• 0

BTW globalisatie versus balans

Goedenavond,

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik kom er niet uit met mijn BTW in de balans. Ik verkoop auto’s en maak gebruik van de globalisatieregeling. Het gaat mij om het principe, dus gebruik even een eenvoudig voorbeeld.

 

Stel:

Openingsbalans is € 4000,-, zijnde Activa € 4000,- in kas, Passiva € 4.000,- eigen vermogen.

Ik koop 2 auto’s, 1x € 500,- en 1x € 1000,-. Mijn Activa wijzigt in € 2.500,- kas en € 1.500,- voorraden.

Vervolgens verkoop ik de auto van € 1000,- voor € 2200,-. Mijn Activa wijzigt dan in € 4.700,- kas en € 500,- voorraad.

 

Ik gebruik de globalisatieregeling en moet over het tijdvak afdragen (2200-1500=700*(21/121))= € 121,-. Ik betaal deze en hierdoor wijzigt mijn Activa in € 4.579,- kas en € 500,- voorraad.

 

Vervolgens moet ik het jaar afsluiten en de winst/verlies berekening maken en de balans.

Winst/verlies is: Netto verkoop = (2200-((2200-1000)*(21/121)) = € 1.992 minus inkoop € 1.000,- = € 992,- winst. De winst wordt toegevoegd aan het eigen vermogen.

Dus activa = kas + voorraad = € 4.579 + € 500 = € 5079.

Passiva is begin eigen vermogen + winst = € 4000 + € 992 = € 4.992.

Hiermee heb ik dus geen balans en is het verschil de BTW van de globalisatie versus de BTW over het resultaat. Moet ik dan alsnog de € 87,- verschil aan BTW afdragen en deze dus meenemen in de passiva? Zo ja, wat heeft dan de globalisatieregeling voor zin? Of zie ik iets anders over het hoofd?

voorbeeldbalans.pdf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Globalisatie betekent dat je de winstmarge per tijdvak bepaalt en niet per goed.

Je kijkt dus bijvoorbeeld in het eerste kwartaal naar voor hoeveel geld je auto's ingekocht hebt en voor hoeveel geld je auto's verkocht hebt.

 

Als je voor 2.000 ingekocht hebt en voor 3.000 verkocht hebt is dus de marge: 1.000 euro. En daar ben je dan BTW over verschuldigd.

 

Als je geen globalisatie zou toepassen, dan zou je de marge per verkochte auto moeten bepalen. Dus zoiets als:

"Ik heb twee auto's verkocht in het 1e kwartaal voor 3.000 euro. De ene heb ik ingekocht in 2013 voor 500 euro en de andere vorige maand voor 1.000 euro. Dus is mijn marge in het 1e kwartaal 1.500 euro."

 

En over die 1.500 euro marge ben je dan BTW verschuldigd. Dat is het verschil.

 

Overigens heeft dit niets met je balans te maken (het is natuurlijk wel zo dat je voorraad op de balans staat en je BTW schuld ook - maar dat heeft niets met deze margeberekening te maken).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Lisher,

 

Je doet bijna alles goed, alleen de winstberekening klopt niet helemaal.

Hierbij blijft de (onverkochte) auto van € 500 buiten beschouwing.

 

De verkoopprijs van de verkochte auto is € 2.200.

De inkoopprijs van de verkochte auto is € 1.000

De winst inclusief BTW is dan € 1.200

Vervolgens draag je € 121 BTW af

Uiteindelijk is je winst exclusief BTW dan € 1.079

 

Activa: Kas + voorraad = € 4.579 + € 500 = € 5.079

Passiva: Eigen vermogen begin boekjaar + winst = € 4.000 + € 1.079 = € 5.079

En ziehier het zo gewenste evenwicht.

 


Als gevolg van de margeregeling verschuift de BTW-afdracht. Nu heb je een voordeeltje van € 87, maar bij verkoop van de andere auto kan dat weer teniet worden gedaan.

 


Overigens had je in dit voorbeeld gebruik kunnen maken van de Kleine ondernemersregeling en geen BTW hoeven af te dragen, maar in de praktijk zijn bedragen waarschijnlijk wat hoger.

 


Wellicht ten overvloede: als je in een jaar een negatieve marge hebt, laat deze negatieve marge dan door de belastingdienst in een beschikking vaststellen. Dan mag je deze "meenemen" naar een volgend jaar.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.