• 0

Inkomstenbelasting periode woonachtig buitenland

Ik heb jarenlang in Zuid Amerika gewoond en daar een eigen bedrijf gehad. Gedurende deze periode was ik uitgeschreven in NL en zo staat het ook bekend bij de belastingdienst.

In Zuid Amerika runde ik een reisorganisatie. In het betreffende land in zuid amerika was ik belastingplichtig. Om betalingen van met name Europese klanten te faciliteren hield ik een NLse bankrekening (op persoonlijke titel) aan. Hier kwamen betalingen op binnen. Verder had ik geen bezittingen of schulden in NL. Begin dit jaar ben ik teruggekeerd naar NL en sta ik hier weer ingeschreven. Ik had begrepen dat ik volgend jaar over het jaar van immigratie (2015) een M biljet moet invullen. Tot zover prima. Alleen heb ik nu tot 2 x toe van de belastingdienst een brief ontvangen tot uitnodiging van het doen van aangifte inkomstenbelasting 2014. Dit klopt niet volgens mij want ik woonde en werkte in Zuid Amerika. Heb gebeld met de belastingdienst en de medewerker wist het ook niet. 'Vul maar vast in' zei de medewerker want 'als u een brief ontvangt moet u altijd aangifte doen'. Onzin toch? Ik woonde en werkte in 2014 in Zuid Amerika en was daar belastingplichtig. Iemand?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 2

Als de belastingdienst het idee heeft dat het mogelijk zou kunnen zijn dat je belasting moet betalen, sturen ze je een uitnodiging tot het doen van aangifte. Met die uitnodiging ontstaat aangifteplicht. Weigering om de aangifte in te dienen kan leiden tot omkering en verzwaring van de bewijslast. De belastingdienst gaat dan je inkomen schatten, en jij mag aan de rechter bewijzen (in plaats van aannemelijk maken) wat je inkomen dan wel was.

 

De handigste manier om aan de fiscus aan te geven dat je niet belastingplichtig was, is een nihilaangifte indienen en schriftelijk aangeven waarom je vindt dat je niet (binnenlands en/of buitenlands) belastingplichtig was. Dan is namelijk de belastingdienst weer aan zet en vermijd je (directe) boetes en omkering/verzwaring van de bewijslast.

 

In je - summiere - bericht staan enkele aanknopingspunten op grond waarvan de belastingdienst mogelijk de indruk zou kunnen hebben dat sprake is van belastingplicht. De aanwezigheid van een Nederlandse bankrekening waarop bedragen door klanten van jou onderneming worden gestort, zou bijvoorbeeld het vermoeden kunnen wekken dat sprake is van een vaste inrichting in Nederland. Nadere controle zou dan waarschijnlijk uitwijzen dat dat niet het geval is. De belastingdienst hanteert daarbij als startpunt de aangifte.

 

Of dit het geval is, is zo natuurlijk niet te beoordelen. Het kan ook een foutje zijn, of de belastingdienst heeft de indruk dat je al voor de jaarwisseling bent teruggekomen, of je hebt nog andere zaken waarover Nederland graag belasting heft, of ...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het antwoord ronaldinho. Ik ben in 2014 geen dag in NL geweest, had geen kantoor in NL en heb alleen betalingen op mijn NLse rekening ontvangen van (NLse) klanten (net als betalingen uit duitsland frankrijk england italie etc etc). Betalingen van NLse klanten op deze NLse rekening is nog geen 5% van de binnengekomen betalingen. Mijn bedrijf was gevestigd in zuid amerika. Van een vaste inrichting is geen sprake. Ik had in 2014 geen huis of schuld in NL. Ik heb uiteraard ook nooit toeslagen oid aangevraagd. Begin dit jaar ben ik teruggekeerd in NL en heb me keurig ingeschreven bij het GBA. Zo staat het ook bekend bij de bel. dienst. Kortom het is me een raadsel.

 

Link naar reactie
  • -1

En omdat het jou een raadsel is, ga je mij een "kneus" geven...?

 

Dat hoewel ik je verteld heb dat je aangifte moet doen, om 'narigheid' (zoals eventuele boetes, naheffingen e.d.) te vermijden.

 

Lekker dan...

Succes met je aangiften!

 

 

Inhoudelijk klopt je antwoord niet. Ben gebeld door de bel. dienst en ze vertelden een fout te hebben gemaakt. Dus het is helemaal niet blind achter de bel. dienst aanlopen en gehoorzamen (zoals je aangaf) als zij iets zeggen. Ook zij maken fouten, en schromen niet dat toe te geven.

 

Link naar reactie
  • 0

Inhoudelijk klopt je antwoord niet. Ben gebeld door de bel. dienst en ze vertelden een fout te hebben gemaakt. Dus het is helemaal niet blind achter de bel. dienst aanlopen en gehoorzamen (zoals je aangaf) als zij iets zeggen. Ook zij maken fouten, en schromen niet dat toe te geven.

 

 

Ahum, Peters antwoord is weldegelijk correct!! Een uitgereikte aangifte moet ingediend worden. Dat de fiscus in jouw geval een fout heeft gemaakt en die herstelt, kon niemand hier op voorhand weten.

 

De wijze waarop je tekeer gaat in dit topic siert je dan ook niet.

 

En laten we wel wezen, waar hebben we het nu helemaal over?? Stel dat je wel gehoorzaam de aangifte ingediend had met allemaal nulletjes erop, hoe was jouw positie t.o.v. nu dan anders geweest? Precies.

 

Oftewel, waarom dit topic en zeker de wijze waarop jij daarin communiceert? Je stelt een vraag. Het correcte antwoord bevalt je niet en als de fiscus een fout herstelt dan heeft Peter het ineens verkeerd gedaan in jouw ogen? Stel dan gewoon geen vragen op fora en regel het zelf. Scheelt ons een hoop irritatie en gedoe met reuzen en kneuzen.

 

Joost

(Op persoonlijk titel)

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.