• 0

Ik heb gefaald...of (nog) niet?

Hallo mensen,

 

Ik wil mijn verhaal met jullie delen en graag advies of dezelfde ervaringen meekrijgen.

 

Ben 10 jaren geleden ingestapt in het familiebedrijf. De eerste 5 jaren alleen maar groei gekend en een mooie toko verder opgebouwd. Na 5 jaren de crisis: veel geld verdampt maar dmv de nodige steun van vooral compagnon als werknemers hier goed uitgekomen.

 

De jaren hierna weer goede cijfers gerealiseerd, tot die dag...

 

Een zakelijke transactie gedaan waar het gevoel niet klopte, toch de deal doorgezet ivm de dollartekens in mijn ogen. Hierna een groot bedrag kwijt, iets wat mij tot op heden gedompeld heeft in een diep dal, een post-traumatische stress stoornis.

 

Toch loopt het bedrijf nog, we maken nog goede winst dit jaar (thank God) maar nu loop ik nog tegen volgendezaken aan:

 

- ben ik wel ondernemer als ik niet tegen fouten maken kan?

- waarom vechten andere mensen door terwijl ik in een hoekje ga zitten?

- nu loopt het aardig maar wat nog met alle afschrijvingen die nog moeten gebeuren?

- denk ik teveel na en neem ik te weinig actie?

- ben ik een zgnd verwend nest, die alleen functioneert bij mooi weer en niet bij tegenslag?

- wat nu als mijn markt inklapt en ik niet meer de kans krijg om in te lopen?

- waarom kijk ik alleen naar andere ondernemers net of hun alleen maar succesvol zijn terwijl ik moet weten dat iedere ondernemer zijn sores heeft?

- ben ik wel ondernemer...?

 

Sorry voor het warrige verhaal maar ik verneem graag als er hier mensen zijn die tegen soortgelijke zaken aanlopen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Het positieve is dat als we dit zouden afschrijven er zelfs nog EV overblijft,

 

maar hoe zet ik die knop om vraag ik me af.

 

We houden EV over en jij moet de knop omzetten.

 

Je begint je verhaal met toetreding tot een familiebedrijf en uiteindelijk ben jij de enigste verantwoordelijke voor een fout, wat mist hier.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het verhaal klinkt bekend.

Het is vaak erg lastig om door te zetten in het leven als ondernemer.

 

Belangrijk is om het verleden het verleden te laten en tegenslagen puur zakelijk op te pakken.

Er is weinig plaats voor emotie. Je moet zaken niet naar je persoon trekken het is je bedrijf lukt het niet dan heb je verkeerde zakelijke beslisingen genomen. Recap analyseer en maak je beslsing ...! Ik denk dat we het allemaal wel eens hebben moeten mee maken helaas.

Digital Marketing http://agency.eoi.digital/ | Digital Transformation https://transform.eoi.digital/

Link naar reactie
  • 0

Beste Hans,

 

Zo, die kwam even binnen zeg, zo herkenbaar de zaken uit die bron. Bedankt voor je reactie en de link.

 

Op dit forum is ook een link te vinden die je goed kan helpen relativeren als je als ondernemer problemen hebt:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=25;action=display;threadid=31690;start=msg382697#msg382697

 

Je leest er ook mijn persoonlijke ervaringen.

Link naar reactie
  • 0

Het maakt niet zoveel uit hoe je het noemt, het is een groot probleem en TS zit ermee. En met de hele historie die eraan vooraf is gegaan, want als ondernemer ben je niet een schone lei, je hebt al van alles meegemaakt op het moment dat er ineens "iets" gebeurt. Dat samen leidt tot depressie, burnout, stress, ptss whatever. Zoals diverse anderen al zeggen, praten helpt, al is het maar omdat een ander je blik wat meer naar de toekomst kan richten, en praten helpt bij het verwerkingsproces. Praten is online, hier op het forum en elders, maar ook in "echte" gesprekken. Een kop koffie drinken met iemand zet je met beide benen stevig op de grond, brengt je terug in de realiteit, vanuit de overspannen denkwereld waarin je zo nu en dan terecht komt.

 

Ik kan goede espresso maken, mijn deur staat altijd voor je open. Dat geldt voor veel HL'ers, weet ik. Maak daar gebruik van. Heb ik ook gedaan.

Link naar reactie
  • 0

 

Hallo allemaal,

 

na een tijd radiostilte wil ik jullie toch nog de situatie meedelen en ook nog een stukje advies vragen. Tevens wil ik iedereen die gereageerd heeft nogmaals hartelijk danken, er zijn zeer zinnige zaken de revue gepasseerd.

 

2015 hebben we positief afgesloten en daarvan alvast een voorziening opgenomen om een gedeelte weg te werken van mijn 'verloren' geld.

 

2016 is zeer mooi begonnen, de maanden januari en februari waren top, nog nooit zo goed geweest. Nu, mede door problemen en terugval op veel exportmarkten is het hard trekken en vechten, maar dit is normaal en vormt eigenlijk wel een leuke uitdaging. Ook dit jaar lijkt het erop dat we weer mooi positief gaan afsluiten en weer wat kunnen gaan afschrijven van het oud zeer.

 

Nu speelt bij mij dit:

Persoonlijk gaat het nog steeds niet goed met me, ik maak me veel zorgen, ben er vaak thuis bij mijn gezin niet helemaal bij, ik kan niet genieten van de kleine dingen en lijk altijd maar bezig te zijn met de zaak. Ik kan ook het hele spul niet even een (vrije) dag loslaten, zelfs niet tijdens een vakantie. Ben nog steeds gefixeerd op het niet maken van fouten en ben nog elke dag bang voor de toekomst.

 

Ik zie ook vaak door de vele bomen het bos niet meer, alles lijkt te drukken op mijn schouders en ik kan zeker niet meer relativeren. Zorgen maak ik me iedere dag, terwijl ik zeker weet dat het ondernemerschap voor alle mensen een struggle is, maar ik kan het op een of andere manier (even) niet handelen.

 

Vraag:

Weet er iemand een goede (ondernemers)coach waar hij of zij goede ervaringen mee heeft die kan helpen om alles meer te relativeren, zodat ik toch nog een beetje leven heb naast mijn bedrijf en waardoor mijn bedrijf geen zware last vormt op mijn schouders?

 

Ook andere tips zijn welkom.

Link naar reactie
  • 0

Vraag:

Weet er iemand een goede (ondernemers)coach waar hij of zij goede ervaringen mee heeft die kan helpen om alles meer te relativeren, zodat ik toch nog een beetje leven heb naast mijn bedrijf en waardoor mijn bedrijf geen zware last vormt op mijn schouders?

 

@Shameonself: Been there myself, done that.

 

En ik kan alleen maar zeggen: had ik jááren eerder moeten doen!

 

Ik kan je Sija Bos van harte aanraden.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.