• 0

Dit onderwerp handelt over de wijze lessen die we hebben geleerd binnen het gebied "Commercie en Marketing".

Bespaar jezelf geschrijf : beschrijf alleen echt ervaren lessen - ervaring zeg zoveel meer dan goede adviezen : het zal nl voorkomen dat men je vraagt om meer informatie rond je geleerde les.

Beschrijf verder genoeg details waardoor iemand anders de les begrijpt en hem zelf kan toepassen. Een geleerde les als : "na regen komt zonneschijn" e.d. zegt te weinig.

Wie mag ik uitnodigen voor een geleerde les ?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5109-wijze-lessen-in-commercie-en-marketing/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0
Gast Jacobien

Les 1: Schrijf eens allerlei vragen op die mensen je zouden kunnen stellen. Over je bedrijf, over jezelf. En bedenk wat voor een antwoorden je wilt geven.

Ik heb radio interviews gehad, waar ik met mijn bek vol tanden stond omdat ze vragen stelden waar ik nog nooit over had nagedacht.

Zo'n lijstje helpt je ook om na te denken over je bedrijf; welke kant je op wilt, hoe je er toe gekomen bent etc.

• 0

Als je een order kunt sluiten moet je het meteen doen en niet eerst nog eens formeel een offerte schrijven. Alleen angsthazen gaan naar huis met als doel een offerte te schrijven.

Kun je geen order sluiten dan moet je ter plekke een afspraak maken om de offerte te kunnen presenteren / toelichten en dan meteen de order te sluiten.

Lukt dat niet dan moet je achter je oren krabben en je afvragen wat je verkeerd hebt gedaan in je verkoopgesprek :)

--------------------------------

Toevoeging n.a.v. verzoek van Webwolff

Natuurlijk heb je die angst. Na 3 keer vragen en 3 keer een uitvlucht moet je je doel naar beneden bij stellen (afspraak offerte presentatie).

Het vragen om de order (Vodo oooo) kun je inleiden met de suggestieve vraag: 'heeft u er zin in om erg lang over deze beslissing te doen?' en vervolgens 'stel dat ik u nu hier een goede aanbieding doe kan ik dan voor u aan de slag?'. Natuurlijk nadat je hem/haar na je presentatie hebt gevraagd of hij 'afgezien van de prijs' zaken met jou zou willen doen.

Maar ja, niet gezegd dat het altijd zo werkt maar offertes schrijven is wel het minst leuk. Standaardorderformulieren zijn een uitkomst.

Ik zelf verkoop hoofdzakelijk software (setupfee en servicefee) en dat is makkelijk snel op een std orderformulier te schrijven.

Elke branche is anders maar niet gevraagd is zeker misgelopen. Je zou maar naar je bureautje terug gaan en de volgende dag belt een andere verkoper met een betere aanbieding. Dan kun je het schudden.

Have fun, groet, Remo

PS: Ik baal van me zelf als ik weer eens zo mietig naar huis ben gegaan omdat ik niet scherp was. En dat komt vaak genoeg voor. Verder scoor ik ook uit offertes zo rond de 50% maar dan gaat er vaak maanden tijd overheen alvorens ik de handtekening heb en dat is gewoon frustrerend want het blijft wel in je hoofd. Beter vandaag dan morgen een order.

Amadeos, inspireert ...

Met vriendelijke groet,

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

• 0

@Jacobien : als je ze toch al opgeschreven hebt ;) : wat zijn de vragen die het meeste inzicht geven in je bedrijf ? En/of : welke vragen vond je het lastigst en waarom ?

Ik denk dat dit een goede les is : je bent vaak te veel gericht op je eigen activiteit dus is het lastig om ervan los te komen. Dit soort vragen beantwoorden maakt je verhaal beter, soepeler en sterker.

@Alot : Goede lessen ! Heb je ervaring dat mensen je benadering te pushy vinden ?

• 0

Paar basic regeltjes:

Ben Duidelijk

Beschrijf wie je bent, wat je doet, waar je dat doet, wanneer, voor welke prijs en voor wie in niet mis te verstane bewoordingen. Vergeet even alle blabla rond mission statements en businessplannen die vooral voor intern gebruik zijn. Maak geen ingewikkelde bochten, maar denk rechttoe rechtaan. Ben consistent in je naam, je adres en je 'positionering'. Je krijgt maar een paar seconden voor de eerste indruk.

Ben Zichtbaar

In het telefoonboek, in de gouden en andere gidsen, op internet (gewoon een simpele website, desnoods niet meer dan een enkele homepage): het wemelt van de goedkope en zelfs gratis plekken om de boodschap van je bedrijf uit te dragen.

Ben Aantrekkelijk

Okay, dat kost misschien wat. Maar promotie is geen knutselwerk. Maak simpel en helder promotiemateriaal, of laat dat doen. Hou het consistent. Dus overal dezelfde boodschap, dezelfde kleuren, dezelfde lettertypes: op je visitekaartjes, je folders, je website, buiten en binnen je werkplek. Kijk eens naar de dagelijkse stortvloed aan reclamemateriaal en bedenk hoe jouw drukwerk daartussen zou passen. Knutselwerk geeft meteen een goedkope indruk.

Ben Actief

Zoek je markt op. Ga naar bijeenkomsten, praat met potentiele klanten, vraag aan bestaande klanten of ze tevreden zijn met je werk, lees je vakbladen, reis naar het buitenland, spioneer bij concurrenten, bel collega's, toon interesse en denk vooooooral niet dat je het allemaal al wel weet. Stuur je koers bij op basis van de feedback die je krijgt. Je komt maar net kijken, en wat je op school en uit boeken opgepikt hebt valt in het niet bij wat je op straat kunt leren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar