Op 10 februari 2012 heb ik een nieuwe Renault Trafic bij de plaaatselijke Renault dealer aangeschaft.
Het betreft een Trafic Ph3 gesloten bestel L1H1 T27 2.0 diesel, 90 pk.
De auto is altijd bij deze dealer in onderhoud geweest.
Op 11 november 2015 is de auto gestrand en door een berger afgevoerd naar de dealer.
Later op die dag werd ik door de dealer gebeld met de mededeling dat de distributieketting (dus niet een riem) was losgeraakt en de motor had beschadigd. "Reparatie kost € 11.000,00 en Renault Nederland biedt hiervan 30% coulance aan". De reparatiekosten overtreffen de dagwaarde van de auto voordat dit gebrek optrad.
Ik was en ben verbluft: deze auto is nieuw gekocht en na 3 jaar en 8 maanden met 116.000 km op de teller technisch total loss! Het kan toch niet zo zijn dat je hier genoegen mee moet nemen?
De dealer biedt vooralsnog geen andere oplossing aan dan hierboven genoemd.
Op de achterzijde van de aankoopfactuur staan de algemene leveringsvoorwaarden Bovag NDA voor consumenten. Op de destijds digital toegezonden koopovereenkomst wordt gesteld dat de Bovag voorwaarden voor zakelijk gebruik van toepassing zijn. Deze zijn niet (als bijlage) meegezonden.
Het verschil tussen de beide voorwaarden is dat bij de consumentenversie de 'wettelijke garantie' (BW 7:17) door Bovag 'onverlet' wordt gelaten, m.a.w. deze blijven van toepassing. In de zakelijke versie ontbreekt dit 'onverlet' laten maar aan de andere kant wordt dit ook niet nadrukkelijk uitgesloten.
Het lijkt mij dat ik de dealer moet aanspreken op de 'wettelijke garantie' omdat je mijns inziens van een nieuw aangeschafte bedrijfsauto een langere levensduur mag verwachten dan wat hier nu aan de hand is.
Graag advies en tips hoe ik dit het beste kan aanpakken. Alvast bedankt.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Bernard Kuipers
Bernard Kuipers
M.,
Op 10 februari 2012 heb ik een nieuwe Renault Trafic bij de plaaatselijke Renault dealer aangeschaft.
Het betreft een Trafic Ph3 gesloten bestel L1H1 T27 2.0 diesel, 90 pk.
De auto is altijd bij deze dealer in onderhoud geweest.
Op 11 november 2015 is de auto gestrand en door een berger afgevoerd naar de dealer.
Later op die dag werd ik door de dealer gebeld met de mededeling dat de distributieketting (dus niet een riem) was losgeraakt en de motor had beschadigd. "Reparatie kost € 11.000,00 en Renault Nederland biedt hiervan 30% coulance aan". De reparatiekosten overtreffen de dagwaarde van de auto voordat dit gebrek optrad.
Ik was en ben verbluft: deze auto is nieuw gekocht en na 3 jaar en 8 maanden met 116.000 km op de teller technisch total loss! Het kan toch niet zo zijn dat je hier genoegen mee moet nemen?
De dealer biedt vooralsnog geen andere oplossing aan dan hierboven genoemd.
Op de achterzijde van de aankoopfactuur staan de algemene leveringsvoorwaarden Bovag NDA voor consumenten. Op de destijds digital toegezonden koopovereenkomst wordt gesteld dat de Bovag voorwaarden voor zakelijk gebruik van toepassing zijn. Deze zijn niet (als bijlage) meegezonden.
Het verschil tussen de beide voorwaarden is dat bij de consumentenversie de 'wettelijke garantie' (BW 7:17) door Bovag 'onverlet' wordt gelaten, m.a.w. deze blijven van toepassing. In de zakelijke versie ontbreekt dit 'onverlet' laten maar aan de andere kant wordt dit ook niet nadrukkelijk uitgesloten.
Het lijkt mij dat ik de dealer moet aanspreken op de 'wettelijke garantie' omdat je mijns inziens van een nieuw aangeschafte bedrijfsauto een langere levensduur mag verwachten dan wat hier nu aan de hand is.
Graag advies en tips hoe ik dit het beste kan aanpakken. Alvast bedankt.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51135-non-conformiteit-nieuw-aangeschafte-bedrijfsauto/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag