• 0

IB aftrek werkkleding met beeldmerk 70cm aan binnenkant?

Belastingdienst

Werkkleding is kleding die u (bijna) uitsluitend kunt dragen in het kader van uw onderneming. Dit moet blijken uit de uiterlijke kenmerken van de kleding (bijvoorbeeld:een uniform of overall). Is de kleding ook geschikt om buiten uw onderneming te dragen? Dan moet de kleding zijn voorzien van een beeldmerk met een oppervlakte van minimaal 70cm2. Het beeldmerk moet verwijzen naar uw onderneming.

 

Definitie beeldmerk

een merk dat bestaat uit een verweving van letters en beelden met de bedoeling een snelle en indringende herkenbaarheid op te leveren.

 

bv colbert met beeldmerk aan de binnenkant/voering wel mogelijk? Iedereen kan het herkennen, behalve als ik het aanheb, maar daarover zie ik specifieke verwijzing.

 

mod edit, titel aangepast aangezien dit geen BTW vraag maar een IB vraag is.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1

Misschien kun je aangeven wáár in de btw-regelgeving jij dat getal van 70 cm2 voor logo's op werkkleding hebt gevonden?

Als jij een colbertje aanschaft voor zakelijk gebruik, en je gebruikt dat colbertje voor zogeheten btw-belaste prestaties (je maakt er de bakplaat mee schoon in een visrestaurant), dan is de btw volgens mij gewoon aftrekbaar.

 

Gebruik je het colbertje ook privé, maak dan een splitsing.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Op de site van de Belastingdienst lees je dat het tweeledig is:

 

Of het moet uiterlijke kenmerken hebben of een type kleding zijn dat bijna uitsluitend geschikt is voor het dragen tijdens het werk/ in de werkomgeving,

 

of er moet en beeldmerk zijn met een oppervlakte van minimaal 70cm2.

 

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/zakelijke_kosten/aftrek_van_kosten

 

We hebben het hier echter niet over de BTW maar over de INKOMSTENBELASTING

 

 

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie
  • 1

Besluit van 6 augustus 2002, nr. CPP2002/1351M

 

Werkkleding

Artikel 15a, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Wet op de loonbelasting 1964 bepaalt dat tot de vrije vergoedingen behoren vergoedingen (en op grond van artikel 17, tweede lid van deze wet ook de verstrekkingen), in redelijkheid, ter zake van werkkleding, met inachtneming van bij ministeriële regeling te stellen regels. Op grond van artikel 24 van de Uitvoeringsregeling loonbelasting 2001 wordt kleding in dit verband slechts als werkkleding aangemerkt indien zij:

 

a. uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt is om tijdens de vervulling van de dienstbetrekking te worden gedragen (zie hierna onder punt 3), of

 

b. is voorzien van een of meer duidelijk zichtbare, aan de inhoudingsplichtige gebonden beeldmerken (logo’s) met een oppervlakte van tezamen ten minste 70 cm2 (zie hierna onder punt 4).

 

4. Werkkleding door beeldmerken (logo’s)

Kleding die niet uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt is om bij het vervullen van de dienstbetrekking te worden gedragen, wordt slechts als werkkleding aangemerkt indien de kleding is voorzien van één of meer duidelijk zichtbare, aan de inhoudingsplichtige gebonden beeldmerken met een gezamenlijke oppervlakte van tenminste 70 cm².

 

Tenminste 70 cm²

Op de vraag of de 70 cm² voorwaarde per kledingstuk of voor alle kledingstukken tezamen geldt, heb ik eerder (Besluit van 20 december 2000, nr. CPP2000/3086M) geantwoord dat de 70 cm² voorwaarde per kledingstuk geldt. Dit betekent bijvoorbeeld dat wanneer een colbert is voorzien van een of meer duidelijk zichtbare beeldmerken met een gezamenlijke oppervlakte van tenminste 70 cm², de bijpassende pantalon uitsluitend tot de werkkleding kan worden gerekend als ook deze is voorzien van één of meer duidelijk zichtbare beeldmerken met een gezamenlijke oppervlakte van tenminste 70 cm².

 

Aan inhoudingsplichtige gebonden beeldmerk

Aan de voorwaarde dat het beeldmerk aan de inhoudingsplichtige moet zijn gebonden, is ook voldaan als het beeldmerk is gebonden aan een voor derden kenbare bedrijfsorganisatie waartoe de inhoudingsplichtige zakelijk behoort. Dit was het geval bij een motorrij-instructeur die motorrijkleding aanschafte (Hof Amsterdam, 24 januari 2001, rolnr. 00/0050, VN 2001/35.16). Het hof oordeelde dat in beginsel geen sprake was van werkkleding. Slechts één jas, welke was voorzien van twee beeldmerken met een gezamenlijke oppervlakte van 70 cm², met de teksten “gediplomeerd motorrij-instructeur” en “KNMV “ werd aangemerkt als werkkleding. Het hof was van oordeel dat de op de beeldmerken vermelde teksten duiden op de werkzaamheden van belanghebbende en dat deze beeldmerken daarom voldoen aan de voorwaarden dat zij zijn gebonden aan de werkgever.

 

In dezelfde lijn kan gedacht worden aan een polo of sweater met een logo van de “Erkende verhuizers” die verstrekt wordt aan een werknemer van een verhuisbedrijf. Ook in een dergelijk geval is naar mijn oordeel sprake van een aan de inhoudingsplichtige gebonden beeldmerk.

 

zie ook:

 

ECLI:NL:GHAMS:2003:AF9263

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:GHARN:2008:BG1767

 

ECLI:NL:GHAMS:2010:BL5617

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:GHAMS:2010:BL5617

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

? Mijn bericht mist er nu tussenuit ?

 

"Op de site van de Belastingdienst lees je dat het tweeledig is:

 

Of het moet uiterlijke kenmerken hebben of een type kleding zijn dat bijna uitsluitend geschikt is voor het dragen tijdens het werk/ in de werkomgeving,

 

of er moet en beeldmerk zijn met een oppervlakte van minimaal 70cm2.

 

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/zakelijke_kosten/aftrek_van_kosten

 

Volgens mij hebben we het hier echter niet over de btw maar over de Inkomstenbelasting"

 

 

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie
  • 0
? Mijn bericht mist er nu tussenuit ?

 

Bericht met alleen een . (punt) heb ik offline geplaatst. Edit: dit blijkt nu toch meer inhoud te hebben en is opnieuw toegevoegd. Ik ga het topic wel even verplaatsen naar het juiste board (van KvK, UWV en overige juridische naar fiscale zaken).

 

Modgroet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

bv colbert met beeldmerk aan de binnenkant/voering wel mogelijk?

Eén van de vertalingen van het woord beeld is, "voorstelling van iets in de geest: ik kan me nog geen helder beeld van de situatie vormen"

Zo ook deze vraag over een beeldmerk aan de binnenkant van een jas, wat je niet mag zien tijdens het dragen ervan :-\ Dit is niet de bedoeling van de bedoelde post "reclame" in de zin van de wet inkomstenbelasting maar deze vraag lijkt mij dat dit uitsluitend is ingegeven om een fiscaal voordeel te behalen bij een kleding aanschaf (lees: aftrekpost)

 

 

Link naar reactie
  • 0

De bepaling van de bel dienst is helder.

Maar....hoe zit het dan met schoenen? Met stalen neuzen is het duidelijk, maar ik zit bijvoorbeeld te denken aan een postbode. Die loopt wat af tijdens zijn routes. Waar de "dikke bmw" keurig 19 ct per km krijgt voor zijn verplaatsingen, daar moet de postbode het geheel zonder doen, want 'die schoenen kun je ook in het dagelijks leven wel aan" ?

Ik dacht me toch iets te herinneren dat postbodes/ ziekenverzorgers etc ook schoeisel vergoed krijgen.

(en dus de zzp-ziekenbroeder de schoenen af mag trekken)

Link naar reactie
  • 0

Over aftrek van werkkleding zijn de regels hiervoor, volgens mij, duidelijk.

 

Artikel 1

Deze regeling geeft uitvoering aan artikel 9C, vijfde lid, onderdeel b, van de Wet inkomstenbelasting BES en artikel 6C, derde lid, van de Wet loonbelasting BES.

 

Artikel 2

1. In deze regeling wordt verstaan onder werkkleding:

a. kleding, met inbegrip van schoeisel, die gedurende het uitoefenen van de dienstbetrekking of gedurende bepaalde perioden daarvan, moet worden gedragen en die uitsluitend of nagenoeg uitsluitend daarvoor geschikt is; of

b. kleding, met inbegrip van schoeisel, waarvan het gebruik gedurende het uitoefenen van de dienstbetrekking of gedurende bepaalde perioden daarvan, zodanig is dat privé-gebruik daarna geheel of nagenoeg geheel niet mogelijk is.

 

2. In afwijking van het eerste lid, onderdeel a, wordt kleding die niet uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt is om gedurende het uitoefenen van de dienstbetrekking of gedurende bepaalde perioden daarvan te dragen, als werkkleding aangemerkt indien:

a. de kleding is voorzien van een of meer duidelijk zichtbare, aan de inhoudingsplichtige gebonden beeldmerken met een oppervlakte van tezamen ten minste 70 vierkante centimeter en

b. deze beeldmerken onlosmakelijk aan de kleding zijn aangebracht.

 

3. Voor de toepassing van dit artikel wordt een kledingsstuk, dat een onlosmakelijk onderdeel is van de werkkleding, als werkkleding aangemerkt. Het is daarbij niet relevant of vorengenoemd onderdeel van de werkkleding in het privé-leven gedragen zou kunnen worden.

 

Artikel 3

1. De inspecteur kan, op schriftelijk verzoek van de belastingplichtige dan wel de inhoudingsplichtige, vaststellen of de kleding als werkkleding kan worden aangemerkt.

2. De inspecteur beslist bij voor bezwaar vatbare beschikking op het in het eerste lid bedoelde verzoek.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.