• 0

Lid worden van of je aansluiten bij een branchevereniging.

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, in mijn geval wel, de Uneto-Vnii, geeft leden veel voordeel terug, het belangrijkste is om lid te mogen worden, is dat je beschikt over vereiste vakdiploma's, ingeschreven staat bij de KvK en over een bepaalde outtillage beschikt.

 

Klanten weten hierdoor dat als ze een loodgieter, elektricien, dakdekker of een ander beroep uit de installatiewereld inhuren of een opdracht verlenen aan een lid van Uneto- Vni dat deze minimaal beschikt over een opleiding op een bepaald niveau, in mijn geval is dat Technicus Sterkstroominstallaties.

 

In Nederland zie je veel auto's met een sticker erop, "lid van uneto-vni", dan weet je dat het een bedrijf is met een bepaald kennis niveau van de techniek van wat er op de auto staat.

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik de titel lees bedoel je in ieder geval de echte brancheverenigingen (dus niet keurmerk organisaties, of ondernemersverenigingen).

 

Ik ben benieuwd naar de reacties hierop: Dit hangt namelijk behoorlijk af van de branche waarin je zit.

 

 

 

Nee, ik bedoel ook clubs, zoals ZZP Nederland, FNVZZP e.d.

www.cijfermanager.nl

Link naar reactie
  • 0

Nee, ik bedoel ook clubs, zoals ZZP Nederland, FNVZZP e.d.

 

FNV ZZP

Prima club, goede rechtshulp. Vooral handenarbeid, creatieve en zware-beroepen.

Wel blijft het een tak van een vakbond en dat merk je in de belangenbehartiging en lobby naar de politiek: FNV ZZP heeft vooral moeite met een duidelijk standpunt over pseudo-ondernemerschap

 

ZZP Nederland

Van oorsprong voornamelijk een verkooporganisatie gericht op inkoopvoordeel. Groot geworden door de deal die oprichter Johan Marrink in 2005 maakte met Menzis voor collectieve ziektekostenverzekering voor zelfstandigen bij de invoering van de basisverzekering in 2006. Dit jaar is Johan afgezwaaid als boegbeeld (en werd opgevolgd door de persoon met wie hij in 2005 de deal bij Mensis maakte, maar voor zover mij bekend is Johan nog wel (mede)eigenaar van het verzekeringsbedrijf )

ZZPNL is wat mij betreft geen echte belangenbehartiger, daarvoor mist het ook bepaalde transparantie (en een te kiezen bestuur en ledenraad bijvoorbeeld). ZZP Nederland is nog steeds vooral een salesorganisatie, en op dat gebied best een goede, maar biedt haar leden ook juridisch advies, modelovereenkomsten en leveringsvoorwaarden.

 

Platform Zelfstandig Ondernemers (PZO).

Leek lange tijd een kopie van ZZP Nederland. Is nog steeds veel sales, collectief voordeel en kortingen op telecom, benzine, verzekeringen, administratie en rechtshulp, maar heeft zich - véél meer dan ZZP NL - ontwikkeld tot een echt serieuze en transparante belangenbehartiger voor individuele ZZP-ers en lidorganisaties. PZO heeft van VNO-NCW en MKB-Nederland een zetel in de SER (Sociaal Economische raad) gekregen.

 

Wat voor alle bovenstaande organisaties geldt is dat ze qua ledenaantallen een stuk kleiner zijn dan je zou verwachten (dit zijn cijfers uit 2014):

[*]FNV Zelfstandigen: 15.000

[*]ZZP Nederland: 30.000

[*]PZO: 20.000

 

Bij elkaar dus 65.000 leden op een potentieel van bijna 1 miljoen zelfstandigen. Verrassend voor organisaties die qua lidmaatschap spotgoedkoop zijn (paar tientjes per jaar) en zeker meer opleveren dan ze kosten.

