Ik ben gestart als ZZP maar vind het wel spannend m.b.t. sociale zekerheid. Een vraag hierover: stel ik koop nu een studiootje voor 80k. (dus zonder hypotheek) en word daarna erg ziek en kan niet meer werken. heb ik dan recht op bijstand of moet ik eerst "mijn huis opeten"?

hoe gaat dat "huis opeten" in zijn werk, ik kan immers niet een baksteen ruilen bij de appie voor eten. moet ik het verplicht verkopen en in een sociale huurwoning gaan wonen dan? grt Erik

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51098-eigen-huis-bijstand-en-zzp/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Hier staat informatie over bijstand en eigen huis

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-met-een-eigen-huis-recht-op-bijstand

Maar is dit een realistisch verhaal dat je een studio koopt en contant afrekent?

Een gouden regel of vuistregel voor elke zzp-er is om het liefst altijd een buffer met 6 maanden levensonderhoud te hebben daarmee kun je heel veel onheil opvangen.

Als jij echt 80.000 eruo hebt liggen dan zou ik die buffer een jaar maken

en bij het te kopen huis toch ook een deeltje lenen, want inderdaad met stenen kun je geen brood kopen dus een huis kopen en ineens afbetalen klinkt ideaal om geen woonlasten te hebben, maar als jij 50% zelf inlegt en 50% leent heb je ook aanzienlijk lagere woonlasten en maar behoud je wel geldmiddelen beschikbaar voor andere vaste lasten.

Verder verzeker je je arbeidsongeschikheid gewoon particulier en als je al een flinke financiele buffer hebt kun je de wachttijd op 1 jaar zetten en dan valt de premie ervan best mee..

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar