• 0

Invoerrechten en btw

Goedemiddag!

 

Mijn probleem is als volgt.

In Marokko ben ik bezig met het opzetten van een frietzaak/snackbar in de stad Kenitra.

Nu wil ik diverse snacks van een halal producent naar Marokko exporteren, dit is op zich het probleem niet. Ik ben nu vooral bezig met het hele gebeuren op papier te zetten zodat ik nergens tegenaan loop in het proces.

 

Nu ben ik op de hoogt van het btw-verdrag tussen de EU en Marokko, hierin staat dat bij export het 0% tarief wordt gehanteerd en er verminderde of geen invoerrechten betaald hoeven te worden.

Nu vind ik dit allemaal wat vaag en kan ik mij niet voorstellen dat ik niks hoef te betalen bij export.

 

Kan iemand mij hier meer over vertellen en ook hoe dit in zijn werk gaat? Betekent dit dat ik bij de producent geen btw doorberekend krijg en geen invoerrechten hoef te betalen bij de douane?

 

Daarnaast vroeg ik mij af of iemand contacten heeft met ondernemers die in Marokko iets soortgelijks hebben staan en importen uit Nederland. Graag zou ik hiermee in contact komen om een aantal vragen beantwoord te krijgen omtrent verzekeringen, import en eventueel zaken waar ik overheen zie.

 

Bij voorbaat dank!

 

Met vriendelijke groeten,

 

Vincent

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Vincent,

Er is inderdaad een handels verdrag tussen Marokko en de EU. Dit heeft niets met de BTW te maken.

Wel met de invoerrechten dit wordt geregeld middels een EUR 1 of factuur verklaring. Zie deze link naar de website van de KVK.

Verder zou ik ook goed onderzoeken hoe het zit met het importeren van voedel. Hier zitten vaak nog aanvullende eisen en controles aan.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Beste logic4l,

 

Bedankt voor je reactie!

 

Onderstaande kwam ik tegen op mkbservicedesk.nl

 

oe zit het met btw en export van goederen?

Wanneer moet ik btw betalen als ik zakendoe met het buitenland?

Het btw-tarief bij export van goederen is gesteld op nul procent. Je kunt dus belastingvrij goederen verhandelen. Om geen btw te hoeven betalen, moet je wel kunnen bewijzen dat de goederen zijn uitgevoerd.

 

 

Exporteren buiten de EU

Als je goederen naar landen buiten de EU exporteert, geldt ook het nulprocentstarief. Het maakt dan niet uit of je levert aan een particulier of aan een ondernemer. Je moet wel aantonen dat jouw product de EU heeft verlaten. Je kunt zowel mondeling, schriftelijk als elektronisch aangifte doen maar de douane geeft de voorkeur aan het laatste. Komt je afnemer het product ophalen? Dan mag je alleen nul procent btw berekenen als je kan aantonen dat de goederen de EU hebben verlaten.

 

Bron: http://www.mkbservicedesk.nl/890/btw-exporteren.htm

 

Gaat dit ook over invoerrechten of enkel btw?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gaat dit ook over invoerrechten of enkel btw?

Dit gaat alleen over BTW bij export vanuit de EU. Invoerrechten betaal je bij invoer (daarom heet het ook invoerrecht) dus bij invoer van de producten in Marokko. Hoeveel je daar betaalt hang af van het soort product/waarde/hoeveelheid maar kun je opzoeken in de Market Acces Database. Bij export betaal je in beginsel geen BTW of douanerechten (vroeger bestonden er wel uitvoerrechten maar dat kennen we tegenwoordig niet meer).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.