 

Disclaimer

Ik ben zowel concurrent (op gebied van verzekeringen voor ZZP-ers) als - op enig moment - adviseur (op gebied van verzekeringen voor ZZP-ers) en business partner van alle 3 de organisaties geweest. Ik heb geen specifieke voor- of afkeur voor 1 of meer van deze 3: mijn in het verleden op Higherlevel vermelde reserves of zelfs afkeer had betrekking op 2 specifieke businesspartners waar ZZP NL en PZO destijds mee samenwerkten. Die samenwerkingen zijn beëindigd - om exact de redenen die ik destijds al aangaf (te veel verkoop, te weinig advies, en misleiding omtrent niet bestaande collectieve kortingen)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

 

Wat voor alle bovenstaande organisaties geldt is dat ze qua ledenaantallen een stuk kleiner zijn dan je zou verwachten (dit zijn cijfers uit 2014):

[*]FNV Zelfstandigen: 15.000

[*]ZZP Nederland: 30.000

[*]PZO: 20.000

 

Bij elkaar dus 65.000 leden op een potentieel van bijna 1 miljoen zelfstandigen. Verrassend voor organisaties die qua lidmaatschap spotgoedkoop zijn (paar tientjes per jaar) en zeker meer opleveren dan ze kosten.

 

 

ZZP Nederland heeft inmiddels meer dan 35.000 leden. (en heb van diverse kanten begrepen dat er het afgelopen jaar diverse brancheclubs met al hun leden zijn overgestapt naar deze zzp-club).

 

Zij zijn namelijk de enige die maar 2 tientjes per jaar kosten per lid.

PZO kort in 2016 voor 1 jaar €135 en

FNV ZZP in 2015 maar liefst €195.

 

Vind ik geen paar tientjes meer. :(

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

ZZP Nederland heeft inmiddels meer dan 35.000 leden. (en heb van diverse kanten begrepen dat er het afgelopen jaar diverse brancheclubs met al hun leden zijn overgestapt naar deze zzp-club).

 

Zij zijn namelijk de enige die maar 2 tientjes per jaar kosten per lid.

PZO kort in 2016 voor 1 jaar €135 en

FNV ZZP in 2015 maar liefst €195.

 

Vind ik geen paar tientjes meer. :(

 

Ik heb het met "een paar tientjes" wat ongelukkig geformuleerd inderdaad :-[ ;).

 

De door jou genoemde tarieven behoeven ook nog enige toelichting:

[*]Het lidmaatschap van FNV ZZP is inclusief bedrijfsrechtsbijstand en incassoservice. Deze dienst kost voor een ZZP-er los gemiddeld € 200,- tot € 250,- per jaar.

[*]Het tarief voor Het collectieve lidmaatschap van PZO is een stuk lager: € 28,50 per jaar.

[*]Dat ZZP NL met € 20,- het goedkoopste lidmaatschap kent is een feit...

...maar goedkoop is soms duurkoop. Zo kreeg ik dit jaar (via een HL fiscalist ) een ZZPer in de ICT met een Beroepsaansprakelijkheidsverzekering via ZZP NL met een premie van € 960,- per jaar. Een identieke dekking elders bleek € 435,- te kosten. Zo bleek het lidmaatschap van ZZP NL dus toch nog een vrij dure...

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Geen ervaring. Lang leve internet, dan zie ik bijvoorbeeld ook oversalarisadministratie.nl en HRBase met branchefora...

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat is misschien geen branchevereniging, maar daar kun je dezelfde vraag wel voorleggen aan vakbroeders en zusters. Wat zoek je eigenlijk? ;)

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. eerste link (Nirpa) werkt niet

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wij zitten bij 'echte*' brancheverenigingen in de relatiegeschenkenindustrie zoals de PPP en de PSI. Dat heeft wel degelijk nut. Ze brengen vakbladen uit, organiseren beurzen, geven juridische updates, clinics enzovoorts.

 

* ik ben nog altijd van mening dat 'zzp' geen branche is en we zo snel mogelijk moeten stoppen met alle ondernemers die geen personeel hebben over 1 kam te scheren.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

ik ben nog altijd van mening dat 'zzp' geen branche is

Dat is het inderdaad ook niet en daarom zijn deze inkooporganisaties ook geen brancheverenigingen.

 

Nirpa is dat bijvoorbeeld wel: een echte brancheorganisatie met toetredingseisen permanente educatie en tuchtrecht, en zelfs 2 registers (waar ook VNSa-leden gebruik van mogen maken).

Als ik TS was zou ik dus wel weten van welke organisatie(s) ik lid zou worden....en het zou me ook niet verbazen als lidmaatschap voor payrolorganisaties en salarisadministrateurs in de toekomst een vereiste wordt voor oa de beroepsaansprakelijkheidsverzekering

 

en we zo snel mogelijk moeten stoppen met alle ondernemers die geen personeel hebben over 1 kam te scheren.

Misschien moeten we ze ook niet allemaal "ondernemer" noemen ::).

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.