• 0

peuterspeelzaal zoekt andere inkomsten

Beste allemaal,

 

Momenteel ben ik voorzitter van een peuterspeelzaal in een klein dorp.

Op dit moment weet de speelzaal zich nog redelijk financieel te bedruipen, in de nabije toekomst gaat dit moeilijker worden.

Ten eerste heeft de gemeente een deel van de subsidie teruggeschroeft, ten tweede moeten er extra investeringen gedaan worden door nieuwe wetgeving.

Verder organiseren we elk jaar een aantal acties zoals speculaaspoppen verkopen met Sinterklaas, paaseierenactie, jantjebeton en een pannekoekenfeest annex fancy fair.

Het aantal vrijwilligers loopt echter terug, er zullen een aantal van deze acties vervallen en daarmee ook inkomsten.

 

Zijn er op dit forum mensen die ons op een nieuw spoor kunnen helpen. Voor één grote actie zijn best mensen te vinden.

We willen dit jaar op de jaarmarkt groter uitpakken, en zo wat extra geld binnen halen.

Iemand nog andere goeie ideeen ?

 

Groeten,

 

Ukkepuk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja er zijn voorlopig voldoende peuters, we hebben de enige peuterspeelzaal in het dorp.

Nagenoeg alle peuters uit het dorp komen hier, we hebben nu twee groepen van 19 kinderen, goed voor 2 X 2 ochtenden.

We overwegen om een extra speelochtend in te voeren voor de peuters die extra willen spelen.

We willen de ouderbijdrage ook niet te veel verhogen.

Dan krijg je de situatie dan enkele ouders hun kind niet meer brengen wat weer tot gevolg heeft dat de ouderbijdrage omhoog moet enz.

 

Groeten

 

Ukkepuk

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste heeft de gemeente een deel van de subsidie teruggeschroeft, ten tweede moeten er extra investeringen gedaan worden door nieuwe wetgeving.

 

Kunnen jullie aan de gemeente duidelijk maken, wat de gevolgen zijn van het terugdraaien van de subsidie? Stel dat de peuterspeelzaal dicht moet, wat betekent dat voor het dorp?

 

Wellicht zijn ouders van de huidige peuters, maar ook van vroegere peuters (en toekomstige ouders) warm te maken om te protesteren, danwel hun contacten bij de gemeente te gebruiken?

 

Succes,

ToC

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

hmm de titel vraagt om scheve grappen als: "ga eens met Nike praten, misschien hebben zij nog werk liggen" ;) Maar das niet de bedoeling.

 

Zou je met bedrijfssponsoring kunnen werken? Een krantje uitgeven "De ukkepuk" waarin je advertentie/sponsor ruimte verkoopt voor de voortgang van de peuterspeelzaal, je zou er verhalen in kwijt kunnen over de voortgang van de peuters "peuter janssen start multi-miljoen euro Internet bedrijf".

Zou je in de avond een maandelijks diner/gezelligheid/netwerk avondje voor de ouders kunnen organiseren? Entré 25 euro waarmee u uw kind extra sponsored en uw maag direct vult (kinderoppas niet inbegrepen).

 

Het nadeel van alle ideeën is dat ze ook bergen extra werk met zich meebrengen, hoe zit het met de bezetting van het personeel?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

@toc momenteel "loopt" er een soort campagne om de gemeenteraad te informeren over de bezuinigingen, en de gevolgen die dat heeft voor de kleine kernen (< 1000 inwoners).

 

Wat betreft het mobilseren heb je gelijk, helaas is de Nederlander in het algemeen nogal onverschillig, en komt het neer op enkele schouders.

 

@zrski ik heb geprobeert mijn vraag een duidelijke titel mee te geven.

 

De bedrijven in de buurt doen al aan sponsoring, bij feestjes worden ze vermeld als "mede mogelijk gemaakt door", en dat is meer liefdadigheid dan comercieel denken van die bedrijven.

Een krantje is er ook al, met advertenties.

 

Het dineren is best een leuk idee, maar zoals je zelf al aangeeft stuit dit op veel werk, en daarmee komt er nog meer druk op het bestuur.

Maar ik neem het wel mee in de volgende vergadering.

 

Momenteel werken er drie mensen part time, in totaal voor 24 uur, dit zijn betaalde krachten.

 

 

Het is nog niet zo dat we nu in acute nood zitten, maar om de peuterspeelzaal in de toekomst open te kunnen houden zijn er wel meer inkomsten nodig.

Link naar reactie
  • 0

Beste Ukkepuk,

 

Ik vind het vervelend om te moeten zeggen, maar het lijkt erop dat het einde van de mogelijkheden wel zo'n beetje in zicht is. Mijn standpunt is dat je nooit afhankelijk moet zijn van subsidies omdat overheden met alle winden mee waaien, maar voor een ondernemer is dat gemakkelijker gezegd dan voor een eigenaar van een peuterspeelzaal.

 

Bedrijven in de buurt doen al aan sponsoring, jullie proberen de jaarmarkt al wat groter aan te pakken ... wat blijft er dan nog over? Misschien moet je toch voorzichtig in de richting van een commerciëlere aanpak gaan denken. De tekeningen cq. kunstwerkjes van de kinderen zouden misschien wel een tijdje in een gallerie of artotheek kunnen hangen en wie weet blijken die verkoopbaar te zijn. Het is soms heel verrassend om langs die weg te zien hoe kinderen tegen het dagelijkse leven aankijken. Wellicht kunnen de tekeningen zelfs worden ingescand en via een website worden verkocht?

 

Probeer daarin samen te werken met andere peuterspeelzalen. Jullie zullen beslist niet de enige met dit probleem zijn.

