• 0

BTW omzeilen

Hallo,

 

Wij leveren een product/dienst wereldwijd aan mensen. Daarvan is dus vrijwel nooit bekend of ze ondernemingen of particulieren zijn. Betaling gebeurt middels Paypal en Skrill.

 

Probleem is dat onze strikte BTW-regels en hoge BTW-tarief ons een hopeloze concurrentiepositie geven. De concurrenten opereren vanaf plekken waar ze zonder BTW kunnen leveren en factureren. Alles gebeurt al zo efficiënt mogelijk, dus aan de kostenkant valt niets te doen. Die 21% doen ons behoorlijk de nek om.

 

Zijn er wegen, regelingen, whatever die het mogelijk maken om de BTW te omzeilen? Van mijn part Bitcoins als het maar legaal is. Ontduiken wil ik niet.

 

Dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zolang je in Nederland zit heb je weinig keus en zul je btw moeten rekenen aan bedrijven/particulieren binnen de EU. Daarbuiten mag het volgens mij doorgaans tegen 0%.

 

Andere oplossing is verkassen naar een land zonder btw.

 

Er zijn wat discussies over oplossingen gaande, maar waarschijnlijk geen grote veranderingen op korte termijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste jeex,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Dit forum wordt mede mogelijk gemaakt door... juist, laat maar. >;(

 

Waarom zou je van klanten niet weten of ze zakelijk of particulier zijn? Dat kun je in de order intake opnemen. Naar zakelijke klanten binnen de EU kun je 0% BTW in rekening brengen/BTW verleggen.

 

Gezien je andere topic zou ik me eens goed laten adviseren en boekhouden. Product/dienst is nl. nog een betrekkelijk vaag begrip.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Omdat al die klanten gewone anonieme voorbijgangers zijn die op een website wat kopen.

 

Ik heb hierover met de inspecteur een hele discussie gehad: Ik kan niet van elke Afrikaan, Chinees of Chileen de doopceel gaan lichten. Kosten uren en levert geen drol op. Ik moet dan van iedereen BTW-gegevens krijgen en verifiëren. Ook van die Ghanees bij de derde palmboom rechts. Dat kan gewoon niet.

 

Mijn business moet zijn een product verkopen, niet eindeloze administratie voeren om de fiscus gelukkig temaken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Lees jezelf bij (m.b.v. HL-zoekfunctie rechtsboven, Belastingdienst.nl Zakelijk, MOSS voor digitale diensten etc.) of laat je eenmalig adviseren...

 

...advies/discussie met dit idee/deze toonzetting heeft als ondernemers onder elkaar niet zoveel zin. De gekozen topic titel zegt eigenlijk alles al.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het is bijzonder frustrerend om te moeten vaststellen dat je een mooi product hebt, maar altijd 20% duurder bent dan concurrenten in Azië of de US simpelweg vanwege strikte EU BTW-regels. Daar moet een oplossing op te vinden zijn, zonder uit te wijken naar het buitenland.

 

Ik kan me niet voorstellen dat de fiscus erop uit is om ondernemers Europa uit te jagen.

 

Als de inspecteur en de accountant met weinig oplossingen komen – mede ook beperkt door hun beroepsethiek – zoek je naar creatieve oplossingen.

 

Creatief, niet illegaal. Omzeilen is iets anders dan ontduiken. Bijvoorbeeld creatief met Bitcoins of zo. Op dat gebied konden noch de accountant, noch de inspecteur wat zinnigs zeggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is vast niet alleen de BTW die jouw consumentenprijs bepaalt.

Ga je na de btw ook nog andere hogere lasten proberen te omzeilen? Productieruimte, verzekeringen, lonen, ib, ...

 

Dit is natuurlijk geen uniek fenomeen. Meestal komt het erop neer dat je moet zorgen dat jouw hogere productiviteit je concurrentie positie verbetert. Succes daarmee!

 

Link naar reactie
  • 0

Het is bijzonder frustrerend om te moeten vaststellen dat je een mooi product hebt, maar altijd 20% duurder bent dan concurrenten in Azië of de US simpelweg vanwege strikte EU BTW-regels. Daar moet een oplossing op te vinden zijn, zonder uit te wijken naar het buitenland.

Ik kan aan je vraag maar een weinig concrete probleemstelling ontwaren. Hebben we het echt over iets wat je daadwerkelijk raakt? Zo ja, wat verkoop je precies? En door welke concurrentie ondervindt je deze 'oneerlijke' concurrentie?

 

Uit je reacties maak ik op dat je min of meer zelf je eigen probleem creëert, omdat je geen zin hebt om naar de gegevens van je klanten te vragen. Waarom wordt er van dit forum verwacht dat ze creatief meedenken met een 'ondernemer' die niet de meest basale gegevens wil administreren? Ik kan me voorstellen dat de Belastingdienst gewoon met 21% rekent, als jij niet aannemelijk kan maken dat je klanten uit het buitenland komen.

 

En bied je nu diensten aan of bied je producten aan? Dat kan nogal een verschil maken. Als je producten aanbiedt, zie ik al minder snel een concurrentieprobleem. Als jij verkoopt aan het buitenland (buiten EU) mag je de btw verleggen. Geen btw dus. Wat wil je nog omzeilen dan? En als je verkoopt aan buitenlandse ondernemers en even de moeite neemt om een btw-nummer vraagt, dan mag je zelfs binnen de EU je btw verleggen. Weer geen btw. Weer niets te omzeilen dus.

 

En als je concurrenten uit het buitenland vreest, dan lijkt me dat deels ook een beetje ongegrond. Als een Nederlander iets koopt uit het buitenland kan het zomaar zijn dat er een acceptgiro van de Douane zit bijgevoegd voor de 21% btw (en eventueel douanerechten).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.