• 0

Rechtsvorm bedrijf met vrienden

Samen met drie vrienden ben ik van plan om een Escaperoom op te gaan bouwen en exploiteren in een oud fabriekspand. We hebben geen ervaring met het starten van een bedrijf. We brengen allemaal hetzelfde bedrag in (€ 2000 pp). We hebben twijfels over de rechtsvorm. We denken aan een maatschap of VOF. Wat zou jullie advies zijn en wat zijn de voor- en nadelen?

 

Alvast dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Escaperoom,

 

Misschien kun je met behulp van de brochure Rechtsvormen van de Kamer van Koophandel een keuze maken?

 

Kijk ook eens naar Een rechtsvorm kiezen.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Rakesh

 

 

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

is het bedrag wat je noemt wel genoeg? Lijkt mij dat je ook rekening dient te houden met brandveiligheidseisen, etc.

Spot on! (je eerste reus...mijlpaal ;))

 

En Arbo & bouwbesluit. Niet alleen brandveilig dus maar veilig voor personen, werkende noodverlichting, bewegwijzering (naar oa nooduitgangen) & goedgekeurde elektrische installaties.

 

Zeker niet onmogelijk, maar € 6000,- € 8.000,- oogt als budget vrij karig

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

"Bedrijf met vrienden" is namelijk een levensgevaarlijk explosief, net als "familievakantie" ;-)

Past wel goed bij een escaperoom lijkt mij :D

 

 

Spot on! (je eerste reus...mijlpaal ;))

Waarvoor dank natuurlijk :)

 

 

 

back on topic: Hebben jullie al een begin gemaakt met het ondernemingsplan? Dit plan bestaat natuurlijk uit meer onderdelen.

 

 

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zou je hiervoor beter een BV oprichten zodat jullie tenminste niet hoofdelijk aansprakelijk zijn mocht het fout gaan (mismanagement niet meegerekend).

Ik ben goed in het ontzorgen van Energiezaken voor MKB en Grootzakelijke gebruikers. Wij garanderen (zwart op wit) een lagere prijs dan het huidige energie-contract.

Link naar reactie
  • 0

Beste allen,

 

Dank voor jullie reacties. We zitten nog in de inventarisatiefase en daar hoort zeker een ondernemingsplan bij, een wellicht meer realistische inschatting van kosten en dus mijn vraag over de rechtsvorm. Ik had al op de KvK site gekeken, maar ik kom er nog niet helemaal uit, ik twijfel nu nog tussen een VoF en een BV.

Link naar reactie
  • 0

Gezien de voorgehouden investering gaan jullie huren en gezien de activiteiten in deeltijd ondernemen.

 

Wat zijn dan de risico's van bedrijfsvoering (in- en extern)? In extreem zou je ook vier kamertjes kunnen huren/inrichten met elk een eigen ondernemer. Wat willen de anderen?

 

Zou dit ook in verenigingsvorm kunnen als het in de hobbysfeer ligt of hebben jullie meer ambitie?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De hobbysfeer ontgroei je niet door vanalles in formele structuren te gieten, kijk uit dat je startup geen waterhoofd krijgt.

Kijk ook uit voor excelbestanden met omzet- en winstprognoses, voor je het weet verdien je tonnen - op papier - en ben je daardoor gehypnotiseerd.

Je moet wel bedenken hoe je risico's afdekt, natuurlijk. Maar trap niet in de valkuil dat het pas 'echt' of 'professioneel' is als je allerlei juridische constructies hebt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp uit je latere bericht dat je inmiddels twijfelt tussen VOF en BV en niet meer tussen VOF en maatschap. Dat is al prima, want een maatschap kan alleen voor artsen, advocaten, en dergelijke beroepen en een VOF alleen voor bedrijven (een onderscheid dat is aangebracht in 'een andere tijd').

 

Naar mijn mening ben je niet per se beter beschermd tegen hoofdelijke / persoonlijke aansprakelijkheid in een BV dan in een VOF althans weegt dat niet per se op tegen de eventuele nadelen van een BV. Inderdaad is het zo dat de vennoten in een VOF hoofdelijk aansprakelijk zijn voor het geheel (met onderling regresrecht), maar een bestuurder van een BV kan ook persoonlijk hoofdelijk aansprakelijk zijn in bepaalde gevallen (premie/belasting vorderingen, in geval van ernstige verwijtbaarheid en in bepaalde gevallen van faillissement).

 

De nadelen van de BV zullen groot (groter) zijn indien de winst die gedraaid wordt nog niet zo hoog is. Jullie moeten dan (veel) meer belasting betalen over de winst dan het geval zou zijn bij een VOF. Aangezien je waarschijnlijk ook wat wilt verdienen, lijkt me dit iets om goed uit te (laten) zoeken - het ' omslagpunt'.

 

Extern: Aansprakelijkheid ten opzichte van crediteuren / opdrachtgevers / klanten beperk je naar mijn mening niet zozeer door de keuze van de rechtsvorm maar door de wijze waarop je contracten en algemene voorwaarden opstelt en hanteert. En natuurlijk hoe je daarvoor en daarna communiceert en 'handelt' met de andere partij. Dat geldt niet alleen voor een VOF, maar ook bij de BV.

 

Intern: Interne afspraken en risicoverdeling is ook een belangrijk onderdeel van de beperking van persoonlijke aansprakelijkheid.

 

Kortom: goede schriftelijke afspraken extern en intern; en ernaar handelen in iedere fase.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.