• 0

Bijtelling tijdens schorsing auto van de zaak

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Oke, de "nee" is duidelijk.... Nu even kijken waar de grens ligt en of er ergens een grens ligt.....

 

Wat moet ik bijtellen over een auto die ik op 1-12-15 aankoop en waarmee ik meteen 501 kilometer rij; Op 2-12-15 moet ik de auto door een technisch probleem schorsen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inhakend op dit onderwerp:

 

Naast mijn gewone auto, Auto A, ben ik van plan een tweede auto te kopen voor de zomermaanden, een youngtimer.

Financieel gezien zou de volgende situatie het gunstigst zijn, maar weet niet hoe de fiscus hier tegenover staat;

Auto A rij ik privé van begin jaar t/m begin zomer. Aan het begin vd zomer schors ik auto A en haal ik auto B uit de schorsing en wil deze als Youngtimer aanmerken en dus niet privé.

Aan het einde vd zomer schors ik auto B en ga ik Auto A weer privé rijden.

Een sluitende kilometer registratie, d.w.z. alle zakelijke ritten worden gespecificeerd en begin en -eind kmstand worden bijgehouden.

 

Verhouding zakelijke/privé km is bij auto A 80/20 en bij auto B 60/40

 

- Is het aanmerken van de ene auto als privé en de andere als zakelijk een probleem?

- Indien niet, is het bijhouden van de bovengenoemde zakelijke km-registratie afdoende om alleen bijtelling te betalen of de periode dat de youngtimer, auto B, niet geschorst is? De laatste alinea van de site waarin in dit topic naar verwezen wordt is enigszins onduidelijk:

"Als een auto gedurende langere tijd niet wordt gebruikt en wordt geschorst bij de RDW, betekent dat dus niet automatisch dat de bijtelling over die periode vervalt. Daar is meer voor nodig, bijvoorbeeld bewijs dat de auto in die periode niet ter beschikking is gesteld (door een schriftelijke mededeling van de werkgever) of een sluitende kilometeradministratie waaruit blijkt dat het aantal privé-kilometers in dat jaar niet meer is dan vijfhonderd."

De kilometerregistratie toont wel aan dat ik geen privé ritten meer rijdt in de periode dat de auto geschorst is (hoe wil je überhaupt kilometers maken met je auto als deze geschorst is?), is dat dan afdoende?

Link naar reactie
  • 0

Nog een optie is, is dat ik Auto A overhevel naar zakelijk en daar alle zakelijke km's mee ga rijden (dus geen bijtelling) en Auto B alleen privé gebruik. Neem aan dat je je auto dan mag overhevelen van privé naar zakelijk als je er geen privé km's meer mee maakt?!

 

Excuses voor de vele posts, maar het valt niet mee in dit land om autorijden nog een beetje leuk en betaalbaar te houden en zoek dus naar manieren waarop dit mogelijk is.

 

Link naar reactie
  • 1

Excuses voor de vele posts, maar het valt niet mee in dit land om autorijden nog een beetje leuk en betaalbaar te houden en zoek dus naar manieren waarop dit mogelijk is.

Mijn tip zou zijn om de werkelijkheid zo veel mogelijk te laten doorklinken in je fiscale keuzes. Het zakelijk of privé kwalificeren van een auto is in veel gevallen lood om oud ijzer. De fiscus is namelijk ook niet op z'n achterhoofd gevallen. Soms is het gewoon makkelijker (en uiteindelijk goedkoper in termen van administratie) om te volstaan met de aftrek van 19 cent per kilometer en de auto('s) privé te houden.

 

Verhouding zakelijke/privé km is bij auto A 80/20 en bij auto B 60/40

- Is het aanmerken van de ene auto als privé en de andere als zakelijk een probleem?

Nee, je mag zelf kiezen of je een auto voor de inkomstenbelasting aanmerkt als zakelijk of privé. Maar elke keuze heeft uiteraard gevolgen (zoals bijtelling). Bij een youngtimer heb je wel te maken met een bijtelling op basis van dagwaarde. Houdt er dus rekening mee dat daar op gecontroleerd wordt en dat er discussie kan ontstaan over de hoogte daarvan.

 

- is het bijhouden van de bovengenoemde zakelijke km-registratie afdoende om alleen bijtelling te betalen of de periode dat de youngtimer, auto B, niet geschorst is?

Op het moment dat je een auto schorst stopt de bijtelling. Zoals Joost al aangaf, moet je sowieso bijtellen gaan bijtellen op het moment dat je je 501e kilometer privé hebt gereden met een zakelijke auto. Maar die bijtelling stopt weer op het moment dat je de auto schorst. Let op! Niet de héle bijtelling stopt, maar de bijtelling over de maanden waarin je de auto schorst.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Excuses voor de vele posts, maar het valt niet mee in dit land om autorijden nog een beetje leuk en betaalbaar te houden en zoek dus naar manieren waarop dit mogelijk is.

Mijn tip zou zijn om de werkelijkheid zo veel mogelijk te laten doorklinken in je fiscale keuzes. Het zakelijk of privé kwalificeren van een auto is in veel gevallen lood om oud ijzer. De fiscus is namelijk ook niet op z'n achterhoofd gevallen. Soms is het gewoon makkelijker (en uiteindelijk goedkoper in termen van administratie) om te volstaan met de aftrek van 19 cent per kilometer en de auto('s) privé te houden.

 

Verhouding zakelijke/privé km is bij auto A 80/20 en bij auto B 60/40

- Is het aanmerken van de ene auto als privé en de andere als zakelijk een probleem?

Nee, je mag zelf kiezen of je een auto voor de inkomstenbelasting aanmerkt als zakelijk of privé. Maar elke keuze heeft uiteraard gevolgen (zoals bijtelling). Bij een youngtimer heb je wel te maken met een bijtelling op basis van dagwaarde. Houdt er dus rekening mee dat daar op gecontroleerd wordt en dat er discussie kan ontstaan over de hoogte daarvan.

 

- is het bijhouden van de bovengenoemde zakelijke km-registratie afdoende om alleen bijtelling te betalen of de periode dat de youngtimer, auto B, niet geschorst is?

Op het moment dat je een auto schorst stopt de bijtelling. Zoals Joost al aangaf, moet je sowieso bijtellen gaan bijtellen op het moment dat je je 501e kilometer privé hebt gereden met een zakelijke auto. Maar die bijtelling stopt weer op het moment dat je de auto schorst. Let op! Niet de héle bijtelling stopt, maar de bijtelling over de maanden waarin je de auto schorst.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.