• 0

Dure auto zakelijk of prive?

Hallo beste mensen,

 

Ik heb een vraag die al vaak is gesteld op verschillende topics op higerlevel, waar ik veel van heb geleerd overigens.

 

Ik ben een startende ondernemer, januari 2015. Nu wil Ik een mooie auto aanschaffen, echter zit ik met het welbekende dillemma: Zakelijk of prive?

 

Het gaat om een auto met een cataloguswaarde van €68.000,- met 20% bijtelling. Het gaat om een tweedehands auto, half jaar oud, en de daadwerkelijke kosten zullen waarschijnlijk lager zijn dan de bijtelling. Zakelijk zal ik weinig kilometers gaan rijden, maar wel meer dan 500 km.

 

Mijn vraag is dan ook of ik de auto dan prive moet aanschaffen door Middel van een lening van mijn eigen zaak of toch zakelijk moet gaan rijden?

 

Ik hoop hier geholpen te worden om de juiste keuze te maken en weer wat wijzer te worden.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Peter, bedankt voor je reactie.

 

Het gaat om een eenmanszaak. De inkomsten zijn op zich hoog genoeg om de auto aan te schaffen.

Ik heb ook relatief weinig kosten vergeleken met de omzet, waardoor ik dus een hoge uitgave wil doen. Op deze manier zou ik de autokosten kunnen aftrekken van de winst, waardoor ik dus minder winst draai over het gehele jaar en dus minder belasting dien af te dragen.

Link naar reactie
  • 0

...waardoor ik dus minder winst draai over het gehele jaar en dus minder belasting dien af te dragen.

En je dus ook onder de streep minder overhoudt. Als je het je kan veroorloven is het prima, maar je zou niet de eerste zijn die in de financiele shit terecht komt doordat die leuke auto jarenlang veel geld kost.

 

Over wat slimmer is laat ik het over aan degenen die er veel meer van weten dan ik. :)

 

Link naar reactie
  • 0

De autokosten zijn ongeveer 600 euro per maand, exclusief de bijtelling.

 

Dan heb je dus fiscaal gezien 0,- euro aan autokosten.

 

Want je hebt een bijtelling van 13.600,- (20% x 68.000,-) die gemaximeerd wordt tot de werkelijke autokosten van 7.200,- (12 x 600,-).

 

En (kosten van) 7.200,- minus 7.200,- is nog altijd nul.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om een tweedehands auto, half jaar oud, en de daadwerkelijke kosten zullen waarschijnlijk lager zijn dan de bijtelling

 

 

Hier geen je toch zelf het antwoord al. Als de kosten lager zijn dan de bijtelling dan is de aftrek €0. Dan voor de IB dus altijd privé aankopen. Je kan de auto wel van de zakelijke bank betalen.

Misschien is het voor de OB nog wel interessant om hem zakelijk te zetten, dat zou je uit moeten rekenen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dan zal TS wel een (sluitende) kilometeradministratie moeten bijhouden, om de wettelijke regeling inzake BTW op het privégebruik te kunnen toepassen, want met de forfaitaire regeling (2.7% of 1.5% van de oorspronkelijke cataloguswaarde) blijft er maar bar weinig over van de voorbelasting na correctie voor privégebruik met dit soort cataloguswaarden (waarschijnlijk helemaal niets zelfs).

 

 

Link naar reactie
  • 0
Zakelijk zal ik weinig kilometers gaan rijden, maar wel meer dan 500 km.

 

Niet mijn expertise, toch 3 opmerkingen:

[*]Kennelijk begrijpt TS niet dat de 500 kilometer grens niet voor zakelijk gebruik geldt, maar juist voor het privé gebruik in relatie tot de bijtelling?

[*]Kans is groot dat het zakelijke gebruik hier minder is dan 10%. In dat geval kan de auto toch sowieso niet zakelijk aangeschaft worden

[*]Indien toch wel zakelijk, bij voorbeeld 20% zakelijk gebruik: de bijtelling is in dat geval ook niet 20% maar (100-20)- (24-20) = 76% van de catwaarde ivm excessief privé gebruik. Vanwege de begrenzing van de bijtelling tot de daadwerkelijke kosten is dit uiteraard lood om oud ijzer, maar wel relevant als de autokosten hoger blijken: ook dan nog steeds vrijwel geen zakelijk voordeel

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Zakelijk zal ik weinig kilometers gaan rijden, maar wel meer dan 500 km.

 

Niet mijn expertise, toch 3 opmerkingen:

[*]Kennelijk begrijpt TS niet dat de 500 kilometer grens niet voor zakelijk gebruik geldt, maar juist voor het privé gebruik in relatie tot de bijtelling?

