• 0

ondergeschoven kindje.

Iedereen heeft er wel een mening over, meestal van overlevering van familie kennisen en/of vrienden.

 

De 'directe verkoop' markt en de vele namen die er momenteel aan zijn toegekend. Toch blijkt deze markt zeker met Internet het beste potentieel te hebben. In zowel Logistiek als opbrengsten. En bestaat voor het grootste gedeelte uit de meest onervaren verkopers.

 

enkele feiten.

1. Zeer korte route producten Fabrikant --> Distributeur --> Consument

2. Geen aflever problemen bij consument (De desbetreffende distributeur kent zijn klanten persoonlijk)

3. Meer dan 75 miljard Euro omzet wereldwijd. http://www.wfdsa.org**

4. Veelal betere product/prijs verhouding. *

5. Je kunt geen stuiver hiermee verdienen zonder dat je een ander eerst leert verdienen.

 

* Door de korte logistieke route van fabrikant tot aan consument blijft er meer waarde over van het product. Welke verdeelt wordt tussen fabrikant en distributeur. Hierdoor hoeft de fabrikant niet te bezuinigen op innovatie en verbeteringen van producten.

 

** WFDSA = World Federation of Direct Selling Associations

 

Gaarne nodig ik iedereen uit om wat meer realistisch naar dit fenomeen te kijken. En wat voor rol Internet hierin betekend.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik weet niet precies wat je met direct verkoop bedoeld (kan momenteel niet op de site http://www.wfdsa.org/ komen). Maar:

Door de korte logistieke route van fabrikant tot aan consument blijft er meer waarde over van het product.
In het al gemeen genomen worden de logistieke routes van producent naar consument bij e-commerce juist langer, omdat je vanaf internet overal kan bestellen en het bij de consument thuis bezorgd moet worden. Wel is het zo dat er minder schakels in de logistieke ketens zitten. Deze kunnen besparingen opleveren. Maar dat is zeker niet altijd het geval. Bij e-commerce is sprake van een pull-strategie, dit geeft de consument veel macht. De besparingen komen meestal terecht bij de partij die de meeste macht heeft.
Link naar reactie
  • 0

Met directe verkoop bedoel ik : Producten die verkocht worden door kleine ondernemingen, meestal in huis gevestigd, waarvan de betrokken persoon direct bij de consument thuis verkoopt en levert, buiten de traditionele winkels om. +/- 85% van die producten worden ook niet in winkels verkocht.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oke ik denk dat ik 'm snap. Maar wat is de rol van internet dan? Die is er nog niet? Zoals je het hierboven neerzet lijkt me dit erg onefficient, want de verkoper verkoopt aan de deur. Dit betekend een groot aantal ritten voor niets. Bestellen via internet zou hier een oplossing voor kunnen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga even met de 'ruimte lift' omhoog (geintje) en neem een kijk vanuit grote ruimte hoe het in zijn werk gaat m.b.t. efficiëntie.

 

Een klein huis onderneming kan maar een klein aantal klanten bereiken m.b.t. afleveren. (afstand en opslag speelt hierin een rol).

 

Vele van die kleine ondernemingen met financieel belang bij elkaar (zie punt 5.) Bereiken een grote dekkingsgebied met zeer weinig middelen en persoonlijk contact / advies. (Voorbeeld AH, MC Donald's, Pizzahut,... kortom a là franchise formule).

Link naar reactie
  • 0

Bedoel je hiermee ook de z.g.n. huisparty`s ?;Tupperware,make-up, kleding etc?

 

Afschuwelijk vind ik ze,..omdat ze op je gevoel werken..anders is het zo zielig voor de gastvrouw/heer.... >:(

Maar het werkt wel.

 

Maar als ze dit via internet zouden doen, is waarschijnlijk de omzet niet zo hoog?...hoewel, ik zou het wel makkelijker vinden, als ik bv de koffiepot van tupperware wil kopen(de mijne is stuk) kan ik dat gewoon doen, zonder al die toestanden van een huisparty :D

 

(tjee...ik reageer wel weer als een huisvrouw :-X )

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Gezien de nog steeds steigende omzet van meer dan 75 miljard kan ik concluderen dat er nog steeds consumenten er voor gaan.

 

Voor Tirza : Met betrekking tot zgn huisparty's heb ik niet onderzocht maar ik weet dat dit bij bepaalde organisaties een onderdeel is. Ik moet er zelf ook niet aandenken. :(

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Lijkt verdacht veel op MLM.

 

Persoonlijk vind ik internet een goed distributiekanaal. Just in Time management is zeer goed mogelijk en er zijn dus grote efficiency voordelen te behalen. Ik bestel mijn boeken, overhemden, contactlenzen en boodschappen op internet.

