• 0

Combineren van VOF en Baan. Hoe zit dat met inkomstenbelasting?

Beste,

 

Ik had een vraag over de inkomstenbelasting voor aankomend jaar. Ik zal eerst mijn situatie proberen uit te leggen. Niet alle bedragen zijn waarheidsgetrouw wegens privacy.

 

Ik Vennoot 1 heb samen met een goede vriend Vennoot 2 in 2014 een bedrijf opgericht. In 2014 hebben wij nog geen winst gemaakt (uberhaupt geen omzet gedraaid) maar in 2015 wel.

 

Vennoot 1 heeft zelf sinds drie maanden een full time baan waarbij hij bruto ongeveer 30.000 euro in het jaar verdient. Ondanks dat heeft vennoot 1 wel 50 procent recht op de winst van de VOF aangezien dit vooraf besproken is.

 

Vennoot 2 is student en heeft ook 50 procent recht op de winst.

 

Dit jaar heeft de VOF ongeveer 7000 euro omzet gedraaid en met de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek(28 procent van meerdere investeringen boven de 450) erbij ongeveer 3700 euro aan kosten gehad. (We maken geen gebruik van willekeurige afschrijving wegens het niet voldoen aan het uren criterium).

 

Al met al zal de pure winst samen ongeveer 3000 euro zijn.

 

Nou zit ik met de volgende vraag. Wij willen de winst die wij over houden (dus minus de inkomsten belasting en vennootschapsbelasting) in het bedrijf houden en dus niet uitkeren, ons doel is ''sparen'' tot een significant bedrag waardoor allebei de vennoten full time zich kunnen wijden aan de VOF. (Dus zonder een investeerder nodig te hebben). Mijn vraag is hoe wij de e betalen inkomsten belastign over de specifieke winst eerlijk kunnen verdelen aangezien dat bedrag een bepaalde negatieve invleod heeft op onze belastingaangiftes. Het kost dus ons allebei geld ondanks dat wij zelf geen winst uitkeren, wij willen alleen de kosten van de inkomstenbelasting uitkeren aan ons zelf.

 

Heeft iemand enig idee hoe dit het beste berekent kan worden? Aangezien de ene persoon sowieso in een andere box terecht komt ondanks dat de winst verdeling gelijk is. Heeft iemand enig idee hoe dit moet, of ga ik met mijn gedachtegang de verkeerde kant op?

 

Bij voorbaat dank.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste DSS,

 

Jullie betalen inkomstenbelasting (IB) en bijdrage zorgverzekeringswet (ZVW) op basis van jullie winst. Het maakt daarbij niet uit of je die winst ook daadwerkelijk uitkeert.

 

Bij een winst van € 3.000 en een 50/50 verdeling komt jullie elk een winstaandeel van € 1.500 toe. Daar gaat nog de MKB-vrijstelling af van 14%, blijft € 1.290.

 

De inkomsten uit de VOF vallen voor beide vennoten in dezelfde box (box 1), maar mogelijk wel in verschillende belastingschijven.

 

Als dit de enige inkomsten zijn van Vennoot 2 (student), betaalt bij daarover geen IB. De bijdrage ZVW is 4,85% = € 62.

 

Vennoot 1 (met baan) betaalt (stel) 42% (extra) IB = € 541. De bijdrage ZVW is ook € 62.

 

Om deze bedragen aan de belastingdienst te betalen doen jullie dan (ergens halverwege 2016) een privé-opname van € 62 respectievelijk € 603. Dat leg je netjes in de boekhouding vast (als privé-onttrekking).

 


Dit heeft wel tot gevolg dat Vennoot 2 nu meer geld in de VOF heeft geïnvesteerd dan Vennoot 1. Dit verschil wordt na een aantal jaren en bij hogere winsten steeds groter. Vaak wordt bij de winstverdeling dan ook mede rekening gehouden met het per vennoot geïnvesteerde bedrag, in de vorm van een rentevergoeding.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt (aan beide replyers)! Inderdaad, ik haal van alles door elkaar. Ik wil graag ook een boekhoudcursus gaan volgen om het een en ander op te frissen.

