• 0

inkopen aandelen door bv met instemming van aanbieder

Beste forumleden,

 

In de concept statuten kom in onderstaande bepaling tegen. Ik heb al gezocht op het forum en op google. Het lijkt een standaard bepaling te zijn.

 

Waarom moet de aanbieder akkoord gaan met inkopen door de BV? Het lijkt mij dat eerder de overige aandeelhouders hiermee akkoord moeten gaan. Zij zijn belanghebbende.

Welk doel heeft het om akkoord te krijgen van de aanbieder?

Mag deze clausule aangepast naar de instemming van de overige aandeelhouders?

 

De aandeelhouder die een of meer aandelen wil overdragen - hierna te noemen: “de aanbieder” - deelt aan het bestuur mede, welke aandelen hij wenst over te dragen. Deze mededeling geldt als een aanbod aan de mede-aandeelhouders tot koop van de aandelen.

De vennootschap, voor zover houdster van aandelen in haar eigen kapitaal, is onder deze mede-aandeelhouders slechts begrepen, indien de aanbieder bij zijn aanbod heeft verklaard daarmee in te stemmen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Waarom moet de aanbieder akkoord gaan met inkopen door de BV? Het lijkt mij dat eerder de overige aandeelhouders hiermee akkoord moeten gaan. Zij zijn belanghebbende.

Dat laatste / vetgedrukte geldt alleen als de aanbieder alle aandelen overdraagt.

 

Zodra de aanbieder niet alle maar een deel van de aandelen overdraagt is het wél relevant: hij koopt dan immers via de BV zijn eigen aandelen in.

 

Welk doel heeft het om akkoord te krijgen van de aanbieder?

Bescherming van de aanbieder tegen ongewenst meebetalen aan de inkoop van z'n eigen aandelen bij gedeeltelijke verkoop. Dat mag dus alleen met zijn toestemming

 

Mag deze clausule aangepast naar de instemming van de overige aandeelhouders?

Wedervraag: waarom zou je dat nodig vinden?

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 65 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.