[Artikel] “Ik was een eenmanszaakje met stagiaires die ouder waren dan ikzelf”

Aanbevolen berichten

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

“Ik was een eenmanszaakje met stagiaires die ouder waren dan ikzelf”

 

Korte samenvatting:

Stacey Rookhuizen is al bijna 14 jaar succesvol ondernemer

 

Stacey: “Ik was zestien, blond en naïef. Ik las in de kranten dat de inkomsten van de platenmaatschappijen terugliepen door muziekdownloaddiensten als Kazaa en Napster. Daardoor konden de platenmaatschappijen minder investeren in nieuw talent, al het geld ging naar Britney en Madonna. Toen dacht ik: als die grote maatschappijen niets meer doen met nieuw talent, dan begin ik toch een platenlabel!

 

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Met name door deze uitspraak:

Schijt!

De belangrijkste tip die ik startende ondernemers mee kan geven is: gewoon beginnen. Je kunt alleen maar starten door te starten, angst demotiveert. Ik heb een woord om daar mee om te gaan: schijt. Misschien niet het meest nette woord, maar het spookt vaak door mijn hoofd. Als ik twijfel of ik iets moet doen dan denk ik ‘schijt!’. Dat woord is voor mij wat ‘tsjakka!’ voor Emiel Ratelband is.

 

Vele ondernemers bedenken een business model en blijven denken. Schijt en doen is vaak, wat mij betreft, de beste modes tot ondernemen.

 

 

Link naar het artikel :

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Eens dat je moet doorpakken op een bepaald moment. Maar het is gevaarlijk om een succesverhaal door te vertalen naar de algemene praktijk.

 

Schijt mag geen simpele handtekening worden waar het kosten en dan vooral kostenbeheersing betreft. En in de praktijk zie je dat nogal vaak. Huurcontracten, personeel, lease en ga zo maar door.

Maar ook schijt aan intelectueel eigendom van anderen komt vaak voor waardoor mensen in de problemen komen.

 

Ondernemen is wat mij betreft geen risico's nemen maar risico's beheersbaar maken. Dus de vraag of je jezelf "schijt" kan veroorloven. ;)

 

 

Link naar reactie

Leuk stukje over een (erg) enthousiaste ondernemer.

 

Ze heeft natuurlijk gelijk over het feit dat je vooral gewoon moet beginnen. Veel mensen hebben last van plannen maken, plannen aanpassen, plannen verbeteren, plannen wijzigen, maar beginnen vooral nog even niet!

 

Overigens wil ik daarmee niet zegen dat een goed plan overbodig is.

 

 

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie

Vele ondernemers bedenken een business model en blijven denken. Schijt en doen is vaak, wat mij betreft, de beste modes tot ondernemen.

Wow, ik vind dit nogal een vergaande, algemene conclusie op basis van een gebrek aan kennis over de achtergrond. Ik zie Schijt! vooral als het bewust negeren van mogelijk onwelgevallige obstakels, waarbij waarschijnlijk vooral anderen de klos zullen zijn, als het mis gaat.

 

Die zogenaamd nonchalante "schijt"-mentaliteit vind ik hier ook een beetje een humblebrag, alsof het succes niet deels door haar eigen toedoen tot stand is gekomen. Laten we verder niet vergeten dat het om een beslissing van een 14-jarige gaat. Inmiddels weten we meer over hoe goed het het adolescenten-brein in staat is om gevolgen goed te overzien. En laten we tot slot niet doen alsof ze heul 'toevallig' op haar ondernemersidee is gekomen. Moeders had in haar loopbaan een eigen platenlabel én een eigen platenzaak. Gevalletje paplepel dus.

 

"Schijt" en "doen" is dus simpelweg een mentaliteit die zij zich in haar particuliere omstandigheden heeft kunnen veroorloven. Als onsuisde tiener met gebrek aan kennis (over van alles en nogwat), maakt het sowieso waarschijnlijker dat je ergens ja tegen zegt. Wat kan er immers gaan? En verder heeft ze waarschijnlijk financiële en emotionele ondersteuning van ten minste één ouder gehad, die het maar wat leuk vond dat ze in haar voetsporen trad.

