• 0

Aanvragen UK VAT-ID

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geachte BvD,

 

De achtergrond van uw vraag is mij niet duidelijk. Bent u al ondernemer in Nederland? Levert u al aan Engelse klanten?

 

Algemeen kan gesteld worden dat naast het aanvragen van een BTW-nummer het ook de bedoeling is dat u een bedrijf registreert in Engeland. Verder komt het voor de klant betrouwbaarder over als u een Engels bankrekeningnummer aanvraagt.

 

Handige informatie over “Set up a business in the UK” is te lezen op de site van de overheid.

 

Succes met de aanpak van dit vraagstuk.

 

Met vriendelijke groet,

Otto van Peer

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Geachte BvD,

 

De achtergrond van uw vraag is mij niet duidelijk. Bent u al ondernemer in Nederland? Levert u al aan Engelse klanten?

 

Algemeen kan gesteld worden dat naast het aanvragen van een BTW-nummer het ook de bedoeling is dat u een bedrijf registreert in Engeland. Verder komt het voor de klant betrouwbaarder over als u een Engels bankrekeningnummer aanvraagt.

 

Handige informatie over “Set up a business in the UK” is te lezen op de site van de overheid.

 

Succes met de aanpak van dit vraagstuk.

 

Met vriendelijke groet,

Otto van Peer

 

 

Bedankt voor je reactie.

 

Ik ben momenteel ingeschreven bij de KvK en betaal hier ook omzetbelasting (+ IB). Ik lever nog niks aan Engelse klanten.

 

Dit is ook een nieuw project voor mij, vandaar dus de vragen.

 

Momenteel ben ik bezig om een product te laten ontwikkelen in China, ik verwacht dat deze eind van de maand klaar is en dan wordt deze verstuurd naar Amazon in Engeland.

 

Mijn voorraad zal dus in Engeland (of ergens in de UK) staan, via amazon.co.uk ga ik mijn product verkopen. Verzending gebeurd dus vanuit en in Engeland/UK.

 

Ik heb hiervoor al onderzoek gedaan, en geinformeerd bij een maat die fiscaal recht heeft gestudeerd, dat ik dan Engelse BTW (VAT 20%) moet rekenen, hiervoor heb ik wel een Engels BTW nummer nodig (VAT-ID), en zal ik ook in Engeland omzetbelasting moeten afdragen.

 

Moet ik me dan ook als bedrijf registereren in Engeland of is een BTW nummer voldoende?

 

Mijn producten worden op Amazon verkocht, die krijgen dus ook de betalingen binnen, dus een Engels rekeningnummer is geen noodzaak omdat deze niet gezien worden door de klant. De klant ziet Amazon als de verkoper.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als Amazon de verkoper is, waarom heb jij dan een BTW-nummer nodig? Amazon stuurt jou neem ik aan iets van een creditfactuur o.i.d.?

 

Verkoop gaat idd via Amazon. Het klopt wel dat je om de 2 weken een creditfactuur krijgt, maar bent zelf verplichting om de VAT en dergelijke te regelenen. Dus daarom denk ik dat ik een VAT-ID moet aanvragen.

 

Amazon zelf geeft er weinig informatie over omdat het hun niet echt interesseert of je VAT betaald of niet. Is jouw probleem.

 

Ben benieuwd of iemand iets soortgelijks heeft gedaan/opgezet.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar is het dan niet zo dat Amazon die VAT al aan klanten vraagt, en afdraagt. En dat jij slechts de creditfacturen hoeft in te boeken en daarvoor in Nederland aangifte ICP doet?

 

Nee, zover ik weet bij fysieke producten niet.

 

Bij digitale producten zoals Kindle ebooks draagt Amazon het wel af.

 

 

"You are responsible for meeting any VAT obligations that apply, including VAT obligations in the Amazon marketplace website locations, the country to which you are delivering or shipping your products, or any other countries."

 

 

staat er ook in hun FAQ:

https://sellercentral-europe.amazon.com/gp/help/help.html?ie=UTF8&itemID=201468410&ref_=ag_201468410_a_r1_cont_sgsearch&

 

"When you sell your products in Europe, you may need to charge VAT. You may need to request a VAT registration number, file VAT returns, and pay the VAT you collected from your customer to the tax authorities."

Link naar reactie
  • 0

Mijn voorraad zal dus in Engeland (of ergens in de UK) staan, via amazon.co.uk ga ik mijn product verkopen. Verzending gebeurd dus vanuit en in Engeland/UK.

 

Als je aan Engelse particulieren levert factureer je, afstandsverkopen uitgezonderd, met Engelse BTW en moet je je in het VK registreren/aangifte doen. Zelfs wanneer je fysiek niet vanuit Engeland/VK levert. Maar je hebt dus voorraad "ergens in de UK"? Klinkt een beetje vaag, zijn toch jouw spullen? Risico op diefstal, afbranden van de loods en zo?

Link naar reactie
  • 0

Mijn voorraad zal dus in Engeland (of ergens in de UK) staan, via amazon.co.uk ga ik mijn product verkopen. Verzending gebeurd dus vanuit en in Engeland/UK.

 

Als je aan Engelse particulieren levert factureer je, afstandsverkopen uitgezonderd, met Engelse BTW en moet je je in het VK registreren/aangifte doen. Zelfs wanneer je fysiek niet vanuit Engeland/VK levert. Maar je hebt dus voorraad "ergens in de UK"? Klinkt een beetje vaag, zijn toch jouw spullen? Risico op diefstal, afbranden van de loods en zo?

 

Bedankt voor je antwoord. Heb je ervaring met aangifte doen in Engeland.

Ik zal me iig registeren voor VAT in de UK.

 

Ik ga gebruik maken van FBA (fulfilment by amazon).

 

Hierbij verstuur je je voorraad naar een fulfilment center van Amazon. Deze hebben ze meerdere in de UK. Wanneer je een shipment aanmaakt krijg je pas te horen naar welk fulfilment center je je producten moeten sturen. (vandaar ergens in de UK).

 

Amazon verzorgd dan de opslag, maar ook de verzending naar klanten.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn voorraad zal dus in Engeland (of ergens in de UK) staan, via amazon.co.uk ga ik mijn product verkopen. Verzending gebeurd dus vanuit en in Engeland/UK.

 

Als je aan Engelse particulieren levert factureer je, afstandsverkopen uitgezonderd, met Engelse BTW en moet je je in het VK registreren/aangifte doen. Zelfs wanneer je fysiek niet vanuit Engeland/VK levert.

 

https://www.gov.uk/vat-registration

https://www.gov.uk/vat-registration/when-to-register

 

Iemand wees mij op de VAT taxable turnover van 82,000 gbp over een periode van 12 maanden. Het lijkt er dus op dat je onder deze grens niet verplicht bent om je voor VAT te registeren en om VAT te rekenen.

 

Je kan dit wel vrijwillig doen, maar gezien ik waarschijnlijk meer VAT zou moeten betalen dan ik zou krijgen, lijkt dit mij niet nuttig voor mij. Of zie ik wat over het hoofd?

 

Anders kan ik als ik tegen die grens aan kom eens met een expert praten, hoe nu het verder moet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.