Link naar reactie
  • 0

38 getroffen gezinnen: volgens mij is er bij de direct betrokkenen niet veel meer geld te vinden. Extra activiteiten kosten meer aan vrijwilligerswerk dan ze opbrengen. Ook voor sponsors is dat aantal peanuts. Misschien moet je inderdaad eens aan een wat meer politieke actie denken. Willen we met z'n allen nou wel of geen peutervoorzieningen in kleine gemeenschappen? Da's een maatschappelijk vraagstuk dat we niet alleen op de ouders kunnen afwentelen.

 

Om aandacht op het probleem te vestigen, zouden jullie de speelzaal voor een dag ofzo kunnen ombouwen tot peuterwerkplaats. Zet ze aan het werk, die kleintjes. Allemaal een overal aan, en wasknijpers maken! Da's een prachtige foto-opportunity. Nodig het jeugdjournaal uit, de regionale pers, en vraag de politiek om commentaar. Gewoon een boel stampij maken.

 

Succes!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ow, TwaLevel, dat is een fantastisch idee. Ik zie de kop van dat persbericht al voor mij: "Peuterspeelzaal zet kinderen aan het werk".

 

Maar denk je echt dat dit invloed zal hebben op de overheid? De plaatselijke wethouders en regionale gedeputeerden verwijzen allemaal naar Den Haag. En daar zal men niet opkijken van een dergelijke actie. Tegen de tijd dat de Tweede Kamer aan de bel trekt is het voor Ukkepuk al te laat.

Link naar reactie
  • 0

Reusje TwaLevel,

 

Zo'n actie is zeker op touw te zetten, inderdaad een leuke ludieke actie voor een serieus probleem.

De pers dat lukt zeker, en de politiek zie ik ook wel mogelijkheden.

Nu eerst nog even de rest van het team geestelijk voor bereiden.

 

Ik zat zelf eigenlijk te denken om de cijfertjes wat inzichtelijker te maken, gewoon met een bord met een zwart en rood vlak en daar een tijdlijn door.

Zodra de streep in het rood komt is het uit met de pret.

Door acties gaat de streep weer omhoog het zwarte in.

 

Ja dit gaat goed zo !

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ukkepuk,

 

Je diverse mailtjes lezende vraag ik me af of je naast eenmalige acties niet ook moet zoeken naar een structurele tweede inkomstenbron.

 

Beschikken jullie over iets waarmee je geld kunt verdienen voor de peuterspeelzaal?

Wat voor ruimte gebruiken jullie?

Is die van jullie?

Kun je hem bijvoorbeeld buiten de tijden dat jullie hem gebruiken verhuren voor kinderfeestjes, kinderopvang of andere kindergelegenheden?

Kun je samen met een incentivebedrijf/therapeut/trainer je ruimte en eventueel peuters en/of leiders inzetten voor teambuilding activiteiten/persoonlijke ontwikkeling/stressvermindering/oid of voor duurbetaalde uitstapjes van werknemers/managers? Bijv een middagje 'back to when we were young', waarin mensen tegen betaling wederom kennis maken met de ervaringen uit hun jeugdom vervolgens hun eigen dromen en ambities helder te krijgen.

Dit om maar een paar voorbeelden te noemen.

 

Misschien dat je kunt vertellen hoeveel geld je per jaar ongeveer via alternatieve kanalen binnen wilt halen en welke faciliteiten je hebt om in te zetten.

Dan kunnen de creatieven op dit forum je wellicht een aantal denkrichtingen bieden.

 

Succes met de uitdaging

 

Karen

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Jacobien

Hoihoi,

 

Ik heb in een dorp gewoond van 200 huishoudens. Daar organiseerde ze kinderdisco's in de peuterspeelzaal. Verder werd de zaal o.a. verhuurd aan de mannelijke bridgeclub. Ook hadden ze volgens mij sponsors. Geregeld door een aantal mensen in het dorp via de bedrijven waar ze werkten.

Als de zaal ook voor andere dingen wordt gebruikt, voelen meer mensen zich betrokken en kun je meer vrijwilligers werven.

 

Verder zou ik gewoon contact opnemen met plaatselijke dorpsbelangen en vragen wat zij doen om vrijwilligers en geld te werven.

Link naar reactie
  • 0

over welke orde van grootte van bedragen hebben we het hier? wat is het tekort dat jullie de komende jaren voorzien?

 

Wat jammer dat deze discussie bij deze (m.i. cruciale) vraag gestrand is.

Is de situatie nog actueel Ukkepuk?

 

Ik vroeg me af of jullie contacten hebben met andere peuterspeelzalen. Het verbaasd mij namelijk nogal dat je op commercieel gebied volop winkel/franchiseformules ziet, en dat dit bij peuterspeelzalen niet het geval is. Voor zover ik weet is jullie probleem behoorlijk "common" voor de rest van de branche, is het geen tijd om eens krachten te bundelen?

Zodra je medestanders hebt is er best het eea aan gezamelijke inkomsten te realiseren denk ik........

Link naar reactie
  • 0

Ik zou mij niet teveel laten afleiden, je hebt nu al 3 inkomstenstromen, dus klantengroepen te managen:

1. subsidie van lokale overheid

2. ouders

3. sponsoren

 

Bewerk die groepen dusdanig dat de PSZ kan blijven draaien. Dus vergroot het probleem dusdanig dat het impact heeft op al die 3 groepen! Maak de ouderbijdrage inflatiebestendig en zorg voor het voortbestaan alsof het je eigen bedrijf is.

 

succes, Pim

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.