• 0

ondergeschoven kindje.

Iedereen heeft er wel een mening over, meestal van overlevering van familie kennisen en/of vrienden.

 

De 'directe verkoop' markt en de vele namen die er momenteel aan zijn toegekend. Toch blijkt deze markt zeker met Internet het beste potentieel te hebben. In zowel Logistiek als opbrengsten. En bestaat voor het grootste gedeelte uit de meest onervaren verkopers.

 

enkele feiten.

1. Zeer korte route producten Fabrikant --> Distributeur --> Consument

2. Geen aflever problemen bij consument (De desbetreffende distributeur kent zijn klanten persoonlijk)

3. Meer dan 75 miljard Euro omzet wereldwijd. http://www.wfdsa.org**

4. Veelal betere product/prijs verhouding. *

5. Je kunt geen stuiver hiermee verdienen zonder dat je een ander eerst leert verdienen.

 

* Door de korte logistieke route van fabrikant tot aan consument blijft er meer waarde over van het product. Welke verdeelt wordt tussen fabrikant en distributeur. Hierdoor hoeft de fabrikant niet te bezuinigen op innovatie en verbeteringen van producten.

 

** WFDSA = World Federation of Direct Selling Associations

 

Gaarne nodig ik iedereen uit om wat meer realistisch naar dit fenomeen te kijken. En wat voor rol Internet hierin betekend.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Maar dan geld nog steeds hetzelfde.. e-commerce vereist een andere organisatie en is een concurrent van fysieke verkoop punten.

 

ps. digitale producten zijn een ander verhaal.

 

Uitzonderingen hierop zijn bedrijven zoals Whekamp, Neckermann....

en de bedrijfsvorm waarmee ik het Topic begon. De fysieke distributie ondergaat voor deze ondernemingen geen verandering. Alleen het gemak van de consument neemt toe.

Link naar reactie
  • 0

Een mooi voorbeeld is http://www.suitesuply.com die deden eerst alles on line, maar hebben nu diverse winkels geopend en adviseren je zelfs op de site dat je naar de winkel toe moet gaan.

 

Zijn we nog niet klaar voor e-buy?

 

Jawel maar het vertrouwen is er nog niet.

 

Ander feitje : Het is nog steeds gevaarlijker om in een buitenlands restaurant met je creditcard te betalen dan op het Net.

Link naar reactie
  • 0

Als je een fysieke winkel wilt vervangen met een website, dan moet je van goede huize komen om het een success te maken. Het kan wel, maar makkelijk is het niet.

 

Ondanks dat je elkaar niet ziet, speelt emotie op het Internet een enorme rol en deze moet je dan op andere manieren ook ondersteunen (op tijd leveren, goede aftersales, goed support, snelle website, extra functies, etc.)

 

Success van bijvoorbeeld een internet supermarkt ligt in het aanbieden van sterke en bekende merken. Coca Cola kan je zonder gevaar blind kopen. Verse artikelen is denk ik een probleem. Nadeel van e-buy is toch vaak de betaling. Als dit eenmaal goed geregeld is, denk ik dat het hard kan gaan. Boodschappen kan je aan de deur met pin betalen of via acceptgiro. Marketing is natuurlijk ook belangrijk

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Een mooi voorbeeld is http://www.suitesuply.com die deden eerst alles on line, maar hebben nu diverse winkels geopend en adviseren je zelfs op de site dat je naar de winkel toe moet gaan.

 

Zijn we nog niet klaar voor e-buy?

 

Dat gedoe met die virtuele paskamer!! wat is dan het gemak. moet je alsnog ergens heen om je digitaal te laten opmeten. Gemak van internet is dat het niet afhankelijk is van een locatie.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0
Is Albert een concurrent van de fysieke winkels of vullen ze elkaar juist aan?
Ik heb hier een tijdje geleden nog onderzoek na gedaan. en de reactie van Ahold is:

 

De visie van Ahold hierop, is dat elke winkelformule uitgaat van vier 'momenten' bij de klant: voorraadmoment, verwenmoment, prijsmoment en gemakmoment. Voor al die momenten is er een ander soort winkel: een grote winkel, een buurtwinkel of een stationswinkel. Nu is er dus ook een internetwinkel, en die wordt bijvoorbeeld gebruikt voor bulk-inkopen en gemaksinkopen.

 

Maar de omzet van Albert is nog erg laag. Ik ben benieuwd hoe ze dit over een paar jaar zien...

Link naar reactie
  • 0

Dan is het dus wel product gebonden. Niet alles is on line goed te verkopen.

denk het wel. Niet ieder product leent zich om via internet verkocht te worden. Sommige producten hebben nu eenmaal een bepaald sentiment en rituelen.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Is Albert een concurrent van de fysieke winkels of vullen ze elkaar juist aan?

 

Ik heb het gevoel dat Albert een antwoord is op nieuwkomers in de markt

 

Ik denk dat wanneer het vertrouwen in Internet mogelijkheden gemeengoed word. Dat Albert een serieuze uitdaging heeft met het afleveren van bestellingen al ben wel voor wat ze opzetten, maar is waar ik woon nog niet mogelijk.

