• 0

B.V. en eigen woning en planologisch strijdig gebruik

Besten,

 

Ik volg deze site al een poosje en dit is mijn eerste bericht :-)

 

Ik ben aankomend fiscalist, en ben het nodige nog aan het leren en...uitzoeken voor een startup.

 

Dit is mijn vraag:

 

We zijn een startup en we hebben onlangs een B.V. opgericht.

Het eigen appartement van één van ons (die tevens DGA is) wordt vaak gebuikt als vergaderruimte, kantoorruimte door ons allen (de woonkamer). De zelfstandige flexplekken die op verschillende plekken worden aangeboden zijn voor ons niet handig: we werken met een aantal internationale partners uit verschillende tijdszones en het is vaak nodig dat we op ongebruikelijke uren vergaderen of bij de DGA aanwezig moeten zijn om bepaalde presentaties samen uit te werken werken enzovoort.

 

De vraag die we aan de belastingdienst stelde was: mogen we de energiekosten die gemaakt worden in verband met het gebruik van de eigen woning als "bedrijfsruimte" als aftrekposten opvoeren?

 

Ik denk vaak multidisciplinair (ik heb eerder Internationaal & Europees recht gedaan en bestuursrecht was uiteraard een belangrijk aspect van het onderwijs) en vanuit dat invalshoek onderzocht ik eerst of je een eigen woonruimte (Het appartement is eigendom van de DGA) mag opvoeren als kantoor, en zo ja, wat zijn dan de voorwaarden?

Bij de gemeente begreep ik dat ik dan eerst een conceptaanvraag zou moeten overleggen en daarna een verzoek tot ontheffing indienen wegens planologisch strijdig gebruik. De kosten hiervoor zijn dan 325 (conceptaanvraag) + 1746 (ontheffing planologisch strijdig gebruik) = 2071 Euro's. (Leuk he! :'()

 

Ik was in de veronderstelling dat als je je energieverbruik als aftrekpost opvoert voor je B.V. aan huis, dan gaat de belastingdienst (een bestuursorgaan) ervan uit dat je ruimte ook een kantoorruimte is...maar aan zulke consideraties heeft de belastingdienst blijkbaar niet gedacht terwijl de gemeente dat wel doet ::)

Dus check ik toch bij de belastingdienst met de vraag of je je energieverbruik als B.V. in de eigen woning van de DGA als aftrekpost mag opvoeren. Het antwoord van de belastingdienst is: nee, maar wel als eenmanszak :'(

 

Ik huil best veel in deze post ;) niet weglopen a.u.b. ;)

 

En daarbij een eerste constatering: belastingdienst en gemeentelijke bestemmingsplan lijken niet echt samen te werken, het is de vraag in wiens voordeel of nadeel dit zou kunnen zijn.

 

En nu de vraag: we zijn een startup en maken kosten. Bedrijfskosten moet je als B.V. kunnen aftrekken.

Het idee om dan het appartement onder de B.V. te brengen, kan... maar dan zou de DGA dus huur aan de B.V. moeten betalen ::) terwijl ze al flink geïnvesteerd heeft in de B.V....

Bovendien (dankzij mijn multidisciplinaire invalshoek) stuit ik weer op het probleem dat het betreffende appartement volgens de gemeente geen bedrijfsruimte is, en als ik dat wel zo wil dan moet er totaal 2071 Euro's aan de gemeente worden betaald >:( en ik geef niet graag aan de gemeente want een startup, zeker aan het begin is "blut"....en in de startup hebben we op dit moment nog minder dan....xxxx Euro's ;D

 

En nu zonder emotie: hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Het is belangrijk dat we die verbruik kosten aftrekken.

 

Alvast bedankt voor jullie tijd en geduld :-)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat een lap tekst ... je had beter advocaat kunnen worden 8)

 

Als fiscalist - al dan niet aankomend - zou je verwachten dat je het antwoord hierop zelf kunt vinden.

 

Daarom een wedervraag ... als je genoeg budget hebt om een BV op te richten, waarom dan nog druk maken om een beetje energiekosten?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste,

Even over het gebruik van de eigen woning.

De eigen woning heeft dan voor de werk/of kantoor ruimte een eigen ingang/opgang/sanitair nodig, bovendien moet het grootste deel van de omzet hier ook vandaan komen.

Is dit het geval dan kun je een evenredig deel van de woonkosten opvoeren.

Maak je er een bedrijfspand van dan komt het op de balans te staan en kan je afschrijven, maar maak je bij de verkoop boekwinst, zegt de belastingdienst, mag ik efffff vangen.

 

Ik weet niet of dit precies je vraag was.

Link naar reactie
  • 0

Hello allen,

 

Hartelijk dank voor jullie antwoorden!

 

@Gerrit 1947: over eigen ingang en sanitair, dat wist ik inderdaad en omdat de omstandigheden daarvan afwijken, wilde ik van de gemeente weten of een eventuele ontheffing daarvan mogelijk was.

 

@Cosara: dat klopt, maar energie verbruikskosten zijn op lange termijn toch meer dan de notariële kosten, en inderdaad, zoeken is ook iets wat ik doe, en soms als je denkt niet uit te komen, dan vraag je :-)

 

@Frans: ik wilde weten of het mogelijk was om energiekosten als BV in eigen woning DGA fiscaal af te trekken.

 

Inmiddels ben ik er wel uitgekomen: werken in eigen huis belet de aftrek niet voor de door de DGA gemaakte kosten.

 

Nog bedankt voor jullie tijd :-)

Link naar reactie
  • 0

@lady clarisse,

 

Belastingdienst en bestemmingsplan hoeven ook helemaal niet samen te gaan. Laten we dat voorop stellen. Beiden dienen een geheel ander belang. Dat jullie gaan werken in een woning lijkt mij niet iets waar de gemeente zich voor hoort te lenen. Daarnaast vind ik ook niet dat de fiscus dan maar extra soepele regels moet hanteren omdat jullie geen externe kantoorruimte huren maar in iemands woning kantoor houden.

 

Dan de aftrek van de werkruimte in de woning van de DGA.

 

Zoals ik het begrijp wordt er van tijd tot tijd gebruik gemaakt van de woonkamer van het appartement van de DGA. Nergens blijkt uit je verhaal dat er echt sprake is van een werkruimte, laat staan een kwalificerende werkruimte.

 

Er is dus helemaal geen sprake van een fiscale werkruimte. Privé en zakelijk gebruik lopen dwars door elkaar heen. Correct me of I am wrong.

 

De BV dan maar het appartement laten kopen is idd wel erg rigoureus. Maar kun je dan de kosten die de DGA meer maakt aan gas, water en elektra bij de BV declareren? Nee, niet zondermeer, want zonder kwalificerende werkruimte geldt de woning in beginsel geheel als eigen woning in box 1.

 

Wel kan de BV aan de DGA binnen de vrije ruimte van de WKR een goed deel van die kosten onbelast vergoeden. Lijkt me voor een aanstaand fiscalist een leuk uitzoekwerkje.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
... maar energie verbruikskosten zijn op lange termijn toch meer dan de notariële kosten ...
Ik dacht eigenlijk aan andere maandelijkse kosten.

 

Het stellen van vragen gaat menigeen gemakkelijker af dan het zoeken naar antwoorden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.