 

Vennootschapsbelasting is inderdaad helemaal niet van toepassing. Ben ik later weer achtergekomen.

 

Link naar reactie
  • 0

De vennoten hoeven overigens niet ongelijke bedragen uit de VOF op te nemen (zoals Lex bedoelt met "een privé-opname van € 62 respectievelijk € 603" in zijn reactie hier boven).

 

Je kan dat ook gelijk laten lopen, zodat het kapitaalaandeel in de VOF van beide vennoten even groot blijft. Dat kan wel eens makkelijker te volgen zijn voor iedereen.

Link naar reactie
  • 0

ondanks dat wij zelf geen winst uitkeren, wij willen alleen de kosten van de inkomstenbelasting uitkeren aan ons zelf.

Het opnemen van ongelijke bedragen hoeft uiteraard niet, maar ik begreep dat de vennoten dat zelf zo willen. De bijdrage ZVW heb ik daar op eigen initiatief maar even aan toegevoegd.

 

Gelijke bedragen opnemen maakt de zaak inderdaad overzichtelijker.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0
Het is meer het feit dat vennoot 1 waarschijnlijk veel meer IB betaald over de winst van de onderneming omdat vennoot 1 dankzij zijn eigen inkomen automatisch al in een hogere box valt.

 

Ja ... maar dat is niet het probleem van vennoot 2 en ook niet van de vof ... of dacht je soms dat de vof jouw belastingverschil gaat betalen?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het is meer het feit dat vennoot 1 waarschijnlijk veel meer IB betaald over de winst van de onderneming omdat vennoot 1 dankzij zijn eigen inkomen automatisch al in een hogere box valt.

 

Je zal met een hogere box een hogere schijf bedoelen ;)

Zolang je de winst 50/50 verdeeld zal je dat probleem behouden. Iemand met een lager inkomen betaald nu eenmaal minder belasting. Dat is het probleem van vennoot 1. Vennoot 1 heeft immers over het eerste stuk van zijn loon ook minder belasting betaald.

 

Indien vennoot 2 meer werk heeft verricht dan vennoot 1 zou je er voor kunnen kiezen met een arbeidsvergoeding te werken. vennoot 2 krijgt dan een hogere arbeidsvergoeding dan vennoot 1 en de rest verdeel je 50/50. In dat geval komen er meer inkomsten bij vennoot 2 die hier waarschijnlijk alleen maar een beetje ZVW premie over betaald. In totaal wordt er dan minder belasting betaald maar zo krijgt vennoot 2 wel een hoger eigen vermogen dan vennoot 1. Ook is dit alleen maar toegestaan als vennoot 2 ook daadwerkelijk meer werk verricht.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien heb ik het dus niet goed uitgelegd.

 

Maar, het geld wat wij beide verdienen via de VOF zitten wij niet aan. m.a.w. al het geld wat wij verdienen wordt niet 50/50 uitgekeerd naar geen van beide vennoten. Dit blijft allemaal op de zakelijke rekening en het is de bedoeling dat dit geld in het bedrijf blijft totdat wij beide klaar zijn om full time in het bedrijf te stappen. ( en wellicht over te gaan tot een b.v.)

 

Om het dus zo eerlijk mogelijk te maken willen wij de hogere IB die door de verdeling ontstaat bij de ene vennoot teniet doen door het verschil te uit te betalen.

 

Het zou dus knap lullig zijn als Vennoot 1 met meer belasting zit die hij moet betalen terwijl hij helemaal niets van de winst gebruikt.

Link naar reactie
  • 0

Beste DSS,

 

Zoals ik al schreef in de eerste regel van mijn eerste bijdrage:

 

Jullie betalen inkomstenbelasting (IB) en bijdrage zorgverzekeringswet (ZVW) op basis van jullie winst. Het maakt daarbij niet uit of je die winst ook daadwerkelijk uitkeert.

Ook al laat je de winst op de zakelijk bankrekening staan, je moet toch IB en bijdrage ZVW over die winst betalen. Het is dus niet zo, dat je alleen belasting betaalt over de uitgekeerde bedragen. En omdat Vennoot 1 ook een baan heeft, betaalt deze meer IB dan Vennoot 2.

