• 0

Tweede woning zakelijk aankopen voor oudedag

In mijn VOF zit een redelijk groot bedrag aan EV en FOR, dat nu op een spaarrekening staat tegen een zeer lage rente. Momenteel hebben de huizenprijzen in Spanje een dieptepunt bereikt en zie ik de eerste stijgingen ontstaan. Daarom overweeg ik om een 2e woning in Spanje te kopen en deze in het hoogseizoen te verhuren en in de winter zelf een paar weken te gebruiken.

Als ik in privé koop wordt de economische waarde in box 3 tegen (1,2%) belast en zijn de huuropbrengsten vrij, maar de hypotheekkosten en overige kosten zijn niet aftrekbaar.

Ik weet dat in privé de waarde stijging onbelast is, maar het gaat mij vooral om onderstaande vragen bij zakelijk aankopen.

 

Maar hoe zit het als ik zakelijk vanuit de VOF de 2e woning koop. Kan ik dan alle kosten (hypotheek, onderhoud) aftrekken? Ik wil ook voor ca. 50k verbouwen, kan ik die kosten ook aftrekken of afschrijven? En hoef ik dan niet de economische waarde in privé bij te tellen, omdat ik vanuit de VOF mijn EV en FOR gelden verschuif naar onroerend goed (vaste activa)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Daar je afhankelijk bent van diverse factoren om een juiste beslissing te nemen in deze, en meer informatie voor een goed advies je hier niet op dit forum plaatst lijkt mij, is het meest voor de hand liggend dat je een goede fiscalist naar jou situatie laat kijken. Deze kan je perfect adviseren/informeren en bijstaan in hetgeen nodig is om dit alles goed uit te voeren.

 

Groet,

Ben

Link naar reactie
  • 0

Het valt mij op dat je over "mijn VOF" spreekt...

 

Ik heb (uit eerdere berichten!) begrepen dat je met 'de zoon' en VOF hebt, maar nog steeds is het niet jouw VOF.

Dus ik zou ook met jouw vennoot (je zoon, of is het toch iemand anders misschien?) overleggen in deze.

 

Stel je voor dat de VOF straks niet meer bestaat en dat jullie met de fiscus moeten afrekenen over een (gezamenlijke) vakantiewoning in Spanje...

Bron voor gedoe, misschien.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En hoef ik dan niet de economische waarde in privé bij te tellen, omdat ik vanuit de VOF mijn EV en FOR gelden verschuif naar onroerend goed (vaste activa)

Zeer onwaarschijnlijk mogelijk.

 

Een 2e vakantie huisje voor een oude dag is natuurlijk wel aantrekkelijk 8), maar zover ik de FOR begrijp is het daarvoor niet direct toepasbaar. Je zult hiervoor naar een uitgestelde uitkering op valuta moeten uitzien. Daar je nu genoeg liquide hebt zou ik er niet te lang mee wachten de FOR dan af te storten in banksparen bijvoorbeeld. Eventueel schuiven in deposito termijnen of met beleggingsmogelijkheden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.