[*]Kans is groot dat het zakelijke gebruik hier minder is dan 10%. In dat geval kan de auto toch sowieso niet zakelijk aangeschaft worden

[*]Indien toch wel zakelijk, bij voorbeeld 20% zakelijk gebruik: de bijtelling is in dat geval ook niet 20% maar (100-20)- (24-20) = 76% van de catwaarde ivm excessief privé gebruik. Vanwege de begrenzing van de bijtelling tot de daadwerkelijke kosten is dit uiteraard lood om oud ijzer, maar wel relevant als de autokosten hoger blijken: ook dan nog steeds vrijwel geen zakelijk voordeel

 

 

 

Bij de zakelijke auto wordt niet die 10% maar minimaal 500 km zakelijk aangehouden. Dus dat gedeelte klopt wel. Het probleem van excessief privé gebruik kan vervolgens wel aan de orde zijn maar ik maak maar weinig mee dat de belastingdienst daar iets mee doet als de onderneming een redelijke omzet heeft.

 

Link naar reactie
  • 0

het lijkt mij niet, dat een startende ondernemer, die dus nog van alles aan zijn hoofd heeft, maar toch € 600 pm voor een auto op kan brengen, zich druk wil maken om een sluitende km-registratie bij te houden.

Bovendien was dat de vraag ook helemaal niet: "zakelijk zal ik weinig kms maken, maar wel meer dan 500"

 

 

Link naar reactie
  • 0

het lijkt mij niet, dat een startende ondernemer, die dus nog van alles aan zijn hoofd heeft, maar toch € 600 pm voor een auto op kan brengen, zich druk wil maken om een sluitende km-registratie bij te houden.

Wie zegt of suggereert dat dan? Het woord kilometerregistratie was - tot aan jouw reactie - nog niet in dit topic gevallen?

 

Los daarvan: het zal je verbazen hoe veel ondernemers opeens prima in staat zijn om een kilometerregistratie bij te kunnen en willen houden als ze daarmee ofwel privé bijtelling op een zakelijke auto kunnen ontlopen, of 19 cent zakelijk kunnen declareren op een privé auto.

 

Bovendien was dat de vraag ook helemaal niet: "zakelijk zal ik weinig kms maken, maar wel meer dan 500"

Dat is sowieso geen vraag ;), maar de vraag is en blijf "zakelijk of privé".

 

Als zou blijken dat er door te weinig zakelijk gebruik helemaal geen keuze is (verplicht privé) is daarmee de vraag van TS ook beantwoordt, toch?

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Een rittenregistratie zou mij ongeveer 100-200 euro per jaar opleveren. Ik heb gehoord dat de belastingdienst wel streng kijkt naar de rittenregistratie, dus dit heb ik er niet echt voor over.

 

Ik denk dat ik de auto dan gewoon zakelijk aanschaf, zodat ik in ieder geval de btw terug krijg. Zaken zoals dure onderhoud zou ik dan ook nog kunnen aftrekken.

 

Hoe zit het verder met afschrijven. Ik ben van plan om de auto in 5 jaar af te schrijven. Is dit een probleem of kan dit gewoon?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Marco68, kijk dan eens naar dit antwoord, als je kiest de auto voor de OB zakelijk te maken krijg je ook te maken met een correctie op je btw aftrek..

 

Dan zal TS wel een (sluitende) kilometeradministratie moeten bijhouden, om de wettelijke regeling inzake BTW op het privégebruik te kunnen toepassen, want met de forfaitaire regeling (2.7% of 1.5% van de oorspronkelijke cataloguswaarde) blijft er maar bar weinig over van de voorbelasting na correctie voor privégebruik met dit soort cataloguswaarden (waarschijnlijk helemaal niets zelfs).

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik denk dat ik de auto dan gewoon zakelijk aanschaf, zodat ik in ieder geval de btw terug krijg. Zaken zoals dure onderhoud zou ik dan ook nog kunnen aftrekken.

 

Hoe zit het verder met afschrijven. Ik ben van plan om de auto in 5 jaar af te schrijven. Is dit een probleem of kan dit gewoon?

 

 

 

Wel grappig dat je hier om advies vraagt, je afgeraden wordt om hem zakelijk aan te schaffen en je zonder reden de conclusie trekt hem dan maar het beste zakelijk aan te schaffen.