 

Anouk heeft dat ook nog eens bevestigd.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk is de beste optie om toch de winst uit te keren en dan maar weg te zetten tot het moment dat wij full time gaan. Dan is er ook geen probleem met het hele berekenen van het bedrag en betaald vennoot 1 gewoon zijn belastingdeel zoals het hoort.

 

Is het tevens mogelijk om dan in de administratie zo'n 30 procent te reserveren voor bedrijfskosten in 2016? Kan die 30 procent van de omzet van 2015 afgetrokken worden? Of is dat gewoon handig om telkens waar nodig uit eigen zak te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Je begrijp het principe gewoon niet.

Want dit maakt namelijk geen verschil (het wel of niet opnemen van geld om privé belastingen te betalen dus).

 

Het is wel een probleem trouwens: Een VOF is sowieso een bron van ruzie tussen vennoten. Over geld bijvoorbeeld.

En een VOF waarin de vennoten het principe van een VOF, winstverdeling, aandeel in het kapitaal etc. niet begrijpen, is in mijn ogen gedoemd om te 'ontploffen'. Met alle gevolgen van dien (jullie zijn wel hoofdelijk aansprakelijk van de schulden van de VOF!).

 

Ik zou zeggen: Niet doen, of eerst héél goed inlezen hoe dit precies werkt (misschien een cursus volgen? of een professional inschakelen om jullie te begeleiden?).

 

Succes trouwens.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je begrijp het principe gewoon niet.

Want dit maakt namelijk geen verschil (het wel of niet opnemen van geld om privé belastingen te betalen dus).

 

Het is wel een probleem trouwens: Een VOF is sowieso een bron van ruzie tussen vennoten. Over geld bijvoorbeeld.

En een VOF waarin de vennoten het principe van een VOF, winstverdeling, aandeel in het kapitaal etc. is in mijn ogen gedoemd om te 'ontploffen'. Met alle gevolgen van dien (jullie zijn wel hoofdelijk aansprakelijk van de schulden van de VOF!).

 

Ik zou zeggen: Niet doen, of eerst héél goed inlezen hoe dit precies werkt (misschien een cursus volgen? of een professional inschakelen om jullie te begeleiden?).

 

Succes trouwens.

 

 

 

Bedankt! Maar ik begrijp wel het feit dat je hoe dan ook belasting moet betalen over de winst of je het wel of niet uitkeert. Ik probeer alleen een manier te vinden om de winst weg te kunnen zetten voor later van de VOF.

 

Ik ben alleen een beetje verkeerd begrepen door mijn verkeerde formulering van hierboven!

 

Link naar reactie
  • 0

had jij dan wel begrepen dat je inkomstenbelasting niet betaald vanuit de VOF maar vanuit prive?

 

inkomstenbelasting is een persoonsgebonden belasting, de VOF betaald GEEN inkomsten belasting

dus als jullie 3000 euro winst verdelen krijgt ieder in de VOF een kapitaal van 1500 euro in de vorm van toebedeelde winst

 

 

Daarna ga je elk prive je belastingaangifte doen bij vennoot 1 komt daar een belastingaanslag uit die hij prive betaald

bij vennoot 2 komt als hij verder geen andere inkomsten heeft de aanslag op 0 euro uit dus hoeft hij niks te betalen.

 

Maar de VOF betaald helemaal niets aan de fiscus

Alleen als vennoot 1 besluit het bedrag van de aanslag over zijn winst deel (ca 600 euro) op te nemen uit de vof ontstaat er een verschil in kapitaal.

 

Link naar reactie
  • 0

had jij dan wel begrepen dat je inkomstenbelasting niet betaald vanuit de VOF maar vanuit prive?

 

inkomstenbelasting is een persoonsgebonden belasting, de VOF betaald GEEN inkomsten belasting

dus als jullie 3000 euro winst verdelen krijgt ieder in de VOF een kapitaal van 1500 euro in de vorm van toebedeelde winst

 

 

Daarna ga je elk prive je belastingaangifte doen bij vennoot 1 komt daar een belastingaanslag uit die hij prive betaald

bij vennoot 2 komt als hij verder geen andere inkomsten heeft de aanslag op 0 euro uit dus hoeft hij niks te betalen.

