• 0

BV zonder uitbetaling salaris

Hallo allemaal,

 

Ik vraag mij het volgende af. Ik heb 5 jaar lang een eenmanszaak gehad, deze is door priveomstandigheden-Scheiding om zeep gegaan met alle financiele ellende van dien(zoals zo velen).

 

Ik ben als gevolg daarvan een tweetal jaar geleden in loondienst gegaan, maar het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan. Ik overweeg nu een BV op te richten waarin ik mijn activiteiten ga uitvoeren. Als ik naar het financiele plaatje kijk kan ik beter een eenmanszaak starten maar dat wil ik niet gezien eerdere ervaringen. Ik accepteer meer kosten en daarmee minder winst vanuit de BV. Een strikte scheiding tussen prive en zakelijk heeft voor mij de hoogste prio gekregen.

 

Ik ben van plan om de BV naast mijn loondienstverband uit te bouwen en ik wil niets aan loon/salaris uit de BV onttrekken. Nu lees ik overal dat een DGA een minimaal salaris van 38.000 euro moet hebben. Dat is leuk maar ik zou dat eigenlijk niet willen maar al het geld dat verdient wordt in de bv laten zitten. Mijn vraag:

 

Zal de fisucs accepteren dat er alleen maar vennootschapsbelasting betaalt wordt en geen loonkosten aan mij als DGA. De bv zal zoals het er nu uitziet een nettowinst per jaar maken van 15.000 euro en ik wil dit eigenlijk laten zitten om zo reserves op te bouwen.

 

In het kader van de echtscheiding. Als mijn ex erachter komt dat er vermogen wordt opgebouwd cq meer inkomsten zijn in een BV dan kan zij vragen om een allementatie herberekening. Of op zijn hollands gezegd ze heeft nog recht op 10 jaar allementatie, dus ze zal de helft willen of in ieder geval meer. Is dit juridisch af te schermen cq. te voorkomen.

 

Kortom ik wil hard werken maar niet voor een ander:-)

 

 

Alvast bedankt voor alle info, tips en verwijzingen,

 

Marcel

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste VRM,

 

Allereerst hartelijk welkom. Voor wat betreft het antwoord op jouw vraag kun je met zoekfunctie en een combinatie van de termen "DGA" en "salaris" een belangrijk deel van het antwoord op jouw vraag over de hoogte van de salariseis vinden.

 

Kijk ook eens in de thread: DGA en Inkomen

 

Zolang het fiscaal te verantwoorden is kan je onder de salariseis uitkomen, maar als de fiscus zal ongetwijfeld vragen gaan stellen als dit enkele jaren gebeurd en daar geen enkele plausibele reden voor te vinden is. Een alimentatieverplichting valt zeker niet onder die noemer.

 

Als je dit juridisch wil afschermen zul je een fiscale route moeten kiezen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Zolang je niet fulltime met de zaak bezig bent (je bent nog in loondienst) kun je overwegen om wel het DGA salaris aan te houden, maar dan uitsluitend het aantal uren dat je voor de BV bezig bent uit te betalen.

 

Oftewel DGAsalaris is op basis van zeg 38 uur, je berekent zo je uursalaris en keert alleen die uit. Dit lijkt mij een plausibele redenatie naar de fiscus toe.

Wat je daar netto aan overhoudt kun je altijd natuurlijk "teruglenen"aan je BV.

 

Helemaal niets uitkeren terwijl de bv wel winst maakt zal de fiscus niet accepteren.

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.