• 0

Betaling van werkmaatschappij via Holding of EMZ

Dag allen,

 

Ik heb een persoonlijk holding BV die voor 1/3 eigenaar is van een buitenlandse werkmaatschappij (totaal 3 eigenaren met elk 1/3).

Ik heb ook een EMZ die werk o.a. verricht voor de buitenlandse werkmaatschappij. Nu kan ik natuurlijk de EMZ gewoon een factuur laten sturen aan de buitenlandse werkmaatschappij. Maar zijn er nog andere opties om met minder belastingdruk het geld van de buitenlandse werkmaatschappij te krijgen?

 

Dank voor jullie advies!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik heb ook een EMZ die werk o.a. verricht voor de buitenlandse werkmaatschappij

Dat lijkt me niet zakelijk. Waarom zou die werkmij een EMZ moeten betalen voor werkzaamheden van de eigen aandeelhouder?

 

Nu kan ik natuurlijk de EMZ gewoon een factuur laten sturen aan de buitenlandse werkmaatschappij

Ik betwijfel dat. De belastingdienst zou zich bij controle van de UBO op het standpunt kunnen stellen dat dit geen omzet voor de EMZ is (en dus ook niet meetelt voor oa urencriterium), maar van jouw personal Holding (dus DGA gebruikelijk loon van toepassing)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, dit heeft er o.a. mee te maken dat ik binnen de EMZ weer mensen inhuur om werk te verichten. De buitenlandse werkmaatschappij of BV verkoopt producten, maar ontwikkeld deze niet zelf. Dat doet de EMZ met hulp van buiten. De EMZ heeft ook ruim andere opdrachtgevers, dus het urencriterium wordt zoiezo al behaald.

Link naar reactie
  • 0

Nou, dit heeft er o.a. mee te maken dat ik binnen de EMZ weer mensen inhuur om werk te verichten. De buitenlandse werkmaatschappij of BV verkoopt producten, maar ontwikkeld deze niet zelf. Dat doet de EMZ met hulp van buiten. De EMZ heeft ook ruim andere opdrachtgevers, dus het urencriterium wordt zoiezo al behaald.

 

Ah, dat is een ander verhaal: zolang jij niet zelf die werkzaamheden verricht maar via onderaannemers of door personeel, is het door mij vermelde niet van toepassing

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank. Ik help echter wel mee. Als ik je goed begrijp zou dat beteken dat ik (een deel) als loon uitbetaald zou moeten krijgen ipv facturering vanuit de EMZ?

 

Strikt gezien niet als loon vanuit werkmij, maar een fee vanuit holding naar werkmij en vervolgens in de holding (een gebruikelijk) loon. Ik zou de opties eens doornemen met een fiscalist, bij voorkeur een met kennis en ervaring van zowel NL wet- en regelgeving als die van het land waarin de werkmij gevestigd is.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Goed punt. Ik loop al een tijdje met dat idee, maar de onbekendheid wie hiervoor het beste in de arm te nemen weerhoud mij daarvan op dit moment. Geen idee of dit platform daarvoor geschikt is, maar voor dit en overige zaken zoek ik inderdaad een goede fiscalist met verstand en ervaring van zaken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En ter aanvulling: als ik dus niet management werkzaamheden (maar bv technische) verricht aan de buitenlandse werkmaatschappij, dan zou het zuiver zijn om vanuit de holding een fee factuur te sturen voor die werkzaamheden? Dit voelt vreemd omdat de holding als een financiele holding (deelnemer in de werkmaatschappij) beoogt is en de feitelijke werkzaamheden binnen de EMZ vallen.

 

Maw: kan ik vanuit de holding ook technische werkzaamheden verrichten en die factureren aan de werkmaatschappij vanuit de holding?

 

 

Link naar reactie
  • 0

ja hoor, wil ik best even doen.

 

Weet nl niet in hoeverre Norbert hier de juiste conclusie trekt. Maar da's sowieso nogal moeilijk op Higherlevel door de summiere informatie die vaak wordt verstrekt over iemands situatie.

 

Als de eenmanszaak er al was voor de BV's en je deed het werk dat je nu voor de werk bv doet al voor andere bedrijven vanuit je eenmanszaak, mag je volgens mij best factureren vanuit je EMZ. Zeker als de BV andere activiteiten heeft dan de eenmanszaak. Als je als werknemer twee totaal verschillende banen kunt hebben, kun je als ondernemer ook best twee bedrijven hebben.

 

Volgens mij mag je dus gewoon factureren vanuit je eenmanszaak. Of er nog andere mogelijkheden zijn en wat het meest gunstig is, is erg afhankelijk van je situatie. En met name omzet, winst en plannen van je bedrijven. Daar een keertje met een fiscalist over sparren lijkt mij ook verstandig. Maar dan wel met een fiscalist die verstand heeft van je branche en internationale bedrijven.

 

Wellicht dat als je hier even iets meer meldt over jouw bedrijven: bijv. in welke sector je zit, waar de werkmaatschappij zit en onder welk recht die valt en in welke provincie jij zelf gevestigd bent, dat we met je kunnen meedenken of wij iemand kennen die je wellicht verder kan helpen.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.