Klant bestelt op jouw site, bericht naar fabrikant en deze verstuurd de bestelling direct naar de klant. In het model zoals geschets is het alleen niet mogelijk om alle klanten persoonlijk te kennen en om andere te leren geld te verdienen.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Over Amway heb ik veel gelezen. (Gezien dat het de moeder van alle mlm bedrijven wordt genoemd en daar ook de meeste ervaring ligt)

 

Zover ik weet is MLM de het systeem waarin iedere organisatie zijn eigen methoden hanteert Het Directe Verkoop is de daadwerkelijke actie wat de omzet genereerd.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien een gevaarlijke statement als forum admin, maar eh... IK BEN ANTI MLM!

 

zo, moest er ff uit ;)

 

p.s.

 

Reden voor mijn negativiteit t.o.v. MLM is gevormd door redelijk wat ervaring met verschillende MLM organisaties. Als je ergens "get rich quick" hoort dan zou ik hard wegrennen.

 

Zeg nou zelf, waarvoor is niet iedereen rich?

 

1. Het gebeurd niet quick (een hele enkele uitzondering daar gelaten)

2. Het is niet makkelijk om rijk te worden, het vergt inspanning, discipline, doorzettingsvermogen, geluk, etc. (wederom een hele enkele uitzondering daar gelaten)

3. Is de persoon die jouw aanbied om snel rijk te worden zelf rijk?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Nou oke daar hebben we het dan niet meer over. ;)

 

Klant bestelt op jouw site, bericht naar fabrikant en deze verstuurd de bestelling direct naar de klant.
Dit zou wel een ideale manier van verkopen en distribueren zijn. Maar het is niet realistisch, want de fabriekant zou dan een enorme voorraad aan te houden. Daarnaast zou de afstand te groot zijn, waardoor de kosten extra snel stijgen.

Zoals je het hier voorstelt zou de enige toegevoegde waarde een site zijn. De E-zeepbel heeft bewezen dat dat niet werkt. Wanneer je in staat bent een goede backoffice en een efficient DC weet neer te zetten ga je m.i. pas kans maken in deze business.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je in staat bent een goede backoffice en een efficient DC weet neer te zetten ga je m.i. pas kans maken in deze business.

 

Klopt, bedrijven als managementboek.nl hebben de zaken goed geregeld. met 2 dagen de boeken in huis. voorwaarde is inderdaad dat voldoende voorraad aanwezig is. Ik bestel mijn overhemden op bivolino.com. Duurt ongeveer 2 weken voordat deze gemaakt worden. Bestelling komt binnen en het overhemd wordt direct gemaakt. Volgens mij een goed voorbeeld van JIT

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me voorstellen wat je voelt. Dat komt uit de gedachte gang van 'get rich quick'. Je hebt helemaal gelijk snel rijk bestaat niet.

Niet met MLM en ook niet conventioneel (en de uitzonderingen daar gelaten)

 

De verklaring hiervoor is heel duidelijk.

In conventioneel zaken doen (zoals mijn eigen onderneming) pas je op met wat je zegt. Vaak omdat er heel wat kapitaal mee gemoeid is (en meestal van de bank) een faillisement komt harder aan dan een mislukte poging in een mlm structuur.

Daarin tegen in mlm heb je zulke lage investerings kosten, dat het voor iedereen toegankelijk is. Dus ook voor de mensen die denken snel rijk te worden zonder enige actie te plegen. Dat is de kern waar de slechte 'naam' vandaan komt.

 

Over dat men in de TOP het meest verdient gaat niet in alle organisaties op. Dat heeft puur te maken hoe de mlm/bonus structuur is opgebouwd.

 

Maar dit was niet mijn idee van Topic. (ondanks de aandacht die ik sinds 1996 er aan besteed)

 

Maar ik krijg de reacties die ik min of meer al verwacht had. Maar wanneer we als conventioneel ondernemers naar het fenomeen kunnen we mischien een aantal opvattingen verhelderen.

 

Het blijft een logistiek process (Een product van A naar B)

Ik wou die kern niet uit het oog verliezen.

 

Ik kan ook veel over AKZO Nobel vertellen gezien mijn ervaringen als Logistiek Coördinator aldaar (1995). Maar dat leren ook een hoop mensen op school.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Met betrekking tot zgn huisparty's heb ik niet onderzocht maar ik weet dat dit bij bepaalde organisaties een onderdeel is. Ik moet er zelf ook niet aandenken. :(

 

Hoezo niet ? Ben gek op house party's .... mmmmm .... wrong thread !

 

Maareh ben ook tegen MLM al is het alleen al om het feit dat je inderdaad op een foute manier benaderd wordt. Inderdaad met get rich en als je dan vraag waarmee .... dan willen ze het niet vertellen.