 

Als tegengeluid wil ik ook wijzen om een mentaliteit van "Schijt" en "doen" in de verkeerde handen. Ik heb deze mentaliteit vooral gezien bij ondernemers, die zich dit veroorloofden op kosten van externe financieringsbronnen. En tja, als het toch je eigen geld niet is: Schijt! Het ooit hebben verworven van dat geld (hoewel vreemd vermogen) werd al gezien als een maatstaf van het eigen succes. Ook als er nog feitelijk niets gepresteerd was. Deze mentaliteit komt dus leuk over, maar is nogal gevaarlijk bij de mensen zonder idee van de waarde van (andermans) geld.

 

Zoals bij zoveel succesverhalen lijkt me dit vooral een kwestie van right time, right place. En in dit geval daar bovenop: een kruiwagen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

Schijt is in dit kader toch niet veel meer of minder dan eigen angst of aarzeling om tegen een trend in te ondernemen laten varen en deze vervangen door daden (doen)? Dat heeft niks te maken met een mentaliteit richting derden. Een gevleugelde uitspraak in dezelfde bedoeling: Just do it!

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Gezien de reacties wordt met schijt direct de negatieve modes aangehaald en als asociaal vertaald. Daar zullen best wel voorbeelden van zijn, maar dat is niet de inhoud van dit artikel.

Het gaat vooral om "schijt aan, ik ga het doen". Ze is gestart als 14-jarige, met waarschijnlijk veel weerstand (ook van haar ouders). En.... 14-jarigen gebruiken nu eenmaal andere taal en doen uitspraken als schijt, bekijk het maar. Ze is nu volwassen en misschien heeft zij ervaren dat haar eigenwijze mentaliteit van "schijt aan", haar dus wel verder heeft geholpen. Inmiddels is ze volwassen én succesvol. En natuurlijk zijn er ook voorbeelden met dezelfde mentaliteit als "schijt aan", die niet succesvol zijn geworden. Maar goed, daar gaat dit artikel niet over.

 

Zie je apen, beren en zijn er obstakels die je tegenhouden om te ondernemen? Dan vooral niet gaan ondernemen. Maar is het weerstand van anderen? Dan zeg ik schijt aan en ga ondernemen! Uiteraard met het oog op succes en mét het volgen van de juiste stappen. Onderweg zal je best een keer uitglijden en jezelf moeten oppakken (eventueel met hulp van anderen), maar zolang je de energie hebt om verder te ondernemen. Doe dat dan.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Als tegengeluid wil ik ook wijzen om een mentaliteit van "Schijt" en "doen" in de verkeerde handen. Ik heb deze mentaliteit vooral gezien bij ondernemers, die zich dit veroorloofden op kosten van externe financieringsbronnen.

Risico's nemen met het geld van anderen lijkt me juist de bedoeling. Sterker nog, de hele samenleving is hierop ingericht. Durfkapitaal, rechtspersonen, curators en faillissementsrecht bestaan allemaal opdat jij domme dingen durft te doen met het geld van anderen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie

 

Het is De Koe in zijn Kont Kijken. Ook in deze gedachtenwisseling zie je weer de verschillende risico-mentaliteiten. Aan de ene extreem mensen die risico negeren of zelfs zoeken, aan de andere kant mensen die vooral gevaar zien en succes verklaren aan de hand van omstandigheden.

 

Het is best begrijpelijk dat het soms verontwaardiging oproept: een ondernemer die verkeerde keuzes maakt en zo het geld van financiers verspeelt en de werkgelegenheid van zijn personeel op het spel zet. Maar het is ook de rol van die ondernemer om naar de toekomst te kijken en keuzes te maken die pas later de juiste blijken te zijn.

 

Dat Stacey een moeder had met connecties en ervaring doet niet zoveel af aan haar prestatie. Ik heb haar ontmoet op de eerste toer van Dutch Delight en nam toen mijn petje af voor deze parmantige puber (16 jaar). We raden hier op HL startende ondernemers aan om iets te doen in een domein waar ze al wat van weten, waar ze contacten hebben en waar hun passie ligt. Stacey is het levende bewijs dat zo'n aanpak kan werken. Van mij mag ze op een voetstuk!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.