 

Maar de VOF betaald helemaal niets aan de fiscus

Alleen als vennoot 1 besluit het bedrag van de aanslag over zijn winst deel (ca 600 euro) op te nemen uit de vof ontstaat er een verschil in kapitaal.

 

 

Ja, dat begrijp ik. We zijn al gestart in 2014 dus hebben dit jaar al een (IB)aangifte moeten doen (privé een ieder). Dat laatste waren we van plan om het een en ander wat eerlijker te laten verlopen.

 

Link naar reactie
  • 0

nou dus als vennoot 1 600 euro opneemt uit de VOF dan doet vennoot 2 dat ook en blijft het kapitaal gelijk

 

dan hoef je dus niet eerst alles naar prive te halen om de boel gelijk te houden. maar heeft een vennoot netto wel meer over gehouden aan de onderneming maar kennelijk willen jullie dat niet en wl je daarom de winst niet 50/50 maar anders verdelen zodat je alleen netto wel 50/50 uitkomt

 

Om dat te bepalen moet je gewoon gaan rekenen en dat kan best lastig zijn..

 

als het inkomen van vennoot 1 30.000 euro is in loondienst dan zal hij over elke extra euro inkomsten 42% belasting betalen. dat is 42% van 1500 = 630 euro afgerond das netto 870 euro over

 

als vennoot 2 0 euro belasting betaald dan moet je om gelijk netto gelijk uit te komen de winst als volgt verdelen

1900 - 42% = 1102

1100

 

dan heb je netto ongeveer gelijk "verdiend"

 

als vennoot 2 minder dan 20.000 euro verdiend maar meer dan ca 8000 euro dan word de verdeling weer anders bij inkomen boven de ca 8000 euro moet hij ook 36,5% belasting betalen en dan zal de verdeling nog maar heel klein beetje moeten afwijken

1600 - 42% = 928

1400 - 36,5% = 889

 

bij 50/50 kom je dus uit dan op

870 netto en

952

 

 

kortom als beide andere inkomsgten hebben word het al snel gerommel in de marge van een paar tientjes winst meer of minder om gelijk uit te komen die moeite zou ik me besparen.

 

 

Als vennoot 2 als student geen ander ib inkomen heeft dan zo je grofweg een verdeel sleutel 65 / 35 % aan kunnen houden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel. Ik heb al grofweg meer een idee dan voorheen. Het is ook inderdaad tientjes werk en denk dat het op deze schaal wel mee valt. We gaan een ieder gewoon rond de 600 opnemen dan is de ''schade'' van Vennoot 1 beperkt en heeft Vennoot 2 wat meer maar dat is dan niet anders.

 

 

 

 

________-

full quote van direct voorgaande bericht verwijderd ivm leesbaarheid topic

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk is de beste optie om toch de winst uit te keren en dan maar weg te zetten tot het moment dat wij full time gaan. Dan is er ook geen probleem met het hele berekenen van het bedrag en betaald vennoot 1 gewoon zijn belastingdeel zoals het hoort.

 

Is het tevens mogelijk om dan in de administratie zo'n 30 procent te reserveren voor bedrijfskosten in 2016? Kan die 30 procent van de omzet van 2015 afgetrokken worden? Of is dat gewoon handig om telkens waar nodig uit eigen zak te betalen.

 

 

Het is niet toegestaan in 2015 kosten af te trekken die geen betrekking hebben op 2015. Dus je kan niet zomaar 30% als reservering opvoeren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

...en om deze verwarring weer teniet te doen zien we dat deze vof (vooralsnog) helemaal geen btw afdraagt.

Dat klopt, maar feit blijft:

• De VOF doet aangifte voor de omzetbelasting (BTW)

• Elke vennoot voor zich doet aangifte voor de inkomstenbelasting

 

Daarbij is het VOF-gedeelte van de IB-aangiftes wel grotendeels identiek.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.