 

Waarom wordt er zo geheimdzinnig gedaan in de MLM wereld ?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Dit verschilt inderdaad erg per branche. 2 dagen voor een boek is acceptabel en bivolino.com bied voor die 2 weken een hele mooie service die ze eigenlijk verplicht voor een groot deel op order te produceren (en kan er voor een groot deel JIT worden toegepast). Maar voor levensmiddelen zijn levertijden van 4 uur heel normaal. Dit vereist een hele andere fysieke distributie organisatie. En juist die organisatie was de afgelopen jaren een ondergeschoven kindje in de e-commerce

Link naar reactie
  • 0

Met betrekking tot zgn huisparty's heb ik niet onderzocht maar ik weet dat dit bij bepaalde organisaties een onderdeel is. Ik moet er zelf ook niet aandenken. :(

 

Hoezo niet ? Ben gek op house party's .... mmmmm .... wrong thread !

 

Maareh ben ook tegen MLM al is het alleen al om het feit dat je inderdaad op een foute manier benaderd wordt. Inderdaad met get rich en als je dan vraag waarmee .... dan willen ze het niet vertellen.

 

Waarom wordt er zo geheimdzinnig gedaan in de MLM wereld ?

 

Ik denk gebrek aan ervaring en/of zelfvertrouwen.

Van wat ik allemaal gelezen heb hoeft er niets geheimzinnig aan te zijn.

Daarom verwees ik ook naar de WFDSA site. Een wereldwijde organisatie die alles uit de kast trekt om mallefide praktijken de das om te doen. En de legale goed bedoelende organisaties op een nette manier bij te sturen en te reguleren.

Maar ik wijk weer van het uiteindelijke vraagstuk af.

Link naar reactie
  • 0
een alternatief distributiekanaal
Juist die bedrijven die hun e-commerce activiteiten als een alternatief zien voor hun winkels hebben het volgens mij zwaar. E-commerce vereist een heel ander DC en distributie netwerk dan voor aanlevering aan de winkels. Daarnaast blijf ik toch elke internet klant er een minder in de winkels vinden. Op den duur snijd je jezelf dan toch in de vingers?
Link naar reactie
  • 0

ik denk dat e-commerce in het verleden verkeert is gepositioneerd. internet is m.i. een alternatief distributiekanaal welke als het goed wordt gebruikt enorme overhead reduceert en dus de resultaten oppoetst.

 

Internet is een m.i. een tool, geen distributie kanaal van producten. Het distribueren van producten zal altijd fysiek blijven totdat er een uitvinding wordt gedaan om bijvoorbeel een lippestift te digitaliseren, versturen over het net en aan de andere kant er weer een lippestift van te maken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast blijf ik toch elke internet klant er een minder in de winkels vinden. Op den duur snijd je jezelf dan toch in de vingers?

Klopt, mensen kopen gerichten en zijn minder vatbaar voor impuls aankopen (en dingen als geur en muziek). Een goede site trekt ook mensen aan die normaal gesproken niet in de winkel komen en genereert dus nieuwe omzet.

Alternatief wil niet altijd zeggen ter vervanging van. Omschakeling van fysieke winkels naar webwinkels is bijna onmogelijk. Winkels in combinatie met internet is volgens mij een goede combinatie.

Ik ben vaak laat klaar met werken, fantastisch dat mijn boodschappen thuis bezorgt worden op de tijd welke ik heb aangegeven (AH is vaak al dicht)

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Als je een fysieke winkel wilt vervangen met een website, dan moet je van goede huize komen om het een success te maken. Het kan wel, maar makkelijk is het niet.

 

Ondanks dat je elkaar niet ziet, speelt emotie op het Internet een enorme rol en deze moet je dan op andere manieren ook ondersteunen (op tijd leveren, goede aftersales, goed support, snelle website, extra functies, etc.)

 

Mensen die denken: "we gaan onze sales en distributie goedkoop doen, we doen het allemaal via het Internet" maken vaak een kritische denkfout. Bekend worden, zijn en blijven is op het Internet niet makkelijk en je hebt in theorie concurrentie uit alle hoeken en je zit niet in een straat waar je klanten gedwongen iedere middag doorheen rijden bijvoorbeeld.

 

Ik denk wel dat micropayments voor stukjes informatie (geen logistiek apparaat nodig) een enorme vlucht gaat nemen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
Internet is een m.i. een tool, geen distributie kanaal van producten.

 

Maar dan geld nog steeds hetzelfde.. e-commerce vereist een andere organisatie en is een concurrent van fysieke verkoop punten.

 

ps. digitale producten zijn een ander verhaal.

ps2. wow wat gaat deze tread snel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.