• 0

Internationale BTW

Beste forum leden,

 

Ik heb een vraag waar ik ook niet zou weten waar en hoe ik zou moeten zoeken.

 

Het betreft BTW met B2B, die op zijn beurt weer B2C doet voor mij.

 

Ik heb te maken met 2 bedrijven. Een in de US en de ander in de UK.

 

Het US bedrijf is Patreon en het UK bedrijf is Itch.io.

Het is een soort van marktplein en ik heb via hun te maken met B2C.

 

Beide bedrijven geven aan alle administratie rondom de BTW af te handelen en ook afdragen, zodat ik niet al die administratie heb per land en klant.

 

Technisch heb ik nu te maken met B2B lijkt mij.

 

Hoe vertaalt zich dit naar de BTW aangifte?

 

Ik krijg per maand een rekening met de bedragen die ik van hun krijg, dus ik stuur zelf geen factuur. Je zou het kunnen zien als een debetnota.

 

Kort samengevat het ik niet rechtstreeks te maken met B2C en worden de BTW zaken voor mij geregeld en afgedragen en heb ik dus te maken met B2B.

 

Hoe zit dit belastingtechnisch in elkaar, waar zou ik moeten beginnen met informatie inwinnen?

 

Groeten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb vluchtig gekeken naar "itch.io".

Naar mijn mening verricht je via hen toch een B2C (digitale) dienst (jij verkoopt jouw games online, via een download neem ik aan, en zij vragen daar provisie over omdat je hun platform gebruikt). Dat maakt het heel ingewikkeld allemaal.

 

Eigenlijk moet je dan weten uit welk land de koper komt, zodat je de juiste (lokale) BTW kan verantwoorden. Denk je dat zij dit zullen/kunnen doorgeven?

 

Aan de andere kant lijkt het (in de eerste instantie tenminste) alsof de afnemer volledig vrij wordt gelaten of hij wel/niet een (vrijwillige) bijdrage betaalt. En dan is de vraag maar of er überhaupt sprake is van BTW.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben helemaal vergeten er de documentatie bij te doen, mijn excuses daar voor.

 

Hier is de documentatie van Itch.io:http://itch.io/docs/creators/payments

 

Vooral het kopje 'VAT support' is van belang. Ik ga gebruik maken van 'Collected by itch.io & paid later'. Dan regelen zij de BTW, anders niet.

 

Voor Patreon bevind het stuk zich hier:

https://patreon.zendesk.com/hc/en-us/articles/205259549-How-does-VAT-work-on-Patreon- en hier https://www.patreon.com/posts/1817433

 

Ik heb ook nog in het Handboek ondernemen gekeken en daar staat een stuk in 12.7.2.

 

Hier zeggen ze dat ik Nederlandse BTW ben verschuldigd, maar dat dit weer als voorbelasting eraf mag, Hoe werkt dat dan weer? Dan betaal ik per saldo ook niks, lijkt mij.

 

De bedragen komen overigens binnen als USD en niet EUR.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het gevoel dat je twee dingen door elkaar haalt:

 

- De BTW die jij (eventueel) verschuldigd bent over je B2C diensten (en dus eventueel in andere EU landen).

- De BTW die zij aan jou berekenen over de provisie/commissie. Die wordt aan jou verlegd, want dat is wél B2B.

 

Als ik dat stuk (van itch.io) lees, dan lijkt het toch wel alsof zij gaan bijhouden uit welk land je verkoop komt...

En dan hoef je (kennelijk) alleen zelf het (door hen bepaalde bedrag) zelf overmaken....

Lijkt het dan. Ben benieuwd.

Link naar reactie
  • 0

Na nog een (paar :P ) keer goed gekeken te hebben naar 12.7.2 van het handboek komen de vraagtekens pas echt op ???

 

De 2 bedrijven verlenen een dienst voor mij (een platform aanbieden) ik krijg een factuur van hun, maar dan in debet vorm. Dus welke vorm moet ik nou volgen van het handboek ???. Ik kan geen factuur naar hun sturen (ik krijg al een debetnota), en waarschijnlijk heb ik hun BTW nummer ook niet.

 

Kort samengevat: Bedrijven verlenen dienst en geven mij geld.

 

Het is weer lekker ingewikkeld :P

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het gevoel dat je twee dingen door elkaar haalt:

 

- De BTW die jij (eventueel) verschuldigd bent over je B2C diensten (en dus eventueel in andere EU landen).

- De BTW die zij aan jou berekenen over de provisie/commissie. Die wordt aan jou verlegd, want dat is wél B2B.

 

Als ik dat stuk (van itch.io) lees, dan lijkt het toch wel alsof zij gaan bijhouden uit welk land je verkoop komt...

