• 0

Rechtsgeldigheid mailbevestiging meerwerk

Een klant van mij heeft me een opdracht gegund waarbij zijn verzoek was om een projectprijs af te spreken.

Nog voor de freelance overeenkomst getekend was heb ik aangegeven dat een projectprijs erg lastig is, maar dat ik wel een indicatie kan geven zodat het project afgebakend is.

 

Ik ontving mijn freelance overeenkomst getekend terug, met achter elk project onderdeel handgeschreven mijn ingeschatte uren.

 

Op een gegeven moment was de urengrens bereikt en heb ik de opdrachtgever per mail gevraagd wat we met de rest van de werkzaamheden doen.

 

Hoeveel uur heb je nog nodig? vroeg hij.

 

Ik heb hem toen een nieuwe inschatting gegeven waarop ik een "Ok prima!" terug heb gekregen.

 

Ook heb ik hem wekelijks een urenoverzicht gestuurd op de minuut nauwkeurig waar ook duidelijk te zien is dat we over de geschatte uren zijn gegaan.

 

Nu de factuur op de mat ligt ontstaat er discussie.

"Met mijn feedback heb ik geen akkoord gegeven op extra uren" is zijn antwoord.

 

Met andere woorden is een "OK prima!" een bevestiging of feedback?

En hoe kan ik meerwerk in het vervolg beter aanpakken?

 

 

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een reactie als "OK, prima" zou ik ook als "akkoord" interpreteren maar strikt genomen zou het ook "bedankt voor de opgave" kunnen betekenen.

 

Wellicht ook naar de context kijken. Als je vraagt om een akkoord dan is OK prima helemaal duidelijk. Als je alleen een opgave hebt gegeven dan kan OK prima ook betekenen dat de opdrachtgever het gaat bekijken.

Vooral als de relatie op zich goed is moet je daar samen toch uit weten te komen.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik heb wel vraagtekens bij de terminologie die je gebruikt. Als je zegt dat je met jouw indicatie van het aantal uren het project "afgebakend" hebt, maar bij meer uren vervolgens gewoon meer gaat doorberekenen, dan vind ik eigenlijk dat je niet over "afbakenen" kunt spreken. Dat zou in mijn optiek alleen kunnen als je bij die indicatie meteen aangegeven hebt dat het bijvoorbeeld maximaal 10 procent meer gaat worden.

 

Verder kan "meer uren nodig hebben" strict genomen ook op de doorlooptijd slaan. Is je offerte op basis van uurtarief, m.a.w. is de projectprijs eenvoudig te berekenen door het aantal opgegeven uren te vermenigvuldigen met een in de offerte vermeld uurtarief? En staat in de offerte dat meerwerk na akkoord op basis van dat uurtarief zal worden doorberekend?

 

Wat was de precieze formulering van je mail? Heb je in je nieuwe inschatting duidelijk aangegeven dat het verschil in uren tussen de oude en de nieuwe inschatting een hogere projectprijs betekent?

 

Gaat het overigens om een substantieel bedrag of is het hooguit even slikken?

Link naar reactie
  • 0

Dit zijn de enige 4 artikelen in mijn freelance overeenkomst naar de klant:

 

Artikel 1.

Opdrachtgever verleent opdracht aan opdrachtnemer -gelijk opdrachtnemer als opdracht aanvaardt

van opdrachtgever- tot het verrichten van de volgende werkzaamheden:

- werkopdracht

- werkopdracht

 

Artikel 2.

Opdrachtnemer is vrij zijn werkzaamheden naar eigen inzicht in te richten en uit te voeren.

Opdrachtnemer zal met de uitvoering van de werkzaamheden beginnen op 25 sept 2015 jl. en er naar

streven de werkzaamheden gereed te zullen hebben omstreeks 9 okt 2015.

 

Artikel 3.

Opdrachtnemer ontvangt van opdrachtgever ter zake van de verrichtte werkzaamheden een

vergoeding van € 90,00 excl. BTW (per uur)

 

Declaratie van vergoeding en kosten zal geschieden na gereedkoming en aanvaarding van de

werkzaamheden door opdrachtgever en met afzonderlijke vermelding van omzetbelasting.

 

 

-------

 

Ik heb hem in een losse mail een indicatie gegeven per werkopdracht hoeveel ik denk dat het aan uren zou kosten.

En mondeling een discussie gehad dat projectprijs niet gaat werken omdat er zoveel derde partijen bij betrokken waren. "Geeft niet, maar dan is het tenminste een beetje afgebakend. Als jij maar tijdig aan geeft als je erover heen gaat". Waarna ik de overeenkomst met handgeschreven de ureninschatting achter elke werkopdracht ontving.

 

Tijdig aangegeven dat ik over de grens ging en hoeveel uur ik nog dacht nodig te hebben, met een "ok prima!" als reply.

 

Wellicht vind ik een goede oplossing met de klant, maar meerwerk blijft een hekel punt.

