• 0

Staking van eenmanszaak en de Belastingdienst

Beste HL'ers,

 

Volgend jaar ga ik emigreren (binnen de EU) en daarom moet ik mijn Nederlandse eenmanszaak staken. Ik heb een internetbedrijf, waar vrijwel niets op de balans staat, dus qua activa moet dat geen enorm ingewikkelde zaak zijn. Ik heb enige flexibiliteit ten aanzien van het moment waarop ik emigreer, en dat wil ik fiscaal zo gunstig mogelijk invullen. Daarom heb ik een aantal vragen, waarbij ik hoop dat jullie scherpe geesten mij kunnen helpen.

 

[*]1. Ik wil ervoor zorgen dat ik niet over héél 2016 in Nederland belastingplichtig ben. Bestaat er daarvoor een soort cut-off-date waarvoor ik het land verlaten moet hebben? (Bijvoorbeeld vóór 1 juli 2016?)

[*]2. Betaal ik in Nederland belasting over de maanden dat ik er gevestigd ben naar rato van het deel van het jaar, of alsof het mijn hele jaarinkomen is? Dit is nogal relevant voor de belastingschijf waarin mijn inkomen terechtkomt.

[*]3. Als ik vroeg in het jaar verhuis, kom ik natuurlijk nooit aan de 1225 gewerkte uren. Vervalt daarmij ook mijn recht op zelfstandigenaftrek, MKB-winstvrijstelling, en stakingsaftrek?

 

Verder heb ik nog nooit een onderneming gestaakt, en ook nog nooit een belastinginspectie gehad. Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben hoe dat gaat bij het staken van een onderneming. Is het, net als de jaarlijkse IB-aangifte, simpelweg het invullen van een formulier en de aanslag betalen? Of komt er altijd een inspectie? En waar zoekt in zo'n geval de inspecteur naar?

 

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

 

 

Groeten,

 

Martijn

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of komt er altijd een inspectie?

 

Nee, natuurlijk niet. Maar als je dingen helemaal verkeerd aangeeft, dan misschien wel.

 

Uit eerdere 'stukken' van jou is gebleken dat er misschien sprake is van goodwill. Misschien doe je er wel goed aan om, nu dat je wil gaan vertrekken uit NL, toch langs een deskundige te gaan.

Om nare verassingen achteraf te vermijden.

Link naar reactie
  • 0
Uit eerdere 'stukken' van jou is gebleken dat er misschien sprake is van goodwill. Misschien doe je er wel goed aan om, nu dat je wil gaan vertrekken uit NL, toch langs een deskundige te gaan.

Om nare verassingen achteraf te vermijden.

 

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik probeer me via internet te oriënteren op de algemene aspecten van de staking van de zaak. Dan kan ik een deskundige wat gerichter vragen stellen, zodat dat zijn uurtarief waard is.

 

Om niet teveel zaken door elkaar te laten lopen heb ik de kwestie van goodwill en stille reserves bewust even buiten dit topic gelaten.

Link naar reactie
  • 1
Uit eerdere 'stukken' van jou is gebleken dat er misschien sprake is van goodwill.
Uit de vraagstelling blijkt dat de onderneming wordt gestaakt en niet verkocht.

 

Volgens goed koopmansgebruik heeft een item zonder koper geen waarde. De goodwill zal dan ook nul zijn.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Ja, dat wel. Maar twee maanden geleden zou het een BV worden.
Ik dacht al .... ik mis iets.

Daar komt dus "uit eerdere stukken" vandaan.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.