Hallo allemaal.

Mijn naam is Daisy en ik heb een vraagje.

Ik heb me er al wat in verdiept maar zou toch ook graag van jullie horen hoe en wat.

Ik heb sinds oktober 2014 een webshop samen met een vriendin (vof). In deze webshop verkopen we dierenartikelen en dierenvoeding. Deze heb ik samen met haar opgericht naast mijn baan die ik al had.

Inmiddels bestaan we een jaar.

Naast de shop heb ik het dus al heel erg druk (40 uur werken + avondstudie(inmiddels al ruim een jaar bezig met volgen van cursussen (achtereenvolgend) in de avonduren ( en natuurlijk probeer ik ook nog prive een gewoon leven te leiden))

Ik merk dat door al deze drukte de pijp flink leeg is, waardoor ik keuzes moet gaan maken.

Mijn werk is op dit moment mijn brood en het dak boven mijn hoofd. Uit de webshop krijgen we (nog) niks, waardoor het eigenlijk een duidelijke keuze voor mij is. We hebben het een en ander op papier staan qua samenwerking en dergelijke binnen het bedrijf maar eigenlojk niks over eventuele beeindiging of wegvallen van iemand (wat toch eigenlijk wel nodig is). Ik heb al bij die vriendin aangegeven dat ik erover nadenk of het voor mij haalbaar is (financieel gezien en ook qua tijd) ommet de shop door te gaan of te stoppen. Zij heeft aangegeven dan misschien alleen verder te gaan.

We gaan het hier nog over hebben. Ook om even concrete afspraken op papier te zetten.

Gevoelsmatig valt dus de keuze op stoppen.

Ik benme ervan bewust dat hier een hoop haken en ogen aan zitten.

We hebben beide geld ingebracht en uiteraard is er ook nog een voorraad en xijn er spullen. Als ook een administratie (die ik verzorg) dus een hoop dingen te regelen.

Ik zag dat er een formulier is om bij de kvk een vennoot uit te schrijven. Ik neem aan dat als ik dat formulier invul, maar zij verder wil het beter is om dit bij kvk zelf aan te geven en er een gesprek over te hebben wat betreftde eventuele overgang van vof naar eenmanszaak.

Ik zag namelijk dat bij uitschrijven van 1 vennoot de vof wordt beeindigt (bij 2 vennoten)

Wat is jullie mening daarbij?

Wat voor stappen zijn er nog meer, naast dat klanten en bedrijven waar zaken mee wordt gedaan geinformeert dienen te worden over de verandering binnen het bedrijf?

Alvast bedankt voor jullie verhelderng en hulp in deze.

Groetjes Daisy

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51181-uit-een-vof-stappen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Wat is jullie mening daarbij?

Nou, mening... Het is gewoon de wet: de VOF stopt wanneer een vennoot uittreedt.

Eerst dus uittreden, daarna een slotbalans opmaken (waaruit blijkt hoe de staat van de kapitaalrekeningen van de vennoten is) en alles vereffenen.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51181-uit-een-vof-stappen/#findComment-511010
Delen op andere sites

• 0

Uhm..ja dat klopt, maar wellicht dat iemand dit kon aanvullen of iets dergelijks...

Ik wil namelijk ook voor de ander weten bij eventueel verdergaan voor haar wat daarbij komt kijken.

Ik wil graag goed geinformeerd en dergelijke alle stappen die erbij komen kijken zo goed mogelijk uitvoeren.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51181-uit-een-vof-stappen/#findComment-511012
Delen op andere sites

• 0

Zo...!

Wanneer jullie afgerekend hebben met de fiscus en alles dus privé is geworden, dan is het eigenlijk wel een zaak tussen jullie hoe zij jouw portie gaat overnemen en eventueel inbrengen in haar toekomstige eenmanszaak.

Een kwestie van onderhandelen.

Of je neemt het meteen mee in de afrekening met de fiscus, dat moet ook wel kunnen lijkt mij.

Heb je niemand die je helpt? Misschien moet je dan wel iemand vragen, want zo eenvoudig is het nou ook weer niet om een VOF goed te vereffenen (althans als er allerlei bezittingen en goodwill en zo aanwezig is).

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51181-uit-een-vof-stappen/#findComment-511015
Delen op andere sites

• 0

Het lijkt simpel. Een slotbalans opstellen en delen door twee. Maar wat doe je met lopende zaken en als de een wil doorgaan. Blijft er een schuld over, daar zijn jullie beide hoofdelijk verantwoordelijk voor. Zaak is alles op papier te zetten en kijken of je hier overeenstemming kan bereiken. Als jullie verhouding wellicht hier onder gaat leiden (of dat al gedaan is) dan is het wellicht verstandig een derde onafhankelijke partij mee te laten beoordelen en je te laten adviseren.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51181-uit-een-vof-stappen/#findComment-511336
Delen op andere sites

• 0

Nee, dat is echt te kort door de bocht. Je kunt niet zomaar een slotbalans opstellen en delen door twee.

Dwz, de onderneming is vast meer waard dan de executiewaarde van alle activa nu.