En dan hoef je (kennelijk) alleen zelf het (door hen bepaalde bedrag) zelf overmaken....

Lijkt het dan. Ben benieuwd.

 

Ik had je bericht niet gezien voordat ik mijn vorige bericht plaatste, sorry.

 

Ik haal even 2 citaten van de 2 bedrijven wat betreft de BTW

 

Good news! Patreon will handle the collection, filing, and remittance of VAT payments on behalf of our creators. The cost of VAT will be carried by EU patrons. As always, thank you for your patience and feedback. Patreon has your #vatmess covered so you can do what you do best: create.

 

en

 

When using the Collected by itch.io model however, both those features are enabled by default, and itch.io pays tax quarterly on your behalf to the UK VAT authority, with whom we are registered.

 

Hoe ik het begrijp regelen zij alles wat betreft B2C btw en heb ik daar niks mee te maken

Link naar reactie
  • 0

Maar ik bedoelde iemand die dit voor je regelt (dus aangiften doen e.d.).

Er zijn aanbieders zat.

 

En even over de stelling "Hoe ik het begrijp regelen zij alles wat betreft B2C btw en heb ik daar niks mee te maken":

 

Ik weet niet precies wat zij bedacht hebben, maar ik denk dat zij je zullen doorgeven hoeveel BTW je waar verschuldigd bent. Zo lijkt het.

Maar je zal het toch zelf (met jouw eigen aangifte) moeten aangeven en betalen. Ook als zij de bedragen voor je ophoesten.

 

Althans kan ik mij geen andere situatie voorstellen. *)

 

 

-------------------------------------------------------------------

 

*)

 

(Toelichting op mijn 'argwaan':

Ik kan bijvoorbeeld BTW van iemand aangeven - zij moeten het wel zelf betalen trouwens, want ik ben Sinterklaas niet! - maar daar is dan wel het nodige voor nodig:

- Ik moet een certificaat kopen dat mij als intermediair identificeert bij het versturen van bestanden.

- Ik moet mij persoonlijk identificeren bij de uitgever van het certificaat - dat wordt allemaal vastgelegd 'face-to-face'.

- Ik moet NL software kopen, zodat ik de aangiften kan doen en versturen naar de fiscus.

- Ik zorg er wel voor dat ik gemachtigd ben om dit namens belastingplichtige te doen.

 

Hoe in vredesnaam een 'itch.io' uit de UK dit logistiek moet gaan doen namens een gameontwikkelaar in NL, daar kan ik mij geen voorstelling van maken.

Vandaar dus.)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry als ik bot klink, maar ik probeer het duidelijk te krijgen ;)

 

Hoe ik het begrijp zijn zij meer dan een tussen persoon. Zij zijn de connecties tussen de klant (particulier) en zichzelf. Daar zijn zij de BTW verschuldigd van die transactie (dit is verschillend per land).

 

Vervolgens als dit gebeurt is, betalen zij mij uit. Deze transactie is volledig B2B. Deze transactie gebeurd tussen het bedrijf en mijn bedrijf (hier zou dan geen BTW moeten zitten, want beide bedrijven zijn buiten nederland)

 

Er vinden dus 2 afzonderlijke transacties plaats, in plaats van 1 directe transactie van particulier naar mij

 

Dus:

particulier --> Patreon/Itch [bTW naar hun MOSS]

Nieuwe transactie:

Patreon/Itch --> Mijn bedrijf.

 

Dus zij doen niet direct de BTW voor mij regelen, maar voor zichzelf.

 

Hier zijn beide stukken, volledig geciteerd

 

Patreon:

Instead of putting the burden on Patreon creators to collect and calculate VAT chargeable to EU-based patrons, Patreon will handle it. We will automatically present and collect VAT at the applicable rate from EU-based patrons, and we will also take care of the filing and remittance of VAT payments made by patrons for digital services provided by our creators through Patreon. Creators, whenever you see your patrons’ pledges, payments, account balances, etc. on Patreon, VAT chargeable to patrons for digital services has already been deducted.

 

Itch:

European VAT laws dictate that any business, when selling to customers currently located in the European Union, must collect value-added tax (VAT) according to the current rate of the country the seller is buying from.

 

"Note that EU-VAT also applies to non-EU business, and that it’s the country one is buying from, not living in, that is taken into account.

To help you comply with this legislation, itch.io allows you:"

 

To collect billing addresses whenever someone purchases one of your items from an EU country.

To calculate the right VAT amount to collect, and bill it on top of the base item price.

With the Direct to you model, you are responsible for registering at a VAT MOSS and paying the tax collected. You can export all the necessary information about your transactions for your quarterly reporting from your dashboard. itch.io automatically collects address and geo-location from IP address for any buyers when necessary.