Je geeft nu aan de auto zakelijk aan te schaffen omdat je dan de kosten in ieder geval af kan trekken. Als je hem zakelijk aanschaft dan kan je juist helemaal niets meer aftrekken omdat je zelf aangeeft dat die kosten lager zijn dan de bijtelling. In dat geval is de aftrek van de kosten €0,-

Als je er voor kiest de auto privé aan te schaffen dan heb je in ieder geval nog een aftrekpost van 19 ct per kilometer wat dus meer dan €0 is

Je mag voor de btw en de ib allebei apart een keuze maken wat je hiermee doet. Zet je hem voor de btw zakelijk dan zal je dat nu een flinke teruggaaf opleveren op langer termijn zal je dit waarschijnlijk meer geld kosten omdat de btw correctie voor privé gebruik hoger zal zijn dan de daadwerkelijke btw die je af kan trekken. Dat is dus een keuze die je alleen zelf kan maken.

 

Als je zoveel geld beschikbaar hebt om die auto te kopen, raad ik je echt aan je niet alleen Door een forum te laten informeren maar doe dit Door een fiscalist die de hele situatie van jouw onderneming kent.

 

 

Link naar reactie
  • 0

het lijkt mij niet, dat een startende ondernemer (...) zich druk wil maken om een sluitende km-registratie bij te houden.

 

Dat kan tegenwoordig ook prima volledig automatisch. Ik heb voor iets van 3 euro de (android) app CTA ritregistratie gekocht. Zodra ik in mijn auto stap maakt de telefoon automatisch verbinding met mijn radio via bluetooth en op dat moment start ook de ritregistratie automatisch (is instelbaar).

 

Ik hoef aan het einde van de rit alleen even de naam van de locatie in te geven (het adres wordt automatisch opgehaald via de GPS) en een omschrijving van de rit. Daarnaast kan ik opgeven of de rit zakelijk of privé was, maar je kunt instellen wat dit standaard moet zijn.

 

Vaste locaties als thuis en kantoor kun je opslaan in een adresboek zodat je dat niet steeds hoeft in te vullen, wordt gewoon op basis van GPS ingevuld. Alle gegevens kun je gewoon exporteren naar een excel bestandje. Erg handig!

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
Hoe zit het verder met afschrijven. Ik ben van plan om de auto in 5 jaar af te schrijven. Is dit een probleem of kan dit gewoon?
Sterker nog ... het is een verplichting.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als ik de auto afschrijf in 5 jaar, dan zijn de autokosten natuurlijk wel hoger dan de bijtelling. De afschrijving alleen al is dan 11.0000 euro, daar bovenop komen nog de overige kosten van minimaal 600 per maand.

 

Dan is het toch handiger om de auto zakelijk te rijden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik de auto afschrijf in 5 jaar, dan zijn de autokosten natuurlijk wel hoger dan de bijtelling.

De auto is altijd weer een dankbaar onderwerp van discussie.

Over afschrijven:

Het afschrijvingspercentage moet met inachtneming van de vermoedelijke levensduur en restwaarde zo goed mogelijk worden geschat.

Dus als je zou zeggen dat de levensduur van de auto (bij aanschaf) 10 jaar is mag je ook 10% per jaar afschrijven.

20% per jaar afschrijven (en rekening houdend met restwaarde) is echter een maximum (en wordt ook door de meeste ondernemers gebruikt). Je bent echter vrij om te kiezen, als de gehanteerde levensduur maar redelijk is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je bent echter vrij om te kiezen, als de gehanteerde levensduur maar redelijk is.

 

En de gehanteerde restwaarde in relatie tot die levenduur / ouderdom ook.

 

@marco, welke kosten zitten er dan allemaal in die 600 euro per maand want dat is best een fors bedrag.

en hoeveel denk je uiteindelijk zakelijk te gaan rijden in verhouding tot het totaal aantal kilometers?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hou er rekening mee dat als je in 5 jaar zonder restwaarde afschrijft dat je na 5 jaar nog steeds de volledige bijtelling betaald en niets meer af kan schrijven. de aftrek zal dan dus weer 0 worden.Verkoop je vervolgens de auto dan wordt die volledig opbrengst dat jaar bij je inkomen opgeteld wat een flinke aanslag op zal leveren. Let dus op met jezelf rijk te rekenen door teveel af te schrijven.

 

Link naar reactie
  • 0

Hou er rekening mee dat als je in 5 jaar zonder restwaarde afschrijft dat je na 5 jaar nog steeds de volledige bijtelling betaald en niets meer af kan schrijven. de aftrek zal dan dus weer 0 worden.Verkoop je vervolgens de auto dan wordt die volledig opbrengst dat jaar bij je inkomen opgeteld wat een flinke aanslag op zal leveren. Let dus op met jezelf rijk te rekenen door teveel af te schrijven.

 

 

klopt, sterker nog: als beginnende ondernemer zou je, als je nog laag in je inkomsten zit, juist beter en extra lage afschrijving doen, zo een hoge winst genereren waarover je toch nog weinig belasting betaalt.

Tegen de tijd dat je in hogere schijven komt, heb je nog wat af te schrijven

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.