• 0

hoeveel uren doorgeven aan UWV als ik als zelfstandige ga werken vannuit ww

Ik heb sinds half september weer een ww uitkering na 6 maanden voltijd aan het werk te zijn geweest via een uitzendbureau. Mijn uitkering is opnieuw vastgesteld op het gemiddeld aantal uren dat ik per week werkte. Volgens opgaaf van het uwv is dat 36 uur.

 

Ik wil voor 1 dag in de week (8 uur) als zelfstandige gaan werken bij mijn vrouw haar administratiekantoor. Moet ik dan aan het UWV opgeven dat ik 4 uur per week werk als zelfstandige ( omdat ik voor 32 uur wil blijven solliciteren en een baan wil zoeken voor 4 dagen in de week) of moet ik dan toch 8 uur doorgeven (bij de baan bij het uitzendbureau kon ik niet altijd 40 uur werken omdat er niet altijd voldoende werk was).

 

Ik wil gebruik maken van de urenkorting. Dit moet via een wijzigingsformulier via werk.nl doorgeven. Ik weet dat als ik van de urenkorting gebruik maak en ik meer ga werken per week als 8 uur ik blijvend meer uren gekort word. Echter ik ga mijn vrouw ondersteunen en zorg dat ik niet meer dan die 8 uur per week voor de nog op te richten VOF ga werken. Natuurlijk ga ik voor de bewijslast een urenadministratie bijhouden.

 

Bedankt voor het antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tenzij het de afgelopen jaren veranderd is (wat zomaar zou kunnen - wacht vooral op andere reacties) gaat het UWV uit van een werkweek van 40 uur. Jij moet opgeven hoeveel uur je werkt als zelfstandige, dus 8 uur. Het UWV zou dan concluderen dat je op dat moment nog maar voor 40 - 8 = 32 uur beschikbaar bent en dus voor 36 - 32 = 4 uur teveel uitkering krijgt.

 

Maar goed - zie hieronder straks. ;)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het zo, al moet ik ook zeggen wacht nog even anderen af:

de ww is een verzekering. De inlegpremie gaat per gewerkt uur, bij jou dus 36 uur (en niet 40).

Premie en uitkering zijn, zoals bij iedere verzekering, sterk van elkaar afhankelijk.

Als je dan werkloos wordt, krijg je obv 36 uur uitbetaald (en niet 40)

maar als je dan weer werk vindt, wordt dat gekort op de 36 uur (niet op 40)

Dus 36 - 8 = 28, of bij de andere keuze 36 - 4 = 32.

Immers...zou je voor 36 uur wat vinden, dan krijg je ook niet nog 4 uur uitbetaald.

 

Over de keuze van je eigenlijke vraag kan ik weinig zeggen, dat zal van de persoonlijke situatie afhangen. Wél is het zo, dat hoe meer je al werkt, des te hogere eisen je ook kunt stellen tav andere klussen die langskomen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Berkers71,

 

Je geeft aan UWV altijd de daadwerkelijke uren die je als zelfstandige werkt of gaat werken.

In jouw geval 8 uur dus.

Dit aantal uren wordt verrekend met je uitkering. ( als er sprake is van urenaftrek )

 

Het feit dat je wel 32 uur beschikbaar blijft is daarbij niet van belang.

 

Actuele informatie: http://bit.ly/1X8WFyA

 

Veel plezier en succes met het ondersteunen van het administratiekantoor van je echtgenote.

 

Met vriendelijke groet,

 

René

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

Hoi allen die gereageerd hebben,

 

Het is mij nu duidelijk hoe de uren verrekend gaan worden. Als ik dus besluit om voor 8 uur te gaan werken bij mijn vrouw in de op starten VOF dan word ik gekort van 36 uur ww -/- 8 uur = 28 uur ww over. Ik ga gebruik maken van het urencriterium omdat ik niet volledig als zelfstandige wil gaan werken.

 

Bedankt voor de tips en de uitleg.

 

Mvg

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Ah, dan had ik dus gelijk, ik was wel 95% zeker.

Let ook nog even op die andere opmerking van mij, misschien stond het er wat cryptisch.

 

Als je 8 uur werkt, en dus 28 uur werk zoekt, zijn de eisen vanuit UWV veel minder streng omtrent wat je allemaal moet accepteren. voor 40 uur moet je verplicht verhuizen, of een baan van 40 uur accepteren, ook als het bijv onregelmatig is.

Als je al 28 uur werkt, kun je altijd daar op wijzen, ook aangeven dat die 28 uur meer zekerheid bieden.

(een nieuwe baan geeft bijna nooit meer meteen al zekerheid tegenwoordig).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.