• 0

Opslag unit kopen en verhuren aan eigen kind

Hallo,

 

Mijn zoon heeft een webshop die een beetje uit de hand loopt. Hij woont bij ons in en door ruimtegebrek kan hij niet verder groeien. We hebben gekeken naar de mogelijkheid dat hij een opslag-unit (59-100 m2) huurt, maar de huurkosten liggen nogal hoog.

Nu heb ik zelf voldoende eigen vermogen om zo'n opslag-unit te kopen. Ik vraag mij of dit mag en hoe ik dit het beste kan doen:

 

Kan ik de opslag-unit b.v. verhuren aan mijn zoon? Volgens mij moet ik dan een marktconforme huur vragen, maar kan ik dan b.v. hem jaarlijks binnen de fiscale regels een schenking geven om zo zijn kosten te drukken ?

 

Hoe zit het verder met BTW ? Ik moet als particulier BTW betalen over de opslag-unit, maar hoe gaat het met BTW verrekening over het huurbedrag ?

 

Bert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

opslag-unit b.v. verhuren aan mijn zoon? Volgens mij moet ik dan een marktconforme huur vragen, maar kan ik dan b.v. hem jaarlijks binnen de fiscale regels een schenking geven om zo zijn kosten te drukken ?

Als je nou toch van plan bent om een schenking te doen om de zaak van je zoon te ondersteunen, waarom dat zo omslachtig? Stort dan gewoon die 5.000 euro op zijn zakelijke rekening en laat hem daar een opslag-unit van huren. Of zorg dat hij een opslag-unit huurt op naam van zijn zaak en betaal die (jaar)nota voor hem. Hij kan die huur dan gewoon als kosten van zijn winst aftrekken en die schenking boeken als privéstorting.

 

Je moet je alleen wel één ding goed bedenken. Het is leuk dat zijn zaak groeit, maar als het accomoderen van die groei alleen kan door kosten te maken die de toko vervolgens feitelijk verlieslatend maakt (waardoor jij een schenking moet doen), dan heeft de zaak wellicht een structureel exploitatieprobleem door uit te breiden. Overigens kan dit ruimteprobleem natuurlijk ook weer snel zijn opgelost, zodra hij het huis uitgaat en zelf een woning betrekt met bijvoorbeeld een extra schuur/kamer/kelder.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reaktie. Ik zal proberen de situatie wat concreter te maken.

De opslag-unit kost ongeveer 60.000 euro. De maandelijkse huur is 400 euro.

 

Het rendement op mijn spaargeld is 1%, dus 600 Euro per jaar.

Als ik per maand 200 huur vraag, dan is dat 2400 Euro per jaar.

Hem scheelt het ook 2400 Euro per jaar.

 

Natuurlijk zijn er wel bijkomende kosten als verzekeringen en onderhoud.

 

Uiteraard kan hij ook gewoon huren en kan ik hem schenken, maar ik vind de huurprijs i.r.t. de koopprijs vrij hoog en denk dat kopen op deze manier voor ons beiden een voordeel kan opleveren (die ik hem alsnog kan schenken).

 

Mocht zijn zaak alsnog niet lukken, dan kan ik de opslag-unit alsnog verhuren aan een ander.

 

Bert

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard is investeren in iets anders dan een spaarrekening een goede zaak !

Spaargeld levert niets meer op.

Bovendien: doordat je eigen zoon huurt, is het risico bijna nihil. Immers, als hij niet kan betalen,

is er hooguit sprake van een extra schenking. Waarbij je dan weet dat die goed terechtkomt.

 

Zo zijn er veel meer ouders die bijvoorbeeld een studentenhuis kopen, en dan zelf verhuren.

Scheelt zoeken naar een kamer (met alle kosten!) en ook hier per saldo veel voordeliger uit.

En je maakt er nog eens vrienden mee.

 

kijk je verder, geen ondernemerskwestie meer maar toch, dan kun je in de toekomst ook nog wat 'spelen' met het maximale schenkingsrecht. Want jij mag de huur gewoon laag houden, tot een redelijk bedrag.

'ja meneer de fiscus, hiermee ben ik gewoon uit de kosten' reken je 5% van 60.000 = 3000 per jaar of zo.

 

Vastgoed kopen is lucratief, hier dus 4800/60000 = 7.5%, minus kosten toch al gauw 5-6 %.

maar er speelt een nadeel: leegstand.

Juist dat nadeel is nu ondervangen.

Link naar reactie
  • 0

@princerachid maakt een belangrijk punt, waar in deze hele fiscale kwestie niet aan voorbijgegaan moet worden!

 

Als de webshop van zoonlief niet rendabel genoeg is om ruimte te huren, maar wel die ruimte nodig heeft, zit er een wezenlijke fout in de prijscalculatie. Ruimte moet in de prijs zijn gecalculeerd, anders is de groei gestoeld op permanente schenking (ruimte - nu de logeerkamer, straks een loods).

 

Veel webshops beginnen klein (vanuit de huiskamer) en gaan op de fles na een groeispurt. Oorzaak: verkeerde prijscalculatie.

Link naar reactie
  • 0

Nog een optie:

 

Google eens of kijk op de site van de belastingdienst op "kasrondje"

 

Je zoon gaat de loods kopen. Jij financiert deze. Je zoon gaat dus met jou een hypotheekovereenkomst aan. Je gaat een hogere, maar nog wel reële rente berekenen. Daarnaast betaalt hij eventueel ook aflossing.

Voor je zoon is deze rente gewoon bedrijfskosten en dus aftrekbaar.

 

Je schenkt een deel van het teveel aan rente weer terug aan je zoon ( tot max € 5270 per jaar)

 

Clou: jij krijgt een hoger rendement op je geld en je zoon betaalt uiteindelijk minder rente, want de belastingdienst betaalt mee.

 

Even goed rekenen met rentetarieven en schenking om de diverse kantelpunten te vinden.

 

Mocht de zaak van je zoon mislukken vervalt de loods weer naar jou ( neem je in de hypotheekakte op)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op de site van de belastingdienst zelf vond ik dit niet terug, maar een dergelijke, volledig legale constructie is inderdaad hier goed van toepassing. Ook elders overigens, ik denk dan aan het crowdfunding topic, en een topic over barter en btw.

 

Het is in al deze gevallen maar net wat voor 'prijs' je afspreekt, want beide partijen kennen elkaar steeds goed. En de fiscus belast deze prijs, of geeft juist kortingen. Dus kies je samen een prijs die fiscaal gezien zo gunstig mogeljk is. goede reactie Ronv ! Hoe gaat dat reus-geven eigenlijk? Bij jou zie ik geen button.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.