Link naar reactie
  • 0

Mensen die denken: "we gaan onze sales en distributie goedkoop doen, we doen het allemaal via het Internet" maken vaak een kritische denkfout. Bekend worden, zijn en blijven is op het Internet niet makkelijk en je hebt in theorie concurrentie uit alle hoeken en je zit niet in een straat waar je klanten gedwongen iedere middag doorheen rijden bijvoorbeeld.

 

 

Deze treadt gaat allemaal wel heel er snel....

Maar als ik even mag inhaken op van jij zegt Zrski(sorry,..als het niet te dicht bij het onderwerp blijft, Bestlinq)

 

wordt het ook tijd om internet te structureren...in bedoel; Je keist je eigen fysieke winkelstraat om te shoppen(waarom?..o.a omdat het bekend is)

Waarom zou je niet kiezen voor je eigen internet 'winkelstraat '.

Waar alle soorten winkels zijn. bv groningen plaza | den haag plaza o.i.d.

Als de winkels zich kunnen verenigen in zo`n 'straat' dan kunnen de distributie kosten ook gedeeld worden.

 

Ik heb hier nog wel meer ideeën over maar misschien dat dit allemaal wel erg ver van de bedoeling van deze treadt is...

 

 

 

 

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0
Ik heb het gevoel dat Albert een antwoord is op nieuwkomers in de markt
Reken maar dat ze een beetje schokken daar bij ahold. Ze moesten er achteraan. En dit hebben ze gedaan door goed naar Maxfood te kijken. Maar waar ik dus op doel is dat deze supers samen nog maar een klein deel van de totale markt afsnoepen. Maar dit aandeel neemt snel toe. En dan zit AH daar met hun dure winkels
Link naar reactie
  • 0

[

Je keist je eigen fysieke winkelstraat om te shoppen(waarom?..o.a omdat het bekend is)

 

Nadeel is dat alle winkelstraten op elkaar lijken. Geloof dat consumenten een beetje genoeg hebben van blokker, AH, Hema, V&D.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0
[Maar waar ik dus op doel is dat deze supers samen nog maar een klein deel van de totale markt afsnoepen. Maar dit aandeel neemt snel toe.

 

Is een demografisch gegeven dat er steeds meer 2-verdieners komen en dus meer mensen die kiezen voor gemak. Sommige winkels van AH zijn al ingericht op gemak (verse maaltijden etc.) Strategie van AH is op zich wel goed doordacht. 1: internet en ultiem gemak 2: vers en kant en klaar

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0
Als de winkels zich kunnen verenigen in zo`n 'straat' dan kunnen de distributie kosten ook gedeeld worden.
Het nut van zo'n straat zie ik niet echt, want de vrijheid is wat internet zo uniek maakt. Maar het samenwerken van verschillende winkels lijkt mij iets wat je in de toekomst steeds meer zal zien. Kijk maar naar Albert die omvat gall&gall, AH, etc. Zo kunnen ze een hogere beladingsgraad halen. En marge per rit.
Link naar reactie
  • 0
Strategie van AH is op zich wel goed doordacht. 1: internet en ultiem gemak 2: vers en kant en klaar
Op zich moet ik je gelijk geven, maar wanneer er ook meer gezinnen via internet shoppen (doelgroep) dan blijven de grote winkels over. De vers kant en klaar stations winkels zijn wel erg goed.

 

Maarja dit is moeilijk zo te voorspellen.. we shall see

 

 

ps. 44 reacties in 4 uur ;D

Link naar reactie
  • 0

maar dat ligt denk ik ook een groot gedeelte aan die ondernemingen zelf, De identiteit / uitstraling van deze ondernemingen zijn overal hetzelfde. wellicht moeten ze daar iets aan gaan doen? ;)

 

Dat is juist de kracht van dergelijk formules. Consumenten willen nu eenmaal dat een Blokker in Amsterdam hetzelfde eruit ziet als een Blokker in Rotterdam.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0
Het nut van zo'n straat zie ik niet echt

 

die vrijheid maakt ook dat online winkels slecht te vinden zijn, vooral de kleine MKbèr heeft moeite om zich te scharen bij de grote.

 

Trouwens die vrijheid blijft er bij zo`n online straat....je hoeft alleen niet, als je in groningen woont maar in den haag net wat uit die ene winkel wilt kopen, daar eerst 200? km voor te rijden.

Je swicht zo van de ene straat naar de andere.. Maar het blijft overzichtelijk.

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0
Nadeel is dat alle winkelstraten op elkaar lijken. Geloof dat consumenten een beetje genoeg hebben van blokker, AH, Hema, V&D.

 

Dat is juist de kracht van dergelijk formules. Consumenten willen nu eenmaal dat een Blokker in Amsterdam hetzelfde eruit ziet als een Blokker in Rotterdam.

 

Dus de consument heeft er genoeg van , maar wil dat het zo blijft?

 

 

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0
[die vrijheid maakt ook dat online winkels slecht te vinden zijn, vooral de kleine MKbèr heeft moeite om zich te scharen bij de grote.

 

Ook in "echte" winkelstraten hebben kleine MKB'ers moeite om een goede locatie te krijgen. Meestal krijgen zij een achteraf hoekje tegen een belachelijke prijs omdat de solvabiliteit van een MKB'er niet zo goed is (in vergelijking met de grote jongens).

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 297 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.