• 0

Afloopdatum investeringsaftrek bestelauto

mijn huidige VoF wordt gestaakt op 31-12-2015

Op 01-01-2016 start ik een eenmanszaak.

 

Ik koop de bestelauto over die op de balans staat van de VoF.

De bestelauto neem ik op onder de forfait regeling voor de BTW 2,7% bijtelling (ivm privé ritjes)

Hierdoor hoef ik geen BPM af te dragen (bestelauto is nog geen 5 jaar).

 

In 2011 kreeg ik investeringsaftrek.

Ik weet dat ik niets hoef terug te betalen vanaf 01-01-2016.

Ik wil natuurlijk niet dat de belastingdienst 31-12-2015 als verkoopmoment ziet.

Desinvesteringsaftrek wil ik natuurlijk voorkomen.

 

Weet iemand wat de belastingdienst ziet als verkoopmoment?

Of moet ik zelf een rekening maken en deze dateren op 1-1-2016 om het verkoopmoment duidelijk te maken dat dat 2016 is....

 

De boekjaren wil ik ook vloeiend in mekaar over laten lopen.

 

Please help me....

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Weet iemand wat de belastingdienst ziet als verkoopmoment?

31-12-2015 ... de dag van opheffing VOF.

 

Om terugbetalingen te voorkomen dienen de opheffing van de vof en de start van de eenmanszaak gelijktijdig (op dezelfde dag) plaats te vinden.

 

Maar wat is het probleem als de omzetting geruisloos op elke andere willekeurige dag plaatsvindt ... een beetje extra administratie?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Thanks,

 

De reden dat ik 31-12-1015 wil staken is, is dat de VoF een man/vrouw firma is alsmede fiscale partners; Door relatiebreuk wil ik in 2016 geen enkele fiscale gebondenheid meer hebben met partner. En die ene dag kan het verschil maken.....

 

In theorie zou ik de staking ook op 01-01-2016 kunnen laten plaatsvinden; De impact ervan vind ik te groot. (Bijvoorbeeld faillissement ex in 2016??)

 

Ik denk dat het erop neer komt dat ik mijn zienswijze bij de inspecteur neer moet leggen, tenzij iemand een oplossing heeft ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0
De reden dat ik 31-12-1015 wil staken is, is dat de VoF een man/vrouw firma is alsmede fiscale partners;
Het is te hopen dat er geen sprake is van een huwelijk in gemeenschap van goederen.

 

Door relatiebreuk wil ik in 2016 geen enkele fiscale gebondenheid meer hebben met partner. En die ene dag kan het verschil maken.....
Dat verschil zit waarschijnlijk alleen maar tussen de oren.

 

Niet geheel onbelangrijk is de welwillende medewerking van de medefirmant. Als er sprake is van een relatiebreuk, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat er (voorlopig) helemaal niets wordt doorgeschoven.

 

In theorie zou ik de staking ook op 01-01-2016 kunnen laten plaatsvinden; De impact ervan vind ik te groot. (Bijvoorbeeld faillissement ex in 2016??).
Als de dreiging zo groot is, dan kan dat faillissement net zo makkelijk op 23-12-2015 plaatsvinden. Faillissementen houden geen rekening met boekjaren.

En wat dan nog ... een persoonlijk faillissement van de medefirmant raakt alleen zijn of haar aandeel in de vof ... en een afrekening moet er toch worden gemaakt.

 

Ik denk dat het erop neer komt dat ik mijn zienswijze bij de inspecteur neer moet leggen, tenzij iemand een oplossing heeft.
De belastinginspecteur die je vraag beantwoord zal niets zwart/wit op papier zetten ... en het is weer een andere belastinginspecteur die jouw aangifte t.z.t zal behandelen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Thanks again :)

 

Ik zet de stakingsdatum in 2016 aangezien me dat rechtstreeks een paar duizend euro scheelt.

1-1-2016 is dan logisch aangezien dan geldt; jaarrekening 2015 = eindafrekening waarmee ik weer wat accountantskosten uitspaar.

 

Er is een 50/50 samenlevingscontract (ongehuwd samenwonend) die ik ga ontbinden in 2015 waarmee het fiscale risico afneemt voor 2016.

De liquiditeit is overigens uitstekend, maar vormt na splitsing wel een risico, maar is andere discussie....

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Blijft over de welwillende medewerking.

 

Een VOF is net als een huwelijk ... gaat het fout dan speelt er dikwijls nog maar één zaak ... en dat is hoe groot het bot is waarmee de ex-partners willen en kunnen weglopen.

 

Probeer het met zo min mogelijk emotie te regelen ... dat bepaart voor beiden een hele berg energie, tijd en geld.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wil idd geen discussie, maar 2016 is 2016 ook al zijn er nog geen transacties gedaan.

 

Nee dat werkt zo niet. Als je de VOF feitelijk stillegt op 31-12-2015 doordat je geen transacties of handelingen meer uitvoert na die datum en je schrijft de VOF uit per 6-1-16 dan kan de fiscus nog steeds beargumenteren dat de VOF feitelijk gestaakt was op 31-12-15.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou partner zich niet voor het einde van het jaar uitschrijven? Dan hoef jij niks te staken en opnieuw te starten, of mis ik dan iets?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.