Je hebt een aantal zaken, voorraden, de website en diens opgebouwde bekendheid, wellicht wat reclamemateriaal, etc etc. Dat is onverkoopbaar, waarde nul, maar als je vriendin de zaak voortzet,

in een eenmanszaak maar dat maakt niet uit, dan zou zij een wat groter bedrag daarvoor in kunnen brengen. Voor welk bedrag dat is, moet je uitonderhandelen.

Stel de balans ziet er als volgt uit: (tegen reële waarde)

voorraden 20

website 10

kas/bank 10

schulden 10

dan kun je stellen, optie a: waarde = 30. Dus 2 per persoon. Je vriendin zal jou voor 15 uit moeten kopen.

of je stelt: optie 2: vooraden zijn in executiewaarde nog 5 waard. website niets.

(15-10) / 2 = 2.5. als jullie beide nu stoppen, haal je er 2,5 uit.

De ruimte tussen 15 en 2,5 is voor de onderhandelingen en hoe goed je elkaar iets gunt.

De andere optie lijkt mij om de vof voort te zetten. volgens mij wordt jij dan een stille vennoot en zet je t om in een cv.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51181-uit-een-vof-stappen/#findComment-511377
Delen op andere sites

• 0

Ik zou de inbreng van arbeid in het geheel niet willen onderschatten. Gun je vriendin ook wat als je zelf voor iets anders kiest. Dat is vast ook op basis van financiële gronden en zekerheid. De achterblijvende ondernemer zou hier een oplossing voor de administratie moeten vinden.

Begeleiding of tenminste deskundige vaststelling is altijd een goed idee als belangen uiteen lopen, zolang de kosten hiervoor op te brengen zijn.

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51181-uit-een-vof-stappen/#findComment-511378
Delen op andere sites

• 0

Eens met higher dat je een slotbalans wel opnieuw moet waarderen. Daarom begon ik ook met 'het lijkt simpel' maar dit zijn juist lastige zaken want hoe je voorraad waardeerd die je bijv. een half jaar geleden gekocht hebt en weinig tot niets van verkocht is onderdeel van onderhandeling. Heb je ook nog debiteuren op je balans, betalen die?

Als stille vennoot doorgaan? Dan houd je dus wel geld er in maar geen arbeid. En je staat dus verder af van alle beslissingen die in de zaak worden genomen. Goed afwegen of je dit wil.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51181-uit-een-vof-stappen/#findComment-511388
Delen op andere sites

• 0

Er is in de voorgaande reacties al heel veel af- en aangeraden.

Hierbij een paar puntjes op de verticale streepjes ...

i - Ik heb sinds oktober 2014 een webshop samen met een vriendin (vof).

ii - Uit de webshop krijgen we (nog) niks.

iii - Ik heb al bij die vriendin aangegeven dat ik erover nadenk of het voor mij haalbaar is.

iiii - We hebben beide geld ingebracht en uiteraard is er ook nog een voorraad en zijn er spullen.

iiiii - Zij heeft aangegeven dan misschien alleen verder te gaan.

Op dit moment lijkt mij puntje 5 het belangrijkste ... kan en wil je mede-firmant (vriendin) de activiteiten zelfstandig, of met een nieuwe firmant, voortzetten? Als dat het geval is, dan moet er onderling overeengekomen worden wat jouw aandeel in de VOF haar allemaal waard is.

Daarbij komt puntje 2 om de hoek kijken. Eén jaar na de start is er nog geen positief saldo, althans zo lijkt het. De vraag hierbij is ... is er geen verkoop of is de inkoop groter dan de verkoop?

Hierop volgend komt direct puntje 4 ... Een grote voorraad vertegenwoordigd weliswaar een bepaalde waarde maar die is, bijna per definitie, niet gelijk aan de inkoopwaarde. Elke voorraad heeft artikelen die achteraf niet verkoopbaar blijken te zijn en aldus geen waarde meer vertegenwoordigen.

Puntje drie is nog niet ter sprake gekomen ... Eén jaar geleden ben je wel een verplichting aangegaan door gezamenlijk met een vriendin een onderneming te hebben op opgestart. De vraag die hierbij komt kijken is of je vriendin zonder jou die start ook zou hebben gemaakt? Zo niet, dan kan dat betekenen dat de afrekening tussen beide firmant onder spanning komt te staan. Je vriendin kan zelfs opteren voor een schadevergoeding.

Wat betreft de goodwill die in eerdere antwoorden ter sprake is gekomen ... die kan zowel positief als negatief worden gewaardeerd. Gezien je woorden "Uit de webshop krijgen we (nog) niks" opteer ik zelf voor een negatieve waarde, mochten jullie beiden dat willen activeren.

Een eerder gegeven oplossing is de omzetting van een VOF in een CV, waarin jouw kapitaal in de nieuwe CV blijft en jij, indien van toepassing, jaarlijks een winstuitkering krijgt voor het ingebrachte kapitaal.

Wat het beste voor jullie beiden is, is moeilijk aan te geven. Probeer er samen zo goed als mogelijk en op een vriendelijke manier uit te komen.

Quote van de dag: Een bedrijf starten is veel makkelijker dan een bedrijf beëindigen.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51181-uit-een-vof-stappen/#findComment-511396
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar