• 0

Een take away beginnen, hoe behaal ik de benodigde papieren ?

Beste mensen,

 

Mijn naam is Christiaan en sinds een aantal maanden woonachtig in Duitsland, samen met mijn vrouw willen wij een kleine take away openen hier in de stad maar nu is het zo dat de juiste papieren nog niet op zak zijn, wat nu ?

 

Graag zou ik willen weten wat ik precies nodig heb kwa papieren/certificaten.

 

Er zal geen alcohol verkocht worden dus een certificaat voor dit zal niet nodig zijn, tevens zit ik met de vraag als ik de papieren ga halen in Nederland of dit dan ook geldig is hier in Duitsland.

 

Graag hoor ik van jullie!

 

Christiaan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Christiaan,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Eerste wat in me opkomt: HL-lid Siemi heeft in het (recente) verleden iets vergelijkbaars ondernomen. Misschien kun je hem een persoonlijk bericht sturen en vragen te reageren?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Christiaan,

 

De normen voor omgang met voedsel zijn in Duitsland anders. Klein voorbeeldje voor mobiele catering. In Duitsland rvs blad en warm stromend water verplicht. In Nederland alleen een net werkblad en stromend water (koud).

 

Voor wat ik er tot nu van begrijp is het in Duitsland per deelstaat geregeld. Ik zou daar eens kijken, bij de deelstaat, wat daar voor een eisen gesteld worden.

Link naar reactie
  • 0

Het heeft even geduurd eer ik, ondanks een mail, dit topic gevonden heb. Excuses. Drukdrukdruk (met leuke dingen :-)).

 

Als je iets met eten wilt beginnen in Duitsland zijn er 2 mogelijkheden die erg van belang zijn.

 

1. Je huurt/koopt een lokatie met een drankvergunning (horecavergunning)

2. Je bouwt een gewoon object om naar een horeca object.

 

In het 2e geval heb je heel veel regelgeving waar je rekening mee moet houden. Dat kan resulteren in een bodemloze put als je niet weer wat je doet. Zou ik persoonlijk afraden. Een voorbeeld van waar je in dit geval rekening mee moet houden:

- Gescheiden toiletruimte voor mannen en vrouwen waar nog een halletje voor moeten zitten

- Aparte toilet voor het persooneel

- Voldoende eigen parkeerruimte voor een bepaald aantal klanten per m2

 

In geval 2 hoef je met dat hierboven geen rekening te houden. Ons object was door de vorige eigenaar omgebouwd tot restaurant en hij heeft me verteld dat hem dat heel veel slapeloze nachten heeft gekost.

 

Als het een bestaand horecaobject is, dan kun je volstaan met een cursus hygiene bij de IHK (KVK zeg maar). Cursus kost een paar tientjes en begint er mee dat iedereen geslaagd is. Vervolgens nog een videotje kijken bij het Gesundheitsamt (zodat je weer dat je niet mag werken als je ziek bent) en klaar. Qua vergunningen dan. Je moet dan nog even je bedrijf aanmelden en iemand van het Bauamt komt controleren of het object nog steeds aan de eisen voldoet. Daar komen altijd een paar kleinigheden uit (in ons geval een bordje en een brandblusser), waarna je toestemming krijgt om drank te verkopen. Oh ja, das een eigenaardigheidje, je mag pas alcohol verkopen na keuring van je restaurant, maar het uitsluitend bereiden en verkopen van eten is geen probleem.....

 

Waar je verder mee rekening moet houden zijn andere regels mbt BTW, belastingaangifte, BTW hoog en laag, ziektekostenverzekering en zulk soort dingen.

 

Je mag best een keer langs komen, dan kan ik je meer vertellen en mits je niet in Kleve iets met Chinees wilt doen, wil mijn huurder je ook vast wel het een en ander laten zien.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.