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

"Ik heb hem toen een nieuwe inschatting gegeven waarop ik een "Ok prima!" terug heb gekregen."

 

Het "Ok prima!" slaat toch duidelijk op de nieuwe inschatting?

En daarna heb je nog wekelijks een urenoverzicht gemaild zonder dar opmerkingen over te krijgen?

 

Ja hij heeft wekelijks een printscreen uit mijn logboek ontvangen met duidelijk in de mail het totaal vermeld.

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 1

Vervelende situatie voor je.

 

Ik denk dat het helemaal ligt aan de intenties en oprechtheid van de opdrachtgever.

Zelf heb ik kort geleden ook een klant gehad die overal met "Super!" en "Klinkt goed!" op antwoordde, maar juridisch zo gehaaid was dat hij zich nergens echt op vast legde.

In het begin las ik er overheen, je wilt ook niet meteen wantrouwend overkomen, maar na een paar van die mailtjes begon ik me echt zorgen te maken. Ik heb toen een duidelijke aanvulling op de offerte geschreven en om een schriftelijk "akkoord" gevraagd. Toen kwam de aap uit de mouw..

 

Kortom als de klant zegt "Ik bedoelde met "OK prima!" meer een soort van "bedankt voor de update" ", dan heb je juridisch gezien misschien een probleem. Ik weet niet of "OK prima!" gelijk staat aan "ik ben akkoord."

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

 

Tijdig aangegeven dat ik over de grens ging en hoeveel uur ik nog dacht nodig te hebben, met een "ok prima!" als reply.

 

 

Je hebt aangegeven dat je over de grens ging, je hebt niet aangegeven hoeveel geld het extra gaat kosten.

 

Ik heb ook wel eens aangegeven in een offerte op hoeveel uur de offerte gebaseerd was, dat betekent niet dat ik elk extra uur dan kan factureren, dan had de klant me op ook op uurtarief in kunnen huren.

 

Vaak heeft een klant een budget of past zijn budget aan op hetgeen geoffeerd wordt.

 

Wat je volgende keer in ieder geval anders moet doen, de overeengekomen hoofdsom facturen, maak voor het meerwerk een tweede factuur. Nu wodt je hele factuur tegengehouden.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is de relatieve projectoverschrijding? Afhankelijkheid van derden > wie huurt deze in?

 

Met de tweede alinea van Artikel 3 ligt alle macht bij opdrachtgever. Tip van RiVe is de beste, maar gereedkoming en aanvaarding is hier nog niet aan de orde.

 

Voortaan toch vasthouden aan een (verlaagd) uurtarief bij onzekere projecten. Van projectprijs naar feitelijk uren declaren (zonder korting?) begint het natuurlijk te wringen. Krijgt opdrachtgever op enige wijze nog meer dan overeengekomen?

 

Ok, prima! klinkt mij als voldoende, maar in het vervolg vraag je natuurlijk expliciet accoord op de meerkosten à...

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om zo'n 20% overschrijding.

Voor het nieuwe jaar was ik al op zoek naar een goed online boekhoudsysteem.

Ze hebben vaak net niet wat ik zoek en dat is uren loggen via een app en meerwerk offertes gemakkelijk uitsturen waarbij een link klik als een akkoord word gezien.

 

De meest aannemelijke oplossing is nu een selfhosted https://www.pancakeapp.com/ en deze uitbreiden.

Moneybird is opzich ook goed, maar dan moet je voor uren loggen weer naar een andere partner toe en dan tikken alle abonnementen ook wel aan.

 

Weet er iemand andere systemen die voor meerwerk zo'n "voor akkoord" mail kunnen uitsturen?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0
Nu de factuur op de mat ligt ontstaat er discussie.

"Met mijn feedback heb ik geen akkoord gegeven op extra uren" is zijn antwoord.

 

Hij heeft het meerwerk overigens wel geaccepteerd waarbij, gezien het verhaal, duidelijk was dat het om meerwerk ging.

 

Binnen dit kader is "OK, prima" op te vatten als een bevestiging.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Binnen dit kader is "OK, prima" op te vatten als een bevestiging.

Kan inderdaad zo zijn, maar ik zou dit nog steeds niet zo stellig willen beweren zonder de exacte tekst van de door TS verstuurde "meerwerk"-mail gezien te hebben.

 

Wat was de precieze formulering van je mail?

Link naar reactie
  • 0

In dit soort situaties gaat het inderdaad om de wijze waarop de e-mails over en weer zijn geschreven. Tussen jullie geldt dan wat jullie over en weer in redelijkheid mochten verwachten van elkaars berichten. Als duidelijk is dat met "OK, prima" bedoeld is dat de andere partij akkoord was met jouw voorstel of stelling daarvoor, dan is daarmee inderdaad akkoord gegeven. Maar zoals al door John is opgemerkt, zouden we daarvoor inderdaad de exacte tekst moeten zien van beide mails.

 

 

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.