• 0

Fransen in MKB betalen nog per cheque

Geachte heer/mevrouw,

 

ik overweeg om een reclamebureau te starten, waar ik naast Nederlandse klanten eveneens voor kleinere klanten in België en Frankrijk werkzaam zal zijn. Nu weet ik dat de Fransen graag nog per cheque betalen en aangezien de Nederlandse bank deze niet accepteert, zal deze betaling via mijn Franse bank verlopen. Ik kan uiteraard dit geld wel overboeken naar mijn Nederlandse rekening de vraag is echter of dit een officieel aanvaarde manier van het vergaren van inkomen is.

 

Heeft iemand een idee op welke wijze ik deze uitdaging kan oplossen?

 

Met vriendelijke groet, Marisol

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

dankjewel voor deze snelle reactie, het woord en de dienstverlening van een betalingsprovider ken ik niet. in de praktijk overhandigt de klant mij een cheque, ik ga naar mijn franse bank en die stort het geld op mijn franse rekening, ik denk niet dat ik ergens kan aangeven dat de betaling vervolgens automatisch naar Nederland wordt gestuurd. (in Frankrijk is men nog lang niet bezig met telebankieren)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik dacht dat het vooral een amerikaans verschijnsel was.

 

Maar waarom kun je die cheque niet gewoon naar je eigen bank sturen? Met amerikaanse cheques is dit geen enkel probleem, afgezien van de kosten (30 euro oid, verschilt per bedrag en bank).

 

Ik weet niet waar je bankiert, maar bij ING en ABN is het in ieder geval mogelijk buitenlandse cheques te innen. Pas trouwens wel op: de bedragen zijn onder voorbehoud en pas definitief als de cheque daadwerkelijk geint kan worden. Is het een ongedenkte cheque ben je je geld kwijt.

Link naar reactie
  • 0

Het ontvangen van het geld staat mijns inziens los van het vergaren van inkomen. Wat is precies je uitdaging? Je kunt je franse bankrekening toch gewoon in je administratie opnemen?

 

perfect dit antwoord gaat me waarschijnlijk helpen, dus ik kan tegen de Nederlandse belastingdienst zeggen dat ik een Nederlands en een Frans rekeningnummer heb via welke mijn facturen worden betaald? de uitdaging is dat ik enkel in Nederland inkomen wil vergaren en buiten het franse systeem wil blijven en tegelijkertijd in Nederland een correcte administratie voeren.

Link naar reactie
  • 0

Als je een "correcte administratie" wil voeren en je hebt als onderneming een Nederlandse en een Franse bankrekening, dan is het nogal cruciaal dat je die allebei opneemt in je bedrijfsadministratie (uiteraard, zou ik bijna zeggen).

 

Overigens maakt het (fiscaal gezien) niets uit op welke van de rekeningen de klanten betalen en/of zij dat met een cheque wel/niet doen. Als je het maar allemaal administreert!

Link naar reactie
  • 0

Als het in Frankrijk (nog) gebruikelijker is om per cheque te betalen dan zou ik verwachten dat de transactiekosten daar aanzienlijk lager zijn dan in Nederland.

 

Daarnaast schrijf je op een manier die mij doet vermoeden dat je zelf fysiek aanwezig bent in Frankrijk. Waar is dan de onderneming gevestigd?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nee (heb ik al geschreven!), niet als je een NL bedrijf bent.

 

Wat niet wegneemt dat je misschien allerlei 'problemen' zou kunnen hebben, gezien je kennelijk op locatie in La France aan het werk bent. Misschien vinden de autoriteiten daar dat je dan bij de KvK in Frankrijk ingeschreven moet staan, bij de belastingdienst daar geregistreerd moet zijn, etc.

En misschien hebben zij daar dan allerlei vreemde regels omtrent ontvangen cheques die wij hier in NL niet kennen.

 

Zou je daar moeten navragen (ik weet overigens niet wat je daar precies 'uitspookt', dus kan er ook niet veel zinnigs over zeggen).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb best wel wat ervaring op dat gebied.

enige tijd geleden ook gewoon bij de Rabobank een Franse cheque kunnen innen.

 

Mijn ervaring is trouwens dat de Franse banken echt duur zijn op het gebied van overboekingen (meer dan 12,04 per overboeking) dus een Franse bank aanhouden is ook niet altijd voordelig :P

 

Maar een Franse bank integreren in de boekhouding is niet een probleem. Om een Franse bankrekenng te houden als je in nederland zit lijkt me wellicht een groter probleem.

