• 0

Vraag mbt Bbz bedrijfskrediet

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is een Bedrijfskrediet op grond van de Bbz 2004 een handelsovereenkomst tussen de betreffende ondernemer en de overheid/gemeente?

Ik zeg voorzichtig nee. Maar wat dacht je zelf dat het antwoord op je vraag was? En wat waren daarbij je overwegingen om dat te vinden? En wat is precies de achtergrond van je vraag?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

een Bbz bedrijfskrediet krijg je alleen als je ondernemer bent.

Je moet het gebruiken voor je bedrijf, en heet ook een bedrijfskrediet.

Het is dus een lening van de overheid om je bedrijf te redden, wat zou het anders moeten zijn dan een handelsovereenkomst? Je mag het niet voor privé-doeleinden gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Een overeenkomst is iets dat voortkomt uit 2 partijen die iets met elkaar afspreken. Een handelsovereenkomst zie ik meer als een set van afspraken waaronder handel kan worden gedreven door die partijen.

 

Een bedrijfskrediet op grond van de BBZ 2004 wordt verleend op grond van een beschikking, afgegeven door een ambtenaar. Dat is niet zozeer iets dat volgt uit een afspraak tussen 2 partijen, maar een recht dat iemand claimt en volgt uit de wet en een overheid, die na beoordeling ervan verplicht is om dat in te vullen.

 

Helpt je dit verder?

 

Het is namelijk makkelijker als het perspectief van waaruit de vraag gesteld wordt, bekend is.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

een Bbz bedrijfskrediet krijg je alleen als je ondernemer bent.

Je moet het gebruiken voor je bedrijf, en heet ook een bedrijfskrediet.

Het is dus een lening van de overheid om je bedrijf te redden, wat zou het anders moeten zijn dan een handelsovereenkomst? Je mag het niet voor privé-doeleinden gebruiken.

 

Beste Nikki,

 

Het Bbz-bedrijfskapitaal is bedoeld om ondernemers (en hun werknemers) uit de bijstand te houden. Indien er schulden zijn in privé die de levensvatbaarheid bedreigen, kunnen deze ook meegenomen worden in de financiering. Het Bbz-bedrijfskapitaal wordt aan de ondernemer in privé verstrekt.

 

Gr,

 

Theo van der Wal

Link naar reactie
  • 0

Ik zal mijn vraag nog een beetje toelichten.

 

Mijn Bbz aanvraag heeft 2,5 jaar in beslag genomen. Toen heeft de rechtbank de gemeente opgedragen om een beslissing op een positief rapport te nemen, wat zij tot dan toe nog steeds niet gedaan had. Dis na 2,5 jaar MOEST zij wel een positief besluit nemen.

 

Echter... die 2,5 jaar hebben mij enorme problemen opgeleverd die ik met het Bbz geld moest oplossen waardoor de broodnodige investering nog steeds niet gedaan kon worden. Gevolg, verder omzetverlies.

 

Ik heb een schadeclaim ingediend, en deze ook toegewezen gekregen van de Centrale Raad van Beroep. Mijn pech (wederom) beperken schadeclaims in dit soort situaties zich sinds 2011 in een toewijzing van de wettelijke rente over het te laat betaalde bedrag en over de periode dat het bedrag te laat betaald is. Dit is dus een soort pleister op een slagaderlijke bloeding.

 

Nu hanteert de gemeente de wettelijke rente voor niet- handelstransacties, terwijl ik (als ik de omschrijvingen op de site van de overheid lees met betrekking tot de verschillende wettelijke rentes) steeds meer de overtuiging heb dat dit onjuist is.

 

Ook de rente die mij door het incassobureau wordt opgelegd (helaas is het al zover gekomen) is een hoge rente. Ik ben nog in afwachting op een antwoord welke rente deze hanteerd.

 

Mijn hoger beroep tegen het rentetarief loopt momenteel nog bij de CRvB en ik ben in afwachting van een eventuele zittingsdatum.

 

Iemand nog ideeën?

 

Onlangs kreeg ik een e-mail in mijn bezit van de betreffende wethouder aan een juridisch medewerker van de gemeente. Hierin stond het volgende citaat;

 

Het heeft nu allemaal lang genoeg geduurd. Je weet dat ik in het verleden erg gekant was tegen deze kredietverlening, omdat ik van mening was dat dit bedrijf geen toekomst had. Dat blijkt nu wel.

 

Hiermee is mij duidelijk geworden waar de vertraging heeft gezeten, echter is mijn bedrijf inmiddels op sterven na dood.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 283 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.