• 0

Geen factuur gekregen, hoe in de administratie verwerken?

Ik heb al meerdere keren per email dan wel telefonisch contact gelegd met de expediteur, ze hebben een factuur met een verkeerd bedrag naar een oud adres van mij gestuurd. De factuur datum staat op 30 september van het vorige kwartaal.

 

Ik kom nu dus in de problemen, doordat ik niet weet hoe ik dit juist in kan boeken? Het gaat om een bedrag van 3000.- Ik kan wel blijven aandringen om aub een factuur te sturen zodat ik hem zsm kan betalen en kan verwerken in mijn administratie, maar ze doen het gewoon niet..

 

Ik heb er niet zo veel zin in dat ik straks een deurwaarder op mijn stoep heb staan, maar nu vraag ik mij dus af hoe verwerk ik dit in mijn administratie, en hoelang na datum mogen ze nog een factuur sturen?

 

Afspraak is afspraak en tot nu toe houden ze zich nergens aan helaas.

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ze hebben je weten te vinden, anders had je dit nooit geweten. Dan kunnen ze toch gewoon een kopie van de factuur naar je opsturen? Misschien - wonder der techniek - zelfs per e-mail, maar je moet het ze natuurlijk niet te moeilijk maken.

 

In de tussentijd, er van uitgaande dat de factuur niet klopt, laat je ze weten dat de factuur niet klopt en je daarom niet de (volledige factuur) zal betalen.

 

Vervolgens ga je in gesprek, en als je er uitkomt, stuurt de expediteur je een credit-factuur (ofwel een correctie-factuur) waarmee er bijvoorbeeld 400,- van de oorspronkelijke factuur af gaat. Beide facturen boek je in, en hopsakee.

 

Ik denk niet dat ze volgende week een deurwaarder zullen sturen, maar ik ken ze natuurlijk niet.

 

Als zij recht hebben op geld, kunnen ze bij mijn weten nog een aantal jaren daarna met een factuur komen, die vordering verjaart echt niet zomaar.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

  • 0

Klopt, ik heb de factuur wel desondanks dat hij op een verkeerde naam. verkeerd adres en niet overeenkomt met de offerte, heb ik toch vaak zat , minimaal 2 keer per week contact gezocht om mij alsnog een juiste factuur op naam adres te sturen..

Ik kan mijn facturen ook naar het koningshuis sturen, maar daar worden ze ook niet betaald neem ik aan.. Ik heb vaak zat aangegeven te factuur te willen betalen, wanneer ik de juiste ontvang of een credit factuur.

 

Dus jou advies is het bedrag volgens de offerte betalen, en wachten tot ze weer contact met mij opnemen? aangezien ik wacht op hun reactie.. en hun niet op mijn reactie. vorige week donderdag werd mij gezegd : ik moet even overleggen met een collega en je hoort morgen van mij. ondertussen is het 7 dagen later nog niks.. ik vind het nu wel welletjes, het is toch hun geld, ik blijf toch niet aankloppen dat ik wat wil betalen??

 

 

  • 0

Als ik je goed begrijp is de factuur nog geen maand oud. Kortom, geen stress.

 

Ik had nog niet begrepen dat ie ook nog op een verkeerde naam staat. Is het ook echt op naam van een ander bedrijf? Of zijn ze gewoon een stukje van je bedrijfsnaam vergeten?

Als de factuur op naam van een ander bedrijf staat, kost dat je ook je btw-aftrek, en dat zou niet zo mooi zijn.

 

Ik zou nog niet het juiste bedrag betalen, in elk geval niet volledig, omdat je ze daarmee wellicht een goede reden geeft om het verschil weg te boeken en 'toedeledokie' te roepen. Zij factureerden jou 3.000. Stel dat jij van mening bent dat het 2600,- zou moeten zijn, zou ik zelf geneigd zijn om 1.000 te betalen, en langs verschillende kanalen (maar het liefst aangetekend per post) te laten weten dat je nog 1.600 voor ze hebt liggen zodra ze hun financiële afdeling uit de modder getrokken hebben.

 

Wellicht helpt het als je meer details geeft, zoals

- wanneer verloopt de betalingstermijn van de factuur

- welk bedrag staat er op de factuur?

- welk bedrag zou het volgens jou moeten zijn?

- wat klopt er niet aan de tenaamstelling?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

  • 1

Nou Marcel dan ga ik lekker tussen jou en steven in zitten. op basis van eigen ervaringen door de jaren heen.

 

Bij die tenaamstelling moet het inderdaad wel om een serieuze fout gaan zoals een totaal ander bedrijf. wat ik in dat geval meestal doe is de btw achterhouden bij de betaling en in dit geval natuurlijk ook het deel van de factuur waar je het (nog) niet mee eens bent.

 

ik neem even aan dat 2600 het goede bedrag incl btw is. het bedrag excl btw is dan 2600/121*100 = 2148,76. ik zou dan geneigd zijn minstens 2000 euro te betalen met de mededeling dat als de factuur op de juiste naam is gezet dat dan de btw ook volgt.

Het deel waar je het niet over eens ben benoem je apart et de reden waarom je dat niet betaald.

 

Daarmee bereik je dat je geen schade lijd door btw die je wel betaald hebt maar niet terugkrijgt (vanwege de verkeerde te naamstelling) en dat je het geschil over de factuur beperkt tot een klein bedrag.

Door het zo duidelijk te scheiden weten ze bij de tegenpartij ook precies wat aan de hand is (ook al heb je het al 15x verteld.

 

Het is mijn ervaring dat als je heel weinig betaald (1000 euro is maar 1/3 van het factuur totaal) dat er dan veel sneller wordt geëscaleerd naar een incasso procedure maar doorgaans komt die meestal pas als je meer dan 2 maanden te laat bent.

Als je een flinke betaling doet voor het deel waar je het eens mee bent en vrij exact motiveert waarom welk deel bedrag niet betaald is ontstaat er ruimte om problemen 1 voor 1 op te lossen ipv ruzie te maken over 1 groot bedrag met verschillende oorzaken.

Juridisch kun je ook niet zomaar zeggen ik betaal maar X totdat jullie plat gezegd van je luie reet komen en de factuur corrigeren. je zult moeten betalen wat je niet betwist.

 

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 43 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.