 

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ik heb best wel wat ervaring op dat gebied.

enige tijd geleden ook gewoon bij de Rabobank een Franse cheque kunnen innen.

 

Mijn ervaring is trouwens dat de Franse banken echt duur zijn op het gebied van overboekingen (meer dan 12,04 per overboeking) dus een Franse bank aanhouden is ook niet altijd voordelig :P

 

Maar een Franse bank integreren in de boekhouding is niet een probleem. Om een Franse bankrekenng te houden als je in nederland zit lijkt me wellicht een groter probleem.

 

 

 

Dank voor je reactie.

Ik weet dat mijn bank (SNS) geen Franse cheques accepteert.

Voor mijn Franse bankrekening heb ik een adres in Frankrijk; dus die kan en moet ik aanhouden omdat ik enkel via die weg de cheques kan innen. Franse banken zijn inderdaad veel duurder dan de Nederlandse banken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een Franse rekening zal waarschijnlijk voor lagere kosten per cheque zorgen.

 

Overigens zou dat overboeken naar een nederlandse rekening helemaal niet duur mogen zijn, sinds de invoeren van SEPA gelijk aan het tarief naar een franse rekening. Kan me niet voorstellen dat dat 12 euro kost, of als dat wel het geval is, kan ik me voorstellen waarom ze met cheques werken ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

In het kader van de eenwording van de EU is het zelfs de bedoeling dat je in elk EU land een rekening mag aanhouden en ook vanuit elk willekeurig land een betaling kunt doen. Belastingtechnisch zou het dus geen beletsel mogen zijn om een rekening in een ander land aan te houden.

 

Mijn ervaring is trouwens dat de Franse banken echt duur zijn op het gebied van overboekingen

 

Weet je zeker dat het een gewone overboeking betrof? Elke bank is verplicht om voor een standerd euro overboeking het zelfde te rekenen binnen het eigen land, als naar een ander euro-land.

Pas op het moment dat je maar iets van de standaard afwijkt grijpen sommige banken de kans aan om hier flink kosten in rekening te brengen.

Link naar reactie
  • 0

Belastingtechnisch zou het dus geen beletsel mogen zijn om een rekening in een ander land aan te houden.

 

"Beletsel"...?

 

Er zullen honderden, zo niet duizenden, bedrijven in Nederland zijn die buitenlandse bankrekeningen hebben. Zo gaat het namelijk (vaak) als je internationaal opereert.

(Ik ken er zelf een paar, dus ik houd het op duizenden...)

 

Link naar reactie
  • 0

Dat hoeft uiteraard geen enkel probleem te zijn. Het kan bijvoorbeeld heel praktisch zijn een usd rekening te hebben bij een amerikaanse bank als daar veel van je klanten zitten. Hetge saldo kun je gewoon als ondermingsvermogen meerekenen, al heb je daar nog wel te doen met koersveranderingen.

 

Bij een franse rekening is er voor zover ik kan zien geen enkel verschil met een nederlandse 2e bankrekening gezien ze beide in euro gaan. Of een franse bank toestaat dat je een rekening opent terwijl je er niet gevestigd bent is een andere vraag, maar over het algemeen is dat helemaal geen vereiste.

Link naar reactie
  • 0

Dat hoeft uiteraard geen enkel probleem te zijn. Het kan bijvoorbeeld heel praktisch zijn een usd rekening te hebben bij een amerikaanse bank als daar veel van je klanten zitten. Hetge saldo kun je gewoon als ondermingsvermogen meerekenen, al heb je daar nog wel te doen met koersveranderingen.

 

Bij een franse rekening is er voor zover ik kan zien geen enkel verschil met een nederlandse 2e bankrekening gezien ze beide in euro gaan. Of een franse bank toestaat dat je een rekening opent terwijl je er niet gevestigd bent is een andere vraag, maar over het algemeen is dat helemaal geen vereiste.

 

hartelijk dank voor het beantwoorden van mijn vraag, ik start als zzp`er niet als bv vandaar dat ik niet dacht dat een tweede buitenlandse rekening ook maar een optie zou kunnen zijn. die rekening heb ik overigens reeds; dus dat obstakel is overwonnen ;-)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.