 

When using the Collected by itch.io model however, both those features are enabled by default, and itch.io pays tax quarterly on your behalf to the UK VAT authority, with whom we are registered.

 

Als ik dus zelf ook de btw van de particulieren afdraag, dan is er toch 2 keer BTW over het zelfde stuk afgedragen en dat lijkt mij niet te kloppen. (wel makkelijk voor de belastingdienst :P)

Link naar reactie
  • 0

Als ik dus zelf ook de btw van de particulieren afdraag, dan is er toch 2 keer BTW over het zelfde stuk afgedragen (...)

 

Nee, dat begrijp je verkeerd.

Zij geven alleen aan je door hoeveel je moet aangeven en betalen in elk land.

 

Verder geven zij het geld dat betaald is, minus hun provisie, aan jou door. En zij verleggen de BTW op hun dienstverlening naar jou (moet jij dus hier in NL aangeven in je aangifte - zij doen een ICP in de UK, als het goed is).

 

Dat zou ik tenminste denken, maar als je het leest dan...

 

Nogmaals: Ik zie niet zo in hoe zij in de UK dit voor jou zullen doen, maar misschien hebben zij een methode hier voor en dan hoef je het uiteraard niet nog een keer te doen.

Dan zal je moeten afwachten waar zij straks mee komen dan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Peter? Als ze alleen aan mij doorgeven hoeveel ik moet betalen, waarom geven ze dan dit antwoord?

 

VAT chargeable to patrons for digital services has already been deducted.

 

en

 

itch.io pays tax quarterly on your behalf to the UK VAT authority

 

Dan betalen zij toch al de BTW of lees ik dat verkeerd?

Link naar reactie
  • 0

Ja, het lijkt er wel op als je dit zo ziet dat zij toch een methode hebben om het 'voor jou te doen'...

 

Maar ik ken die methode niet! Ik ken die hele organisatie niet trouwens.

 

(En eerlijk gezegd weet ik helemaal niet wat een "patron" moet voorstellen van dat US bedrijf.)

 

Als zij het voor je regelen (en eventueel geld inhouden), dan hoef je verder niets te doen (wat het B2C gebeuren betreft!), anders wel.

Wacht het dan maar af. Je kan het aan de hand van hun overzichten straks zien (althans: iemand met fiscale kennis kan dat zien).

Link naar reactie
  • 0

Rubrieken zijn van OB 2015

 

Gewoon Nederlandse 21% BTW toch?

 

Gewoon de standaard verlegging(2a is voor binnenland, dus dat is hiet niet) en dan dat bedrag weer als voorbelasting(5b) aftrekken?

 

Waar zou het bedrag dan moeten komen?

 

4a en 4b lijken mij logies, dat is 'Prestaties vanuit het buitenland aan u verricht'.

 

Dat lijkt overeen te komen met de transactie: Patreon/Itch -> mijn bedrijf

 

 

Ik denk dat ik er uit ben ;D ;D

 

Laat nog even weten of dit goed is peter? Alvast mijn dank ervoor en voor de tijd die u erin heb gestoken!

 

Deze zijn voor jouw: ;D ;D

 

 

Link naar reactie
  • 0

4a en 4b zijn inderdaad de juiste rubrieken in deze. Zelf dus 21% BTW uitrekenen (bovenop hun provisie) en aangeven.

 

En het BTW bedrag kan je ook als voorbelasting (5b) weer aftrekken.

 

(De BTW bedragen bij 4a en 4b tellen overigens niet mee bij de berekening van een eventuele vermindering voor kleine ondernemers.)

 

 

Overigens heb ik gevonden hoe het nou precies zit met de B2C diensten:

Het heeft allemaal te maken (voor de liefhebbers!) met een zgn. 'commissionairsdienst' (Art. 9bis Verordening nr. 282/2011/EG).

Hierin wordt bepaald dat de tussenpersoon (derde partij) als commissionair handelt in dit soort gevallen.

 

En dan is hier sprake van twee diensten:

- Een van jou aan bijvoorbeeld "itch.io" (B2B).

- Een van hen aan de consument (B2C).

 

En dan klopt het natuurlijk dat zij dit "MOSS-gedoe" allemaal regelt. Maar niet "voor jou", maar gewoon voor henzelf.

 

En dan moet jij dus de BTW op jouw diensten richting hen verleggen, als zij in een ander EU land gevestigd zijn. En een ICP opgaaf doen. Zij kopen dan dus als het ware jouw diensten in en verkopen deze door aan consumenten.

 

Maar eerst zien waar zij nou werkelijk mee aankomen straks, qua afrekeningen etc. dus...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.