter vervanging van mijn 10 jaar oude auto) middels private lease. De zakelijke kilometers kan ik dan blijven declareren en dempen de privékosten. Voordeel is tevens dat ik dan geen last heb van de bijtelling.

 

Op dit moment kan ik de BTW voor het onderhoud/brandstof/banden etc. van mijn privéauto deels aftrekken voor het deel van de zakelijke kilometers (verhouding zakelijk/privé = 67/33).

 

Nu mijn vraag: mag ik de BTW van de Private lease óók voor het deel van de zakelijke kilometers aftrekken, gelijk aan de BTW voor onderhoud/brandstof etc. van mijn huidige auto?

 

Dus bij een private lease maandbedrag van €500 (incl BTW), mag ik dan €86,75(= BTW bedrag) * 0,67(= percentage zakelijk) = € 58,15 per maand aftrekken van mijn BTW?

 

Naar mijn idee wel, want het zijn privé autokosten, maar hopelijk weet iemand het zeker.

 

Groeten, Johan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer je gebruik maakt van de wettelijke regeling, dan trek je alle BTW op de autokosten (incl. de leasetermijnen) af als voorbelasting.

Vervolgens is BTW over het privégebruik (gebaseerd op een sluitende kilometeradministratie) van de gemaakte kosten verschuldigd (alleen de kosten waarvoor aftrek is genoten! – dus niet verzekering, motorrijtuigenbelasting e.d.).

 

Als er een bedrag aan BPM inbegrepen is in de leasetermijnen (dan wordt dus niet over het hele leasebedrag BTW berekend), dan zou je dat ook buiten beschouwing kunnen laten.

 

